نظافت صنعتی کارخانه شیوه کارآمد برای بهبود کارایی

نظافت صنعتی کارخانه شیوه کارآمد برای بهبود کارایی

کارخانه­ تمیز انعکاسی از کیفیت محصولاتی است که تولید شده و به فروش می رسد و علاوه بر آن محیط کار تمیز و مرتب بهره ­وری و کارایی کارکنان را بالا برده که به اثبات شده است. از همین رو کارخانه ها و سایر سایت های صنعتی باید سطحی از نظافت و آراستگی را رعایت کنند تا از عالی بودن سطح عملکرد افراد و تجهیزات مطمئن شویم. برای تمیز و آراسته نگه داشتن کارخانه ها، شرکت ها و … دستگاه های نظافت صنعتی به عنوان بهترین راهکار به شمار می آیند و نظافت صنعتی کارخانه با سهولت انجام می رسد. به کارگیری شیوه های مکانیزه نظافتی محیط کارخانه را برای تولید محصولات با کیفیت آماده ساخته و مهم تر از آن بر امنیت محیط کار می افزاید. از دیگر مزایای استفاده از تجهیزات مکانیزه نظافتی کاهش قابل توجه هزینه های نظافتی و امور مربوط به آن است که در بلند به روشنی قابل درک خواهد بود.

 

نظافت مستمر و روتین کارخانه

تقریبا در همه محیط های صنعتی ایجاد آلاینده ها اجتناب ناپذیر بوده و متناسب با نوع فعالیتی که در آن وجود دارد توده های آلودگی تشکیل می شود که مقابله با آن ها به منظور جلوگیری از خرابی ماشین آلات و خط تولید، حفظ سلامت کارکنان، جلوگیری از حوادث، ارتقای کیفیت و سلامت محصول و محافظت از محیط زیست اهمیت بسیار زیادی دارد. مهم ترین این امور نظافتی در برگیرنده فعالیت هایی مانند جاروزنی، شستشوی سطوح کف، شستشوی دیوارها، شستشوی ماشین آلات و قطعات، رسوب گیری، جرم بری و غباروبی می باشد و نکته تامل بر انگیز امکان انجام تمامی این فرآیندهای نظافتی با استفاده از دستگاه های مکانیزه نظافتی است. نظافت صنعتی کارخانه در هر شرایط می تواند صورت پذیرد. باید تقسیم بندی شفافی از نواحی و کارهای نظافتی هر فرد در محیط صنعتی وجود داشته باشد، این افراد باید به تجهیزات نظافتی نیز دسترسی داشته باشند و برای اجرای موثر آموزش ببینند.

 

سرمایه گذاری برای نظافت صنعتی کارخانه

مراکز صنعتی و کارخانه ها باید تجهیزات نظافتی کافی داشته باشند تا هر یک از کارکنان مربوط بتوانند در زمان مناسب به نظافت محیط بپردازند. دستگاه هایی مانند اسکرابر ، جارو برقی صنعتی ، واترجت صنعتی ، سوییپر و … پرکاربردترین تجهیزات نظافتی هستند که نظافت و تمیزی کارخانه ها به اندازه زیادی به آن وابسته است. باید از تجهیزات نظافتی تخصصیاستفاده شود تا سطوح کاملا تمیز گردند و این امر در طولانی مدت کمک می کند در هزینه ها صرفه جویی شود چرا که تجهیزات و ماشین ­آلات مدت های طولانی سالم و کارآمد خواهند بود.

 

مواد شوینده صنعتی

در کنار نظافت صنعتی کارخانه و بهره مندی از تجهیزات مکانیزه، مصرف مواد شوینده صنعتی و تخصصی راهکاری بسیار مناسب برای از بین بردن لایه های جرم، رسوب، چربی و سایر آلاینده های صنعتی به شمار می آید. این شوینده ها دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند و شیوه های اختصاصی برای مصرف دارند که هنگام استفاده باید به نکات درج شده بر روی بسته بندی و توصیه شده از سوی سازنده توجه نمود.

 

نظم و انضباط نیروهای انسانی

به عنوان بخشی از مشارکت کارکنان در نظافت کارخانه فکر خوبی است که به آن ها درباره نظافت و تکنیک های سازمانی آموزش داده شود. برگزاری سمینارهایی در زمینه­ اهمیت محیط کار تمیز و مرتب به کارکنان شما کمک خواهد کرد در نظافت بخش خود کوشاتر باشند و به تاثیر محیط کار بر بهره­وری توجه کنند. علاوه بر سمینارها می توان با بازآموزی اصول نظافت، با آموزش تکنیک های نظافتی سطح آن را بهبود بخشید.

 

تجهیزات تخصصی برای نظافت صنعتی کارخانه

تنوع در طراحی و تولید دستگاه های نظافت صنعتی محدودیت های استفاده از آن ها را از میان برداشته است و به همین دلیل به سادگی می توان برای هر شرایط کاری و هر محیطی دستگاه مناسب را به طور تخصصی را برای هر ناحیه از سایت صنعتی انتخاب نمود. انواع اسکرابر دستی و سرنشین دار، دستگاه های کارواش صنعتی فشار قوی و فوق فشار قوی، جاروهای صنعتی و نیمه صنعتی، سوییپرهای شهری و سایر محصولات مشابه برای نظافت تخصصی کارخانه ها کاربرد دارند.

 

کنترل گرد و غبار

غبار و خاکستر به راحتی در کارخانه ها انباشته می شوند  که این به دلیل کار مداوم دستگاه های گوناگون در چنین محیط هایی می باشد. ذرات غبار می توانند عملکرد دستگاه های گران قیمت را مختل کرده ، کیفیت هوای موجود در محیط را نیز کاهش دهند. بهترین راه برای غبار روبی سطوح استفاده از دستگاه های جارو برقی صنعتی بوده که برای سطوح کف، ماشین آلات خط تولید، قفسه بندی های انبار، لوله ها و … کاربرد دارد و امکان کارکرد پیوسته و دائمی آن ها فراهم است. هم چنین از دیگر راه ها برای کنترل گرد و غبار شستشوی مداوم سطح زمین به وسیله دستگاه زمین شوی صنعتی می باشد که به راحتی چنین آلاینده هایی را از محیط حذف می گرداند.

 

نظافت صنعتی کارخانه به عنوان نظافت عمقی

علاوه برنظافت معمول، کارخانه هر چند وقت یکبار به نظافت عمقی نیز نیاز دارد که به دلیل این است که غبار و آلودگی و دوده و روغن ممکن است طی نظافت معمول مغفول واقع شده و روی سطوح بمانند. نظافت عمقی هر چند وقت یکبار به صرفه جویی کمک خواهد کرد مخصوصا اگر کارخانه از ابتدا تمیز بوده باشد. هر دو فرآیند نظافت سطحی و عمیق به وسیله دستگاه های مکانیزه قابل انجام هستند و افراد مسئول این وظیفه را دارند که در وقت مناسب بهترین تصمیم را برای گزینش روش و دستگاه کارآمد اتخاذ نمایند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید