کاربرد دستگاه های نظافت صنعتی در صنایع مختلف

کاربرد دستگاه های نظافت صنعتی در صنایع مختلف

دستگاه های نظافت صنعتی شامل سوییپر ، اسکرابر ، واترجت  و مکنده امروزه جایگزین روش های قدیمی نظافت شده و مزایای فراوانی را فراهم آورده اند. در محیط های صنعتی، از این دستگاه ها بطور گسترده جهت نظافت و شستشوی محیط استفاده می شود. رفع آلودگی های تجهیزات و قطعات، انتقال مواد و پاکسازی سطوح از دیگر عملیات هایی است که توسط تجهیزات نظافت صنعتی قابل انجام است. در این مقاله به کاربرد های هر کدام از تجهیز نظافتی در محیط ها صنعتی و اهمیت بکارگیری آن ها پرداخته می شود.

اهمیت استفاده از تجهیز نظافتی در محیط های صنعتی

نظافت صنعتیدستگاه های نظافت صنعتی در محیط های صنعتی و کارخانجات، امور نظافت و شستشو را بر عهده می گیرند. سطح زمین در بخش های تولیدی و انبار ها با استفاده از این تجهیزات، عاری از آلودگی شده و در نتیجه سلامت کارکنان تضمین می گردد. تمیز بودن محیط کار، علاوه بر کاهش احتمال بیماری افراد، در افزایش بازدهی کارکنان موثر است. بخش دیگری از امور مربوط به تجهیز نظافتی ، شستشوی تجهیزات، قطعات، ماشین آلات و اتصالات است که موجب عملکرد بهتر و کاهش آسیب و فرسودگی آن ها می شود. از جمله کاربرد های خاص این تجهیز نظافتی نیز شامل انتقال مواد از جایی به جای دیگر می باشد که در ادامه توضیح  داده می شود.

 

به کارگیری انواع تجهیز نظافتی در بخش های صنعتی

همانگونه که در ابتدای مقاله ذکر شد، اسکرابر ، سوییپر، واترجت و مکنده عمده تجهیز نظافتی قابل استفاده در محیط های صنعتی هستند. در ادامه، این دستگاه ها معرفی و عملکرد آن ها در بخش های صنعتی شرح داده می شود.

 

اسکرابر پرکاربرد ترین تجهیز نظافتی

کفشوی پرکاربرد ترین تجیهز نظافتیتجهیز نظافتی اسکرابر یا زمین شوی صنعتی پر کاربرد ترین دستگاه نظافت صنعتی به حساب می آید. این کفشوی، بعد از جمع آوری زباله و خاک موجود در محیط و برای شستشوی سطح استفاده می شود. برس های قدرتمند، مخازن آب جداگانه با حجم بالا و طراحی کاربر پسند از جمله مشخصات یک اسکرابر صنعتی می باشد. عملیات شستشو توسط این دستگاه، شامل چند بخش می شود. ابتدا برس یا برس های آن به کمک چرخش خود و آب پاشش شده، آلودگی ها از سطح جدا می نمایند. بطور همزمان، آب آلوده توسط تی جمع شده و به وسیله موتور مکش به داخل مخزن آب کثیف کشیده می شود. اسکرابر ها در شستشوی کف زمین در بخش های تولید محصولات، کف انبار قطعات و تجهیزات و حتی کف بخش های اداری محیط های صنعتی قابل استفاده اند. در پایان شستشوی کف توسط این دستگاه ها، رطوبتی باقی نمانده و نیروی های کار بدون وقفه می توانند به امور بپردازند. افزایش سطح بهداشت، کاهش هزینه های نظافتی و چند برابر شدن سرعت عملیات، از مزایای دیگر استفاده از کفشوی ها در محیط های صنعتی می باشد.

 

سوییپر

سویپر خودرویی چیستتجهیز نظافتی سویپر صنعتی یا سوییپر شهری برای جمع آوری زباله و خاک در محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه، به کمک برس های جانبی و مرکزی خود، ضایعات موجود در محیط را به داخل مخزن می فرستد. نظافت انبار ها و جمع آوری خاک و زباله ها، پاکسازی سطح در بخش های بیرونی مانند جمع نمودن سنگ ریزه ها و ضایعات ریز در محوطه بیرونی در صنایع سیمان و یا از بین بردن خرده چو ب و گرد و خاک موجود در این محیط ها از جمله اموری است که توسط سویپر ها انجام می شود. سویپر ها از نظر نحوه هدایت به دو دسته سویپر دستی و خودرویی تقسیم می شوند. منبع تغذیه این جارو های محوطه نیز بوسیله باتری یا سوخت های فسیلی تامین می گردد. در محیط های صنعتی، به طور معمول از سویپر های خودرویی که دارای سرعت عملکرد بالا، کاربری آسان و پهنای نظافت بزرگ هستند استفاده می شود. سویپر ها بزرگ در محیط های صنعتی وسیع و نمونه های کوچک در انبار ها و سوله های نه چندان بزرگ به کار می روند.

 

واترجت صنعتی

کاربرد واترجت صنعتی در صنایعتجهیز نظافتی واترجت صنعتی یا کارواش صنعتی شوینده های فشار قوی هستند که به جهت پاشش آب پر فشار، به خوبی در رفع آلودگی های سطحی و عمیق موثرند. این دستگاه ها، به کمک یک پمپ فشار قوی، آب را به فشارهای بالا رسانده و آن را به وسیله لنس و نازل به سطح می پاشند. تامین منبع تغذیه واترجت ها بوسیله جریان برق یا سوخت های فسیلی صورت می گیرد. در محیط های صنعتی، بخش های مختلفی نیازمند واتر جت هاست. شستشوی سطح ماشین آلات صنعتی، جک ها و جرثقیل های حمل بار، از جمله این امور است. شوینده های فشار قوی، این تجهیزات را با آب پر فشار تمیز نموده و در افزایش بازدهی و عملکرد آن ها تاثیر گذار است. در صنایع غذایی نیز به منظور حفظ بهداشت محیط و جلوگیری از آلودگی محصولات، سطح زمین و تجهیزات بوسیله واتر جت شستشو می شود. نمونه های آب گرم این شوینده ها نیز با قدرت نظافتی بالا، آلودگی های روغنی و عمیق سطح اتصالات و قطعات را از بین برده و موجب بهبود عملکرد آن ها می گردند. همچنین با افزودن یک نازل زمین شوی به کارواش آب گرم، می توان آلودگی های عمیق کف را با قدرت بالا از بین برد.

 

جاروبرقی صنعتی

دستگاه های مکنده صنعتی یا جارو برقی صنعتی دیگر تجهیزی هستند که در محیط های صنعتی استفاده می شوند. این تجهیز نظافتی ، مواد و گرد و خاک را به کمک پمپ مکش خود به داخل مخزن می فرستد. جاروبرقی با استفاده از قدرت مکش بالا و سیستم فیلتراسیون کارآمد، به خوبی در تامین یک محیط بهداشتی موفق است. تعدادی از کاربرد های این دستگاه ها در صنایع شامل موارد زیر می شود :

 

مکنده صنعتی در صنعت۱-جمع آوری آلودگی های کف در محیط های مختلف صنعتی به منظور افزایش سطح بهداشت و بهبود شرایط کاری

۲-جمع آوری مواد پودری در صنایع فولاد، غذایی و .. از سطح تجهیزات و خطوط تولید

۳-جمع آوری گرد و غبار محیط در صنایع داروسازی به منظور جلوگیری از آلودگی محصول تولیدی

۴-مکش مواد جامد و مایع با امکان جداسازی آن ها به منظور استفاده از مواد مفید در صنایعی چون فلزکاری

۵-جمع آوری گرد و غبار خطرناک و انفجاری به وسیله مکنده های ضد انفجار در صنایع غذایی

۶-انتقال مواد از جایی به جای دیگر به وسیله مکنده ها در صنایع مختلف

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید