نظافت صنعتی در کارخانه تولید شیشه و بلور

نظافت صنعتی در کارخانه تولید شیشه و بلور

روند تولید و ساخت محصولات در کارخانه های تولیدی شیشه و بلور، با ایجاد حجم قابل توجهی از آلودگی ها همراه می باشد. این آلاینده ها کلیه سطوح کف، درون ماشین آلات خط تولید، دیوارها و فضای بیرونی کارخانه را فرا می گیرند. اما راهکارهای نظافتی متعددی در خصوص کنترل پسماند، حفظ بهداشت در محیط کارخانه، جلوگیری از آسیب به ماشین آلات خط تولید و در نهایت ارتقای کیفیت محصولات در کارخانه های صنعتی تولید شیشه و بلور وجود دارد. بهره مندی از این شیوه های نظافتی مزایای بسیاری را به ارمغان می آورد. از این رو امروزه در اغلب کارخانه تولید شیشه و بلور از تجهیزات مدرن نظافت صنعتی به منظور نظافت محیط کارخانه استفاده می نمایند.

انواع تجهیزات مکانیزه نظافت صنعتی

همگام با پیشرفت های بسیاری که در زمینه تکنولوژی رخ داده است، در دهه های اخیر شاهد رشد چشم گیری در عرصه تولید تجهیزات نظافت صنعتی هستیم. برخی از پرکاربردترین این تجهیزات شامل طیف گسترده ای از دستگاه های جاروبرقی صنعتی، سوییپر (جاروی محوطه)، واترجت صنعتی (شوینده های فشار قوی) و دستگاه های اسکرابر (زمین شوی صنعتی) می باشند. هر یک از این تجهیزات با توجه به میزان و نوع آلودگی ها مورد استفاده قرار گرفته و از انتشار آنها در محیط جلوگیری به عمل می آورند.

 

نظافت کوره پخت شیشه و تجهیزات خط تولید

نظافت صنعتیبلور و شیشه از یک ماده خام بر پایه سیلیکا یا شن و ماسه کوارتز تحت دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد در کوره های پخت شیشه تولید می شوند. در طی فرآیند تولید همواره میزان قابل توجهی از این مواد به صورت ضایعات و پسماند ناشی از تولید درون دستگاه ها و در داخل کوره باقی می ماند. وجود این مواد بعضا از کیفیت محصولات نیز می کاهند. در صورت امکان با بازگردانی این مواد به چرخه های تولیدی و بازیافت آنها در هزینه های تولیدی کارخانه تا حد چشم گیری صرفه جویی می شود. با استفاده از دستگاه های پر قدرت و با کیفیت جارو برقی صنعتی امروزه این امر امکان پذیر می باشد. این مکنده ها به گونه ای طراحی شده اند که در دمای بالا مقاوم بوده و ریزترین غبارات را به خوبی از سطوح حذف می نمایند. از طرفی به دلیل بهره مندی از مخازن بزرگ حجم بالایی از مواد را در خود جای داده و کاربر به راحتی پس از پایان روند نظافت می تواند این مواد را به خط تولید بازگرداند.

 

نظافت کلی محیط کارخانه

نظافت صنعتیکارخانه های تولیدی بلور و شیشه دارای وسعت فضایی بسیاری می باشند که آلودگی سطوح کف در این مکان ها اجتناب نا پذیر است. اما حفظ پاکیزگی و نظافت محیط کارخانه از جمله امور ضروری بوده که به کمک دستگاه ها سوییپر این امر با کیفیت بالایی امکان پذیر گردیده است. حذف این آلودگی ها از محوطه کارخانه علاوه بر بهبود کیفیت محصولات تولیدی موجب ارتقای کیفیت و امنیت محیط نیز می شود. سوییپر صنعتی دستگاهی است که جاروب آلاینده های خشک را از سطوح به کمک برس های دیسکی جانبی و غلتکی به انجام می رساند و استفاده از آن موجب افزایش سرعت در فرآیند نظافت با کمترین تعداد نیروی انسانی می شود.

 

 

شستشوی کف

نظافت صنعتیبا عبور ماشین آلات حمل و نقل، تردد افراد و سایر عوامل محیطی، سطوح کف در کارخانه تولید بلور و شیشه دچار آلودگی می شوند. این آلودگی ها در میان خلل و فرج کف نفوذ نموده و تنها با شستشوی کفپوش می توان اقدام به حذف این آلاینده ها از محیط نمود. در این موارد برترین گزینه جهت شستشوی سطوح کف در این کارخانه ها، استفاده از زمین شوی صنعتی می باشد. اسکرابر یا زمین شوی مکانیزه فرآیند شستشوی کفپوش را با بهره گیری از برس های دیسکی که در بخش زیرین آن قرار دارد، امکان پذیر می نماید. در پایان فرآیند شستشوی کف، سطوح کاملا خشک باقی می مانند زیرا این دستگاه ها مجهز به تی هلالی شکل هستند که همزمان با شستشوی کف آب آلوده را به خوبی از زمین جمع آوری نموده و به کمک موتور مکنده به مخزن آب کثیف دستگاه انتقال می دهند. در نهایت نیز سطحی پاکیزه را به ارمغان می آورند. همچنین در صورت وجود لکه های سخت روغنی بر سطح کفپوش امکان افزودن انواع مواد شوینده تخصصی به مخازن آب تمیز این دستگاه ها وجود دارد.

 

شستشوی ماشین آلات خط تولید

نظافت صنعتیهمانطور که اشاره شد همواره میزانی از مواد خام مورد نیاز در تولید بلور و شیشه، در بخش های داخلی و سطوح خارجی تجهیزات خط تولید باقی می مانند. گاهی این آلودگی ها به صورت لایه های سختی در آمده و عملکرد ماشین آلات را مختل می کنند. در مواردی نیز منجر به توقف ماشین آلات و خط تولید کارخانه شده و بار منفی نامناسبی را برای این واحد های صنعتی به وجود می آورند. دستگاه کارواش صنعتی یا شوینده فشار قوی از جمله تجهیزات مدرن نظافت صنعتی است که جهت شستشوی ماشین آلات خط تولید پیشنهاد می گردد. این تجهیزات آب را با فشار بالا بر سطوح آلوده پاشش نموده و موجب پاکسازی لایه های سخت آلودگی می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید