دلایل نظافت محیط کار و بررسی هدف و مزایای نظافت محل کار

دلایل نظافت محیط کار و بررسی هدف و مزایای نظافت محل کار

نظافت موثر می تواند به کنترل یا از بین بردن خطرات در محیط کار کمک کند. شیوه های نادرست نظافت اغلب باعث به وجود آمدن حوادثی جبران ناپذیر می شوند. نظافت محیط کار دارای اصول و روشی است که با توجه به محیط کار باید بکار گرفته شوند. همچنین استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی، نظیر اسکرابر، پولیشر و جاروبرقی صنعتی می تواند کمک شایانی به فرآیند شستشوی و نظافت انجام دهد. در این مقاله بطور دقیق این مراحل را بررسی می کنیم.

 

نظافت محیط کار
دلایل نظافت محیط کار

اصول و مراحل نظافت محیط کار

نگهداری

تعمیر و نگهداری ساختمان ها و تجهیزات ممکن است مهم ترین شاخصه نظافت باشد. این نگهداری شامل حفظ تجهیزات بهداشتی و نقاشی منظم و تمیز کردن دیوارها است. شکسته شدن پنجره ها، درب های آسیب دیده، لوله کشی معیوب و شکسته شدن سطح کف می تواند باعث فراموش شدن محیط کار شود. این شرایط می تواند باعث حوادث شود و روی شیوه های کاری تأثیر بگذارد. بنابراین در نظافت محیط کار مهم است که موارد شکسته یا آسیب دیده را در اسرع وقت تعویض یا اصلاح کنید. یک برنامه تعمیر و نگهداری خوب، بازرسی، نگهداری و تعمیر ابزار، تجهیزات، ماشین آلات و فرایندها را فراهم می کند.

حذف گرد و غبار و خاک

محفظه ها و سیستم های تهویه ممکن است نتوانند گرد و غبار، خاک ها را به اندازه کافی جمع کنند. استفاده از جاروبرقی صنعتی برای از بین بردن گرد و غبار و آلودگی های سنگین مناسب هستند. جارو برقی های صنعتی دارای اتصالات ویژه ای برای تمیز کردن دیوارها، سقف ها، تاقچه ها، ماشین آلات و سایر مکان های صعب العبور هستند که ممکن است گرد و غبار و گرد و خاک جمع شود.

جاروبرقی های صنعتی برای حذف آلاینده های خطرناک در نظافت محیط کار مفید هستند. به عنوان مثال، ممکن است از جاروبرقی های مجهز به فیلترهای HEPA (ذرات معلق با راندمان بالا) برای گرفتن ذرات ریز استفاده شود. نظافت کف با استفاده از دستگاه اسکرابر می تواند میزان گرد و غبار موجود در هوا را کاهش می دهد. گرد و غبار و آلودگی هایی که در مکان هایی مانند قفسه ها، لوله کشی، مجراها، وسایل روشنایی، پنجره ها، کمدها ممکن است به تمیزکاری دستی نیاز داشته باشند.

[ مقالات مرتبط: انواع فیلتر جاروبرقی های صنعتی ]

امکانات کارمندان

در موضوع نظافت محیط کار امکانات کارمندان باید مناسب، تمیز و به خوبی نگهداری شود. کمد ممکن است برای نگهداری وسایل شخصی کارمندان لازم باشد. امکانات دستشویی مستلزم تمیزکاری یکبار یا بیشتر در هر شیفت است. در صورت نیاز، آنها باید به اندازه کافی صابون، حوله به علاوه مواد ضد عفونی کننده داشته باشند. اگر کارگران از تجهیزات خطرناک استفاده می کنند، امکانات کارمندان باید در صورت لزوم اقدامات احتیاطی ویژه ای مانند دوش، تجهیزات شستشو و اتاق تعویض را ارائه دهند.

بعضی از امکانات ممکن است به دو رختکن نیاز داشته باشد که دوش بین آن قرار داشته باشد. استفاده از چنین رختکن های دو نفره به کارگران اجازه می دهد تا از آلودگی های محل کار خود استفاده کنند و با جدا کردن لباس های کارشان از لباس هایی که در خانه می پوشند، احتمال آلودگی را کاهش می دهد. در صورت انجام کارهای خطرناک مانند سیگار کشیدن، خوردن یا آشامیدن در محل کار باید ممنوع باشد. محل غذا خوردن باید جدا از محل کار باشد و باید در هر شیفت به درستی تمیز شود.

 

اصول و مراحل نظافت محیط کار
اصول و مراحل نظافت محیط کار

سطوح

شرایط نامناسب کف دلیل اصلی بروز حوادث است، بنابراین تمیز کردن روغن ریخته شده و مایعات دیگر بسیار مهم است. اجازه می دهد تا آلودگی ها و گرد و غبار جمع شود همچنین می تواند باعث بروز حوادث شود. به دام انداختن خاک و خاشاک و گرد و غبار قبل از رسیدن آنها به کف یا تمیز کردن منظم آنها می تواند از تجمع آنها جلوگیری کند. مناطقی که به طور مداوم تمیز نمی شوند، مانند راه های ورودی، باید دارای کفپوش ضد لغزش باشند. منظم بودن کف به معنی تعویض کف های فرسوده، پاره شده یا آسیب دیده است که خطر از بین رفتن آن را به همراه دارد.

دیوارهای رنگ روشن، نور را منعکس می کنند در حالی که دیوارهای کثیف یا تیره رنگ نور را جذب می کنند. رنگ می تواند نرده ها، محافظ ها و سایر تجهیزات ایمنی را برجسته کند، اما هرگز نباید به عنوان جایگزینی برای محافظت استفاده شود.

وسایل نوری را حفظ کنید

وسایل روشنایی کثیف باعث کاهش سطح نور ضروری می شود. وسایل روشنایی تمیز می توانند بهره وری روشنایی را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند.

بهترین راه برای کنترل نشت، متوقف کردن آنها قبل از وقوع این اتفاق است. یکی از راه های نظافت محیط کار تمیز کردن و نگهداری منظم ماشین آلات و تجهیزات است. هنگامی که نشت رخ می دهد، مهم است که بلافاصله آنها را تمیز کنید. مواد جذب کننده برای پاک کردن نشت روغن یا سایر مایعات مفید است. جذب کننده های استفاده شده باید به درستی و با خیال راحت دفع شوند.

ابزار و تجهیزات

نظافت ابزار چه در اتاق ابزار، روی قفسه، در حیاط یا نیمکت بسیار مهم است. برگرداندن سریع ابزارها پس از استفاده، احتمال بی جا شدن یا از دست رفتن آن را کاهش می دهد. کارگران باید بطور منظم کلیه ابزارها را بازرسی، تمیز و تعمیر کرده و هرگونه وسیله آسیب دیده یا فرسوده را از سرویس خارج کنند.

استفاده از تجهیزات مکانیزه برای نظافت محیط کار

به منظور افزایش بازدهی و عملکرد فرایند نظافت محیط کار ، بهره گیری از تجهیزات نظافتی می تواند بسیار ارزشمند باشد. دستگاه های نظافتی همچون جاروبرقی صنعتی، سوییپر‌، پولیشر و اسکرابر یا کف شوی اتوماتیک نقش بسیار زیادی در تسریع و بهبود عملکرد روند شستشوی دارند. دستگاه اسکرابر صنعتی با عملکرد موثر در فرآیند شستشو با استفاده از برس های چرخان خود و با حرکت دورانی تمام آلاینده ها را جمع می کند و همزمان بوسیله سیستم پاشش آب تمام آلودگی ها را جمع کرده و در آخر با تی خشک کن، رطوبت باقی مانده را خشک و هیچ گونه لکی بر جای نمی گذارد. دستگاه جاروبرقی صنعتی نیز با پمپ مکش و موتور قدرتمند و همچنین سیستم فیلتراسیون خاص خود باعث افزایش کیفیت نظافت با بهترین عملکرد ممکن می شود. یکی دیگر از تجهیزات نظافتی که دارای تاثیر زیاد بر زیبایی محیط و سطوح دارد، سوییپر است که با برس های مخصوص و چرخشی خود سطوح کف را جلا می دهد و باعث درخشندگی و نظافت هر چه بهتر انواع مختلف کف مانند سرامیک، کاشی، سنگ ها، پارکت و حتی موکت می شود.

 

استفاده از تجهیزات مکانیزه برای نظافت محیط کار
تجهیزات مکانیزه برای نظافت محیط کار

شناسایی سطوحی که بیشترین تماس را با آنها دارید

در نظافت محیط کار درها، بنرها، دکمه ها و هر چیزی که مرتباً لمس می شود به نظافت منظم بیشتری نسبت به حالت عادی نیاز دارند. نمونه هایی از اشیا که اغلب لمس می شوند عبارتند از:

  • سطوح کاری مانند میز، سکوها و ایستگاه های کاری
  • دستگیره های درها، پنجره ها، ریل ها، تلگراف و کولرهای آبی
  • مکان های مشترک مانند توالت، پذیرایی، رختکن، راهرو و آسانسور
  • دسته های خودرو ، فرمان ، کمربند ایمنی و سطوح داخلی
  • پانل های کنترل برای ماشین آلات، پد های کنترل و سوئیچ ها
  • صفحه کلیدهای رایانه ، چاپگرها ، صفحه های لمسی ، مانیتورها و تلفن ها
  • شیر، کتری، بخاری آب، یخچال، مایکروویو و کمد
  • تجهیزات مشترک مانند ابزار، ماشین آلات، وسایل نقلیه، کامیون های پالت و جعبه های تحویل
  • پست و کالاهایی که وارد می شوند یا از فروشگاه خارج می شوند

هدف از نظافت محیط کار چیست؟

نظافت محیط کار امری بسیار مهم و ضروری است زیرا شستشوی نامناسب می تواند یکی از دلایل حوادث باشد، مانند:

  • سر خوردن بر روی اجسام سست در کف، پله ها و سکوها
  • ضربه خوردن به وسیله افتادن اشیا
  • لیز خوردن روی سطوح چرب، مرطوب یا کثیف
  • زخمی کردن پوست دست ها یا سایر قسمت های بدن

برای جلوگیری از این خطرات، باید در محیط کار نظم را در طول یک روز کاری حفظ کرد. اگرچه این تلاش به مدیریت و برنامه ریزی زیادی نیاز دارد، اما مزایای آن بسیار زیاد است.

 

هدف از نظافت محیط کار
هدف نظافت محیط کار

مزایای نظافت محیط کار چیست؟

نظافت محیط کار نتایج خوب و موثری بر روی سلامت افراد و محیط دارد. شستشو و نظافت می تواند باعث اتفاقاتی خوب شود و از بروز حوادثی جلوگیری کند. مواردی همچون:

  • حوادثی همچون افتادن و لیز خوردن در محیط کار
  • کاهش خطرات آتش سوزی
  • مواجهه کمتر کارکنان و کارگران با محصولات و مواد خطرناک (به عنوان مثال گرد و غبار ، بخار)
  • کنترل بهتر ابزار و مواد، از جمله موجودی کالا و لوازم
  • پاکسازی و نگهداری تجهیزات کارآمد تر
  • شرایط بهداشتی بهتر منجر به بهبود سلامت می شود
  • استفاده موثر و مفیدتر از فضا در نظافت محیط کار
  • کاهش خسارات مالی با نگهداری بهتر از تجهیزات
  • سبک تر شدن کار سرایدار و کارکنان نظافتی
  • بهبود روحیه افراد حاضر در محیط
  • افزایش بهره وری در امور (یافتن ابزار و مواد آسان خواهد شد)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید