انواع دستگاه های نظافت صنعتی

انواع دستگاه های نظافت صنعتی

یک محیط کاری تمیز موجب ارتقای امنیت اقراد، بهره وره و کیفیت محصول و خدمات می گردد. به همین دلیل است که همانقدر که انتخاب تجهیزات و دستگاه های صنعتی/تجاری دارای اهمیت است، انتخاب دستگاه های نظافت صنعتی نیز حائز اهمیت می باشد. بعلاوه این نظافت و شسشتوی صحیح محیط و دستگاه هاست که به کارگران، کارمندان و مخصوصا مشتریان انگیزه و روحیه بالاتری می بخشد. به طور خلاصه تمیز نگهداشتن محیط کاری ارزش واقعی آن مجموعه را مشخص می کند.

به دلیل اهمیت بالای نظافت است که طبق آمار جهانی هر کارخانه به طور میانگین حدود ۹۳۱۸۵۰ ساعت برای نظافت و شستشوی زمین وقت صرف می شود، که حدود ۵۵۱۹۸۴ ساعت آن مربوط به نظافت و ۳۹۵۵۴ ساعت آن مربوط به شستشوی می گردد و این درحالی است که هزینه تمیز کردن هر مترمربع در سال رقمی بالغ بر ۸۰ هزار تومان است که بیش از ۹۰ درصد آن مربوط به هزینه های نیروی انسانی می گردد. به همین دلیل است که مجموعه ها به منظور افزایش کیفیت نظافت و شستشوی محیط و بعلاوه کاهش هزینه های مربوط به نیروی انسانی از دستگاه های نظافت صنعتی استفاده می کنند. اما با توجه به تعدد انواع دستگاه ها و انواع مختلف نیاز ها انتخاب دستگاه صحیح کارآسانی به نظر نمی رسد.

دستگاه های نظافت صنعتی به دو روش شستشوی و نظافت ارمغان آور تمیزی و پاکیزگی خواهند بود. در روش نظافت مواد و آلودگی ها به کمک عملیات برس زنی و یا جریان هوا مورد جمع آوری قرار می گیرند. اما در عملیات شستشوی از آب به عنوان سیال محرک استفاده می گردد. تقسیم بندی دیگر دستگاه های نظافت صنعتی بر اساس سطح مورد عملیات است. این دستگاه ها می توانند به منظور شستشوی/نظافت سطوح مسطح و هموار و یا به منظور کار بر روی سطوح ناهموارو قطعات طراحی شده باشند. در ادامه به بیان انواع مختلفی از این دستگاه ها می پردازیم:

 

۱- نظافت سطوح هموار

IMG_9283

اصلی ترین دستگاه در نظافت سطوح هموار دستگاه های جاروی محوطه و یا سوییپر است. در جلوی سوییپر ها دو برس دیسکی با حرکت در جهت مخالف هم به منظور جمع آوری مواد مواد از اطراف و متمرکز سازی آن در وسط قرار گرفته اند. مواد جمع آوری شده توسط این برس ها بوسیله برس رولی میانی به داخل بخش مخزن زباله هدایت می گردد. سوییپر ها خود دارای انواع دستی و سرنشین دار هستند. در ضمن این دستگاه ها از نظر نوع موتور و متناسب با آن منبع تغذیه به مدل های باطری دار، بنزینی و دیزل تقسیم می شوند.

 

۲-نظافت سطوح ناهموار

IMG_0187

نظافت سطوح نا هموار به وسیله دستگاه های جاروبرقی صنعتی یا مکنده انجام می گردند. جارو برقی صنعتی از بخش هایی از جمله پمپ، موتور، فیلتر، مخزن و … تشکیل شده اند. جاروها خود به چند دسته جاروبرقی خانگی، جاروبرقی تجاری، جاروبرقی نیمه صنعتی، جاروبرقی صنعتی، مکنده های مرکزی و کامیونی تقسیم می گردند. از مکنده به غیر از جمع آوری مواد در عملیات های دیگری همانند جابجایی مواد و غبارگیری صنعتی نیز استفاده می گردد.

 

 

۳-شستشوی سطوح هموار

IMG_0332

در شستشوی سطوح هموار عامل نوع و جنس سطح بسیار تعیین کننده است، با این وجود دستگاه های اسکرابر اکثر نیاز این بازار را پوشش داده است. کفشور ها در سه مرحله پاشش آب، برس زنی ، جمع آوری و خشک کردن زمین عملیات شستشوی سطح را انجام می دهند. اکثرا از اسکرابر ها در شستشوی سطوحی سخت و هموار مانند انواع پوشش اپوکسی، سیمانی، انواع سنگ و موزاییک و … استفاده می گردد. در مورد شستشوی سطوحی از جنس های خاص مانند فرش و موکت دستگاه های تخصصی فرش و موکت شوی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

۴-شستشوی سطوح ناهموار

IMG_1438

شستشوی سطوح ناهموار بوسیله پاشش آب و یا بخار آن صورت می گیرد. دستگاه های واترجت صنعتی با پاشش آب فشار قوی موجب شستشوی سطوح می گردند. واترجت ها خود بر اساس فشار کاری به دسته واترجت های صنعتی نیمه فشار قوی ، فشار قوی و فوق فشار قوی تقسیم می گردند. علاوه بر این واترجت ها می توانند در یکی از کل های آب سرد یا آب گرم قرار گیرند. هر چند واترجت های آب گرم قدرت ایجاد بخار آب را نیز دارا می باشند، اما به منظور شسشتوی تخصصی بوسیله بخار آب مداوم می بایست از دستگاه های بخارشوی صنعتی استفاده گردد. برخی سطوح ناهموار مانند مبل ها دارای ابزارز تخصصی دیگری نیز مانند دستگاه های مبل شوی می باشند.

 

لینک های مفید:

دستگاه نظافت صنعتی : فهرستی از دستگاه های نظافت صنعتی به صورت طبقه بندی شده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید