نظافت مکانیزه چیست و مزایای آن در کاهش هزینه نظافت

نظافت مکانیزه چیست و مزایای آن در کاهش هزینه نظافت

هر چند که دستگاه های نظافت مکانیزه دارای ویژگی ها تخصصی متنوعی هستند که بسته به نیاز اماکن و صنایع خاص قابل تعریف می باشد، اما این دستگاه ها در کنار این کارکرد های تخصصی قابلیت انجام عملیات های شسشتوی و یا نظافت عمومی اماکن مسکونی، تجاری و صنعتی نیز می باشند. در این مقاله سعی داریم تا با معرفی دستگاه های نظافتی و مقایسه آن با روش های متداول و سنتی شستشوی کف، به بیان ابعاد کاملتری از کاربرد های عمومی این دستگاه های نظافت مکانیزه بپردازیم.

بر اساس تحقیقات و آمار منتشر شده توسط انجمن بین الملی بهداشت (ISSA)، بیش از ۹۰ درصد از هزینه های شستشوی سطوح کف مربوط به هزینه های نیروی انسانی می باشد. به همین دلیل است که تلاش زیادی به منظور طراحی و تولید دستگاه های کف شوی صنعتی در سطح کمپانی های بزرگ دنیا شکل گرفته تا با ساخت تجهیزات نوین نظافت مکانیزه و افزایش سرعت عملیات، هزینه های جاری شرکت ها و بنگاه های اقتصادی را کاهش دهند. دستگاه اسکرابر با عملکرد پاشش آب، برس زنی، مکش و خشک کردن همزمان زمین علاوه بر افزایش کیفیت شستشو موجب افزایش بهره وری نیروی انسانی، کاهش زمان شستشوی زمین و در نتیجه کاهش هزینه نظافت می گردد. در این مقاله قصد داریم تا مزایای نظافت مکانیزه و تجهیزات کاربردی در این فرایند را تبیین کنیم.

سطوح کف در سازمان ها ادارات و صنایع مختلف از اصلی ترین بخش های تجمع آلودگی ها، باکتری ها و میکروب ها می باشند. پس حفظ نظافت این سطوح نیز به اندازه نظافت سایر قسمت ها از اهمیت بالایی برخوردار است. تمیز نگه داشتن سطوح کف به شما کمک میکند تا با کاهش میزان تجمع و انتشار آلودگی ها، پروتکل های بهداشتی را مدیریت نموده و سلامت کارمندان و مشتریان خود را تضمین نمایید. به کار گیری تجهیزات مکانیزه نظافت یکی از بهینه ترین و کارآمد ترین روش های حفظ نظافت صنایع گوناگون، ادارات، مجتمع های تجاری و سازمان ها است. این تجهیزات نظافت مکانیزه با تنوع در طراحی و تولید به آسانی به نظافت محیط های مختلف در سازمان شما پرداخته و میتوانند مزایای بسیاری در بهبود کیفیت سلامت محیط کار داشته باشند.

عوامل آلوده کننده سطوح کف

عوامل گوناگونی در آلوده شدن سطوح کف تاثیر دارند. برخی از این عوامل آلوده کننده به دلیل تکرار شدن بسیار اهمیت و تاثیر بالاتری در آلوده کردن سطوح کف دارند. با این حال اصلی ترین عامل در آلوده نمودن سطوح کفش ها هستند. تردد افراد و ماشین آلات در محوطه های صنعتی در تجمع و رشد باکتری ها و مواد زائد ریز و درشت تاثیر گذاری بالایی دارند. بسیاری ای این آلودگی ها میتوانند توسط عبور کارکنان و تجهیزات به بخش های دیگر سازمان و صنایع انتقال پیدا کنند. این امر تکثیر و انتشار آنها را سرعت میبخشد. با این حال نمیتوان از پوشیدن کفش در چنین محیط هایی جلوگیری کرد. تنها راه جلوگیری از انتشار این آلودگی ها، استفاده درست از تجهیزات و دستگاه های نظافت مکانیزه برای انجام فرایند نظافت مکانیزه در سطوح می باشد.

راهنمای انتخاب انواع تجهیزات نظافت مکانیزه

تنظیم برنامه نظافت برای کاربرد تجهیزات مکانیزه نظافت

برنامه ریزی برای انجام نظافت و حفظ تمیزی محیط های صنعتی به حفظ کیفیت و سطح بهداشت و سلامت محیط کاری کمک شایانی نموده و علاوه بر ایجاد محیطی ایمن برای کارمندان و مشتریانتان مزایای نظافت مکانیزه را افزایش خواهد داد. اگر به ایجاد محیطی ایمن و سلامت برای کارمندان، مراجعین و مشتریان خود اهمیت می دهید و در برقراری پروتکل های بهداشتی در محیط کار خود تلاش دارید، تجهیزات و دستگاه های مکانیزه نظافت از بهترین و کار آمد ترین روش های نظافت محیط کارگاه، کارخانجات و ادارات شما هستند. داشتن برنامه ریزی مناسب و استفاده بهینه از چنین تجهیزات نظافت مکانیزه ای در انجام نظافت محیط های صنعتی، اداری و تجاری میتواند به شکل چشمگیری از تجمع آلودگی ها در محیط کاری جلوگیری نموده و ایمنی فضای فعالیت صنعتی شما را بهبود بخشد.

برای مشاهده و خرید تجهیزات نظافتی مکانیزه با شماره تلفن ۸۷۱۸۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

 

مزایای به کار گیری تجهیزات مکانیزه نظافت در محیط های صنعتی

کاربرد تجهیزات نظافت مکانیزه به طور کلی در افزایش کیفیت فرآیند نظافت در محیط های صنعتی تاثیر گذاری بالایی دارد. سرعت بخشیدن به فرآیند نظافت، بالا بردن راندمان کاری نیروی خدماتی، به کار گیری این تجهیزات به منظور کاهش هزینه نظافت و افزایش ایمنی محیط کار از اصلی ترین مزایای نظافت مکانیزه صنعتی در محیط کارگاه ها، کارخانجات و ادارات می باشد. با دانستن این موارد و آشنایی با این تجهیزات مکانیزه نظافت میتوانیم به شکلی بهینه تر و مناسب تر، نظافت محیط های صنعتی را به انجام برسانیم. برای درک مزایای نظافت مکانیزه در ادامه نظافت دستی و مکانیزه سطح با اسکرابر صنعتی را مقایسه و مورد بررسی قرار می دهیم.

افزایش سرعت نظافت

گام اصلی در افزایش کارایی، افزایش سرعت شستشو است. طبق تحقیقات جهانی ISSA، بازده کاری افراد در شستشوی زمین به وسیله سیستم های سنتی (تی و سطل) برابر با ۱۶۰ متر مربع به ازای هر ساعت کاری است. این در حالی است که دستگاه های کفشوی صنعتی یا همان اسکرابر، بسته به عرض و پهنای شستشوی توانایی شستشوی خشک کردن مساحتی در حدود ۹۰۰ تا بیش از ۵۰۰۰ مترمربع در ساعت را دارا می باشند. این توانایی به معنای افزایش حداقل ۵ تا ۳۰ برابری سرعت شستشوی، کاهش تعداد نیروی انسانی و افزایش میزان صرفه اقتصادی مجموعه خواهد بود. بررسی های آماری در ایران نشان دهنده آن است که مقدار کاهش هزینه طی چهار سال ابتدایی استفاده از اسکرابر ها چیزی در حدود دو برابر قیمت آن ها خواهد بود.

 

مساحت محیط (مترمربع)

کارکرد روزانه در روش سنتی (نفر ساعت)

کارکرد روزانه با دستگاه اسکرابر (نفر ساعت)

درصد سود چهار ساله به نسبت قیمت دستگاه

۴۰۰ ۲/۵ ۰/۴۷ ۱۴۲%
۸۰۰ ۵ ۰/۶۰ ۲۳۴%
۱۵۰۰ ۹/۳ ۰/۹۴ ۲۲۱%
۲۵۰۰ ۱۵/۶ ۰/۶۳ ۲۰۳%

 با توجه به تناسب نوع و مدل اسکرابر با متراژ و محیط، در هر کدام از متراژ ها مدل متفاوتی از دستگاه ها اسکرابر مورد بررسی قرار گرفته است.

افزایش کیفیت شستشو

عدم توانایی در شستشو و جمع آوری کامل آلودگی ها در روش های شستشوی سنتی به وسیله تی موجب جابجایی آلودگی ها بر روی سطح زمین می گردد. باقی ماندن آلودگی ها بر روی زمین علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی، در طولانی مدت موجب کدر شدن و تغییر رنگ سنگ و انواع کفپوش می گردد. این در حالی است که دستگاه کف شور صنعتی به دلیل تجهیز به سیستم برس زنی و مکش مکانیزه، به خوبی توانایی جمع آوری آلودگی ها را دارا می باشند و همین امر سبب می گردد تا در کنار حفظ بهداشت محیط، درخشندگی و سلامت سطح حفظ گشته و از بروز هزینه های سنگین تعویض کفپوش جلوگیری گردد و کاهش هزینه نظافت را به دنبال داشته باشد.

نحوه عملکرد و مزایای نظافت مکانیزه

کاهش زمان خشک کردن زمین

از دیگر مزایای نظافت مکانیزه با دستگاه اسکرابر کاهش زمان خشک شدن سطح است. در شستشوی سنتی به دلیل اشباع زود هنگام تی و عدم توانایی در جذب کامل رطوبت، خشک شدن زمین نیازمند صرف زمان زیادی خواهد بود. همانطور که اکثر ما در محیط ها اداری و دیگر مکان ها تجربه کرده ایم، این مدت چند دقیقه ای پر آسیب ترین زمان در برگشت آلودگی به محیط می باشد. در این زمان به دلیل وجود رطوبت در سطح، عبور افراد و وسایل سبب جذب بالای آلودگی ها و برجای گذاشتن رد می گردد. تنها راهکار در روش سنتی مسدود کردن مسیر تا خشک شدن نهایی زمین و ایجاد محدودیت برای مشتری ها و پرسنل می باشد که راهکاری معقول و منطقی به نظر نمی رسد. در دستگاه های اسکرابر صنعتی سامانه مکش با بهره گیری از سیستم تی هلالی و موتور مکنده قدرتمند، موجب جذب و مکش حداکثری رطوبت زمین می شود و هیچ گونه محدودیتی را برای افراد ایجاد نمی کند.

 

کاهش مصرف آب و مواد شوینده

استفاده درست از آب و کاهش مصرف آن امروزه علاوه بر اینکه به عنوان یک ارزش محیط زیستی مطرح می باشد، موجب کاهش هزینه نظافت نیز می گردد. این امر در مورد استفاده از مواد شیمیایی پاک کننده نیز به طور مشابهی دارای مصداق است. به همین منظور استفاده از سیستم های مکانیزه نظافت مکانیزه و دستگاه های کفشور صنعتی که موجب کاهش مصرف آب و مواد شوینده شیمایی می گردد در جوامع صنعتی از ارزش خاصی برخوردار است.

خرید تجهیزات نظافتی مکانیزه

استاندارد های بهداشتی ویژه

هرچند که نظافت و بهداشت برای تمامی اماکن دارای اهمیت بالایی است، اما این سطح ارزشمندی برای مکان هایی همانند بیمارستان ها، صنایع غذایی، مهد کودک و مدارس، سرای سالمندان و بسیاری از نقاط مشابه دیگر از ارزش بخصوصی برخوردار است. به همین منظور برای شستشو و نظافت چنین اماکنی استاندارد های ویژه ای مد نظر قرار می گیرد. از مهم ترین ویژگی های دستگاه های اسکرابر صنعتی امکان تجهیز به سیستم آنتی باکتریال تایید شده توسط سازمان های داخلی و بین المللی است، که به موجب آن امنیت بهداشتی بالاتری را برای محیط های حساس ایجاد می کند.

 

انواع تجهیزات نظافت مکانیزه و کاربرد های آنها

در محیط های صنعتی، تولیدی و تجاری سطوح کف گسترده ترین بخش محیط کار شما را تشکیل می دهند. این امر باعث میشود سطوح زمین از اصلی ترین و بزرگترین بخش های تجمع آلودگی در چنین محیط های صنعتی و تجاری محسوب شود. تجهیزات نظافت مکانیزه صنعتی میتواند با افزایش سرعت و کیفیت نظافت به میزان زیادی در افزایش سطح بهداشت و سلامت در کارخانجات و کارگاه های صنعتی موثر واقع گردد.

 

تجهیزات مکانیزه نظافت تنوع و گستردگی بالایی دارند، از این رو در محیط های صنعتی گوناگون به کارگیری شده و به انجام نظافت می پردازند. این تجهیزات برای شستشو و خشک کردن سطوح کف، جمع آوری مواد زائد و ضایعات تولید، جابجایی و جمع آوری مواد اولیه، نظافت بخش های دور از دسترس نیروی خدماتی و شستشوی تجهیزات و ماشین آلات مکانیزه صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. برخی تجهیزات نظافت مکانیزه ای که در حفظ نظافت سطوح کف در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از:

  • اسکرابر برقی یا زمین شوی صنعتی
  • سوییپر صنعتی یا جاروی خیابانی
  • جاروبرقی های صنعتی
  • واترجت های صنعتی

همانطور که گفته شد این ها برخی از تجهیزات نظافت مکانیزه مورد استفاده در انجام نظافت مکانیزه کارگاه ها، کارخانجات و ادارات هستند. این تجهیزات مکانیزه خود دارای تنوع و گستردگی بالایی در طراحی و کاربری دارند که امکان استفاده از آنان را در محیط ها و فعالیت های گوناگون نظافت مکانیزه امکان پذیر نموده است.

راهنمای انتخاب انواع تجهیزات نظافت مکانیزه

تجهیزات نظافت مکانیزه شستشو و نظافت سطوح کف

اغلب تجهیزاتی که به آنها اشاره شد در نظافت سطوح کف مورد استفاده قرار میگیرند، اما برخی از آنها به طور اختصاصی برای شستشو و نظافت تخصصی سطوح مختلف و کاهش هزینه نظافت طراحی و تولید شده اند. در ادامه به معرفی و بررسی این تجهیزات و مزایای نظافت مکانیزه با آنها میپردازیم.

نماشویی

یکی از مهم ترین نیازهای عمومی شستشوی در نظافت مکانیزه که علاوه بر اماکن مسکونی در مورد اماکن تجاری و صنعتی نیز دارای مصداق است، انجام عملیات نما شویی و شستشوی محوطه با آب فشار قوی است. پاشش آب فشار قوی به همراه تجهیزات و نازل های مناسب می تواند توانایی بالایی در شستشوی سطوح متفاوت از جمله انواع نما و بدون آسیب رساندن به آن ایجاد نماید. در کنار عملیات نماشویی می توان از دستگاه های واترجت به منظور شستشوی محوطه نیز استفاده کرد.

مزایای استفاده از تجهیزات نظافت مکانیزه در نماشویی

جاروبرقی صنعتی

جاروبرقی عضو غیر قابل انکار نظافت مکانیزه می باشد و به همین منظور از مدل های گوناگون آن در انواع محیط ها استفاده می گردد. هرچند که کاربرد دستگاه جاروبرقی امری بدیهی به نظر می رسد، اما باید اذعان کرد که انتخاب یک جاروبرقی مناسب به منظور انجام عملیات های گوناگون امری تخصصی است. امروزه می توان انواع مختلفی از جاروبرقی ها را از جمله جارو های خانگی، آب و خاک، سطلی، کارواشی، تجاری، نمیه صنعتی و … نام برد که هر یک به منظور انجام عملیات بخصوصی طراحی و ساخته شده اند و به همین منظور است که انتخاب صحیح جاروبرقی امر مهم می باشد.

شستشوی مکانیزه مبل

شستشوی مبلمان علاوه بر مناز مسکونی و کاربرد خانگی دارای کارکردی تجاری می باشد. از دستگاه های مبل شوی می توان در هتل ها، دفاتر تجاری، سالن ها همایش، کارواش ها، شرکت های هواپیمایی و راه آهن، شرکت های خدماتی و … به منظور ارائه مزایای نظافت مکانیزه باکیفیت استفاده کرد.

شستشوی مکانیزه فرش و موکت

شستشوی و نظافت مکانیزه فرش و موکت توسط دستگاه های فرش و موکت شوی صنعتی علاوه بر اینکه موجب افزایش سزعت عملیات می گردد، کیفیت شسشتوی را نیز افزایش می دهد. دستگاه های فرش و موکت شوی با انجام عملیات های پیش شستشوی، پاشش مواد شوینده و آب، برس زنی، مکش و خشک کردن موجب شسشتوی و خشک شدن بهینه زمین می گردد.

خرید بهترین تجهیزات نظافت مکانیزه

واکس زمین

دستگاه پولیشر صنعتی با انجام عملیات برس زنی علاوه بر شستشوی سطح موجب براق شدن آن می گردد. دستگاه های پولیشر می تواند با انجام عملیات برس زنی با سرعت های بالا در کاربردهایی همانند واکس زنی و یا پولیش زمین به وسیله مواد شیمایی و واکس مورد استفاده قرار گیرد.

شستشوی مکانیزه کف

دستگاه های اسکرابر با توانایی انجام یکپارچه عملیات های پاشش آب تمیز، برس زنی و جمع آوری آب در مخزن مجزای آب کثیف به عنوان بهترین گزینه در زمینه نظافت مکانیزه و شستشوی سطوح هموار مطرح می باشند. کفشور ها دارای انواع مختلفی از جمله مدل های دستی یا خودرویی می باشند. زمین شوی صنعتی یا اسکرابر از تجهیزات نظافت تخصصی سطوح کف می باشند. از مزایای نظافت مکانیزه با این دستگاه میتوان به قابلیت نظافت عمقی، شستشو و خشک کردن کامل سطوح کف، در حفظ نظافت و جلوگیری از تجمع آلودگی ها در سطح زمین به طور موثر اشاره داشت. برس چرخشی، مخازن آب تمیز و آلوده و سامانه مکش از بخش های اصلی این دستگاه هستند که نظافت عمقی سطح را به آسانی برای کاربران امکان پذیر می نمایند.

جاروی محوطه

دستگاه سوییپر یا جاروی محوطه به عنوان یک دستگاه نظافت مکانیزه در جمع آوری زباله و نظافت سطوح مورد استقاده قرار می گیرد. به همین منظور از سویپر ها به منظور نظافت مکانیزه سطوح هموار استفاده می گردد. سوییپر ها نیز مشابه اسکرابر ها دارای انواع دستی و خودرویی می باشند. جاروی خیابانی یا سویپر صنعتی از تجهیزات نظافت مکانیزه صنعتی می باشد که برای جمع آوری و نظافت مواد زائد و آلودگی های ریز و درشت در محیط کارگاه ها، مراکز تجاری، پارکینگ ها، فضا های باز شهری و انبار ها مورد استفاده قرار میگیرد. این دستگاه نظافت مکانیزه میتواند به طور کامل تمام آلودگی های ریز و درشت، ضایعات تولید و مواد زائد را جمع آوری نموده و بدون انتشار گرد و غبار در فضای محیط، به نظافت آن بپردازد.

مزایای نظافت مکانیزه خودرو با کارواش اتوماتیک

شستشوی تخصصی خودرو

شستشوی خودرو چه با روش سنتی و چه روش مکانیزه نیازمند دستگاه های نظافت مکانیزه ویژه ای می باشد. در شستشوی دستی از دستکاه های واتر جت به عنوان تولید کننده آب فشار قوی و در روش مکانیزه از دستگاه های کاروش اتوماتیک به منظور شستشوی و خشک کردن ماشین توسط برس زنی و عملیات خشک کن استفاده می گردد. در هر حالت انجام عملیات هایی مانند موتور شویی، جاروی داخل و شستشوی صندلی و محوطه داخلی اتاقک خودرو نیاز مند دستگاه های واترجت آب گرم، جاروبرقی کارواشی، مبل شوی و بخار شوی می باشد.

 

 

لینک های مفید :

سایت شرکت ابراهیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید