چه فشار و دبی آب برای انجام عملیات های مختلف با واترجت صنعتی مورد نیاز است؟

چه فشار و دبی آب برای انجام عملیات های مختلف با واترجت صنعتی مورد نیاز است؟

واترجت ها، شوینده های فشار قوی هستند که برای شستشوی سطح زمین، تجهیزات و قطعات استفاده می شوند. این دستگاه ها با ایجاد یک جریان آب پر فشار که با انرژی جنبشی بالا به سطح برخورد می نماید، آلودگی ها را از بین می برند. گاهی اوقات، افزایش فشار آب کارواش تاثیری در رفع این آلودگی ها نداشته و ممکن است حتی به سطح آسیب بزند. در این مواقع، افزودن ماده شوینده یا استفاده از واترجت های آب گرم می تواند راهگشا باشد. در این مقاله به بررسی مشخصات فنی واتر جت ها و چگونگی تاثیر انتخاب صحیح تجهیزات نظافت صنعتی در ایجاد یک محیط تمیز و عاری از آلودگی پرداخته می شود.

معرفی دستگاه واترجت

واتر جت، دستگاهی است که با استفاده از یک پمپ فشار قوی، آب پر فشاری جهت شستشوی سطوح مختلف ایجاد می نماید و عملکرد روان واترجت صنعتی ملزم رعایت اصولی است که تعهد به آن کارایی دستگاه را به راحتی ارتقا می‌بخشد. پمپ واترجت، معمولا از یک موتور بنزینی، الکتریکی یا دیزلی تغذیه می نماید. استفاده از یک نازل در انتهای خروجی آب، سبب محدود کردن جریان آب می شود. نازل های با قطر کم، سرعت آب را افزایش داده و در نتیجه منجر به افزایش قدرت نظافتی دستگاه می شوند. بطور کلی برای هر واترجت، نازل هایی با اندازه مشخص فراخوان شده که با دبی آب و توان موتور آن مطابقت داشته باشد. دو فاکتور مهم برای اثربخشی یک شوینده فشار قوی، دبی و فشار آب واترجت و مهم‌ترین اصل رابطه دبی و فشار می باشد. همچنین استفاده از مواد شوینده، می تواند در فرآیند هایی کارساز باشد. از حائزاهمیت ترین مزایای استفاده از واتر جت آب گرم نیز می توان بدون افزایش دستگاه فشار آب یا واترجت و با صرف هزینه کم تر، آلودگی های عمیق را از بین برد.

 

اهمیت دبی و فشار آب کارواش

کارواش صنعتی یا خانگی، از نیروی آب جهت تمیز نمودن سطوح بهره می برد. هرچه آب فشار بیشتری داشته باشد، اثربخشی آن بهتر خواهد بود و جهت انجام امور نظافت شهری کاربرد بیشتری خواهد داشت. البته نوع نازل مورد استفاده، تفاوت زیادی در کیفیت انجام فرآیند شستشو ایجاد می نماید. نازل با زاویه صفر درجه، بیشترین قدرت نظافتی را داشته هرچند که به دلیل پوشش سطوح کوچک، کاربرد کمی دارد. نازل با زاویه ۱۵ درجه، مساحت سطح مورد شستشو را افزایش داده اما نسبت به نازل صفر درجه تا ۷۰ درصد کاهش اثربخشی دارد. نازل های با زاویه بیشتر از ۱۵ درجه، سطح بزرگتری را پوشش داده و برای شستشوی سطوح آسیب پذیر و وسیع کاربردی اند.

برای برخی این سوال پیش می‌آید که فشار کارواش چند بار است ؟ جواب این است که این مقدار برای هر نوع از انواع دستگاه واترجت صنعتی متفاوت است و هر کدام کاربری خاص خودشان را دارند. میزان دبی آب خروجی و فشار آب کارواش ها، عامل موثری در بهبود عملکرد دستگاه است. دبی به صورت میزان آب خروجی در واحد زمان تعریف می شود. هرچه این کمیت بیشتر باشد، سرعت شستشوی سطح بالاتر می رود. برای شستشوی سطوح بزرگ مانند سطح وسایل نقلیه بزرگ، دبی بیشتر آب خروجی موجب سریع تر شستشو شدن آن می شود. واترجت صنعتی ایرانی EW20-15 TST جهت نظافت سطوح هموار و ناهموار در اماکن تجاری، فضاهای باز اداری، کارخانه های صنعتی و غیره با فشار حداکثر ۲۰۰ بار و امکان تنظیم فشار از بهترین و کارآمدترین دستگاه‌های نظافتی شناخته شده است که گستره‌ی کابری وسیعی دارد.

کارایی انواع وارت جت های خانگی و صنعتی

انتخاب بین دبی و فشار آب واترجت

بدیهی است که تعمیر و نگهداری از واترجت صنعتی و افزایش طول عمر آن از مهم ترین عوامل تعیین کننده‌ی میزان کارایی دستگاه می‌باشد اما نکات دیگری نیز همچون مشخصات فنی  دستگاه تهیه شده نیز مهم است. معمولا بیشتر افراد برای انتخاب واترجت، بر روی فشار کاری آن تمرکز می کنند در حالیکه می بایست دبی و فشار در کنار هم مد نظر قرار گیرد. یک راه ساده جهت مقایسه واتر جت ها، استفاده از کمیت  cleaning unit یا قدرت پاک کنندگی می باشد. این کمیت از حاصل ضرب دبی و فشار آب کارواش به دست می آید. برای مصارف روزانه و خانگی، قدرت پاک کنندگی باید بین ۲۰۰۰ تا ۳۷۵۰، برای امور متوسط بین ۳۸۰۰ تا ۷۵۰۰ و برای عملیات های سنگین بین ۷۶۰۰ تا ۱۵۰۰۰ باشد. در جدول زیر میزان فشار و دبی لازم برای انجام امور نظافتی مختلف آمده است. بعضی از این امور، ممکن است به نازل دوار نیاز داشته باشند. همچنین در این جدول حداقل دبی و فشار کاری مورد نیاز و همچنین رابطه دبی و فشار آمده، البته استفاده از واترجت های با فشار و دبی بیشتر در سرعت بخشی به عملیات موثر است. در این جدول، ردیف قدرت پاک کنندگی ارجح، مقدار قدرت لازم برای انجام سریع تر عملیات را بیان نموده است.

 

عملیات حداقل فشار ( PSI ) حداقل دبی ( GPM ) حداقل قدرت پاک کنندگی قدرت پاک کنندگی ارجح
شستن ماشین ۱۰۰۰ ۱/۵ ۱۵۰۰ ۵۰۰۰
حیاط خلوت ۱۵۰۰ ۱/۵ ۲۲۵۰ ۷۰۰۰
خانه ۱۰۰۰ ۱/۵ ۱۵۰۰ ۷۰۰۰
قایق ۲۰۰۰ ۱/۵ ۳۰۰۰ ۷۰۰۰
خزه تراشی ۳۰۰۰ ۲/۵ ۷۵۰۰ ۱۲۰۰۰
تمیز نمودن سطح زمین ۱۵۰۰ ۳/۵ ۵۲۵۰ ۱۵۰۰۰
تمیز کردن آجر ۲۰۰۰ ۲/۵ ۵۰۰۰ ۸۰۰۰
ماشین آلات ۱۵۰۰ ۲/۵ ۳۷۵۰ ۸۰۰۰
ورودی خانه و سنگفرش ۱۵۰۰ ۱/۵ ۲۲۵۰ ۱۲۰۰۰
لایه های پوسیده رنگ ۲۰۰۰ ۱/۵ ۳۰۰۰ ۷۵۰۰
ماشین سنگین ۱۵۰۰ ۳ ۴۵۰۰ ۸۰۰۰
نقاشی و رنگ روی دیوار ۳۰۰۰ ۳ ۹۰۰۰ ۱۲۰۰۰
پارکینگ ۲۵۰۰ ۳/۵ ۸۷۵۰ ۱۴۰۰۰
توری ۲۵۰۰ ۳ ۷۵۰۰ ۱۲۰۰۰

 

واترجت خانگی یا صنعتی

در صورتیکه کم تر از ۱۰۰ ساعت در سال به این شوینده فشار قوی نیاز دارید، واتر جت های خانگی پیشنهاد می شوند. این دستگاه ها دارای فشار آب واترجت کم تر از ۱۰۰ بار بوده و به دلیل استفاده از قطعات ارزان، از قیمت پایینی برخوردارند. شستشوی هفتگی یا دو بار در هفته ماشین و حیاط خانه از وظایفی است که توسط کارواش خانگی انجام می پذیرد. کارواش خانگی HD12/130 واترجتی قابل حمل و سبک وزن به شکل کاملا فشرده تولید شده است و برای کاربرد در محیط هایی با محدودیت فضا بسیار مناسب می‌باشد و از کم‌صداترین دستگاه ها به شمار می‌رود.

برای انجام اموری که نیازمند ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت کار در سال هستند، واترجت صنعتی کاربرد دارد. این دستگاه ها، دارای استحکام بالایی بوده و در بخش های صنعتی سنگین نیز مورد استفاده قرار می گیرند. واشر های استیل ضد زنگ و پمپ های برنجی از جمله اجزای با کیفیت بکار رفته در ساختار کارواش صنعتی می باشد. شستشوی تجهیزات، لوله ها و اتصالات و انجام امور سنگین نظافتی مانند تخریب بتن و لایه برداری از جمله اموری هستند که توسط این دستگاه ها قابل اجرا هستند.

واترجت صنعتی و کاربردهای آن

واتر جت آب گرم یا آب سرد

واتر جت های آب سرد با پاشش آب پر فشار و گاها استفاده از مواد شوینده قادر به از بین بردن بیشتر آلودگی ها می باشند. برای افزایش اثر بخشی این دستگاه ها، می توان از تجهیزات جانبی چون نازل های دوار یا نازل های با زاویه پاشش مختلف استفاده نمود. اما برای از بین بردن سریع و موثر آلودگی هایی چون روغن و چربی ها، کارایی واترجت های آب گرم گزینه بهتری می باشند. این دستگاه ها با پاشش آب گرم پر حرارت تا ۵۰ درصد به سرعت شستشوی جرم ها، گریس و روغن می افزاید. سامانه گرم کن واتر جت های آب گرم از یک موتور الکتریکی یا دیزلی تغذیه می شود. بعلت وجود سامانه گرم کن در ساختار این شوینده های فشار آب کارواش قوی، وزن آن ها بیشتر بوده و نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به مدل های آب سرد دارند.

کارواش برقی یا دیزلی و بنزینی

واترجت های برقی دارای سطح صدای پایینی بوده و به دلیل عدم مصرف سوخت، محیط را آلوده نمی کنند. این واتر جت ها عموما برای کاربرد های خانگی یا صنعتی سبک بکار می آیند. البته برای افزایش قدرت این دستگاه ها می بایست آن ها را در مدار های با ولتاژ ۲۲۰ یا ۴۴۰ ولت قرار داد. این نوع مدار ها تنها در محیط های صنعتی یافت می شوند. واترجت های بنزینی یا دیزلی دسته دیگر واتر جت ها هستند که سوخت گرانی داشته و در حین کار سر و صدا ایجاد می کنند. این دستگاه ها به دلیل آلودگی ناشی از مصرف سوخت، بیشتر در محیط های بیرونی و رو باز استفاده می شوند.

3 دیدگاه دربارهٔ «چه فشار و دبی آب برای انجام عملیات های مختلف با واترجت صنعتی مورد نیاز است؟»

  1. باسلام
    برای استفاده های روزمره در خانه (ماشین شستن یا شستشوی کف پارکینگ و …) چه دستگاهی رو پیشنهاد میکنید؟

  2. سلام خسته نباشید
    قدرت پاک کنندگی واترجت ها برای عملیات های سنگین چقدره؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید