بخش های تشکیل دهنده دستگاه واترجت

بخش های تشکیل دهنده دستگاه واترجت

در روش های سنتی برای تمیز نمودن سطوح آلوده، از آب و مواد شوینده استفاده شده و برای جدا نمودن آلودگی ها از سطح، سایش سطح با استفاده از یک برس یا فرچه و توسط نیروی انسانی انجام می گردد. اما معمولا پس از اتمام عملیات شستشو، بخشی از آلودگی های سطح رفع نشده و نتیجه ای چندان مطلوب حاصل نمی شود و حتی کاربرد مواد شوینده بر خلاف تبلیغات مرسوم، اثر بخشی چندانی ندارد. تجربه نشان داده است که مؤثرترین شیوه برای شستشوی سطوح و رفع کامل آلودگی ها استفاده از دستگاه های نظافت صنعتی مکانیزه همانند دستگاه واترجت صنعتی می باشد. امروزه استفاده از دستگاه های واترجت محبوبیت گسترده‌ای پیدا کرده است و در بسیاری از محیط های خانگی، تجاری، شهری، نیمه صنعتی، صنعتی، صنعتی این دستگاه کارآمد مورد استفاده قرار می گیرد. واترجت فشار آب ورودی را افزایش داده و با پاشش آب پرفشار  بر روی انواع سطوح و تجهیزات، جرم و آلودگی ها را از آنها جدا می نماید.

 

واترجت چگونه فرآیند شستشو را انجام می دهد؟

واترجتآزمایش های علمی انجام شده نشان دهنده دو قطبی بودن مولکول های آب می باشند؛ به این معنا که یک سر مولکول آب دارای بار مثبت و سر دیگر آن دارای بار منفی می باشد (نسبتاً جزئی). بنابراین مولکولهای آب تمایل به جذب ذرات آلودگی دارند. اگر در کنار آب، مواد شوینده نیز به کار گرفته شود فرآیند جدا سازی آلودگی های سخت و آلودگی های روغنی آسان تر و بهتر انجام می گردد. اما اگر آلودگی ها به عمق سطح نفوذ کرده و یا در میان شیارها به دام افتاده باشند تلاش برای حذف آن ها با استفاده از ابزارهای دستی و روش های سنتی بیهوده خواهد بود و از بین بردن این نوع آلودگی ها در گرو کاربرد دستگاه های نظافت صنعتی مدرن همانند واترجت صنعتی می باشد. آب پاشش شده از واترجت سخت ترین آلودگی ها را با سرعت بالا از میان باریک ترین شیارها خارج کرده و کیفیت مطلوب بر جای می گذارد. با توجه به اینکه آب خروجی از نازل واترجت با سرعت زیاد و با پهنای کم پاشش می شود، این جریان آب همانند ضربات ثابت و یکنواخت یک چکش به سطح آلوده برخورد کرده و جرم و آلودگی را از آن جدا می نماید. نکته قابل توجه آن است که در صورت انتخاب فشار آب مناسب، هیچ گونه آسیبی به سطح وارد نمی گردد. برای اطمینان از عملکرد مناسب دستگاه بهتر است پیش از استفاده از واترجت، پاشش آب بر روی بخش کوچکی از سطح تست شود تا فشار عملیاتی مناسب انتخاب گردد.

 

 

اجزای تشکیل دهنده واترجت صنعتی

واترجتدستگاه واترجت برخلاف تصور عموم، ساختار پیچیده ای ندارد و اصلی ترین بخشآن، پمپ آب فشار قوی دستگاه می باشد که توسط یک موتور (الکتریکی یا بنزینی) تغذیه می شود. جریان معمولی آب توسط یک شیر وارد پمپ شده، پمپ آب را تحت فشار قرار داده و به آن شتاب می دهد و سپس آب فشار قوی را به شلنگ فشار قوی هدایت می نماید.  آب پس از خروج از نازل، به سطح پاشش می گردد. بخش های اصلی تشکیل دهنده واترجت صنعتی یا خانگی عبارت اند از :

 

 

 

 

۱- ورودی آب

دستگاه واترجت دارای یک دهانه ورودی است که توسط یک شلنگ به منبع آب خارجی متصل می گردد. در مسیر ورودی فیلتری نصب شده است تا املاح و ناخالصی های احتمالی موجود در آب را فیلتر کرده که و از ورود آنها به پمپ و انسداد مسیر حرکت آب جلوگیری نماید.

 

۲- موتور الکتریکی یا موتور عمل کننده با سوخت فسیلی

دستگاه های واترجت صنعتی مجهز به موتور الکتریکی و یا موتورهای عمل کننده با سوخت فسیلی همانند دیزل یا بنزین می باشند. واترجت های بنزینی یا دیزلی برای استفاده فضاهای باز، محیط های شهری و کلیه محیط هایی که دسترسی به منبع الکتریسیته در آن ها دشوار بوده و یا وجود کابل بلند برق خطر ساز است، بسیار مناسب می باشد. در مقابل اکثر دستگاه های واترجت خانگی دارای موتور الکتریکی می باشند که سطح صدای کمتری داشته و ارزان تر می باشد. موتور واتر جت به منظور نیرو رسانی به پمپ طراحی شده است.

 

۳- پمپ

پمپ فشار قوی، قلب هر نوعدستگاه شوینده فشار قوی به شمار می آید. پمپ آب واترجت مشابه پمپ هایی عمل می کند که در گذشته برای خارج کردن آب از درون زمین مورد استفاده قرار می گرفتند، با این تفاوت که پمپ واترجت توسط موتور تغذیه شده و فشار آب ورودی را افزایش می دهد. پمپ های قدیمی توان عملکرد خود را از دست انسان دریافت می کردند و آب را با سرعت کمتری به سمت بیرون هدایت می نمودند. حال انکه  آب از یک طرف وارد پمپ واترجت می شود و از طرف دیگر با فشار زیاد خارج می شود. در حقیقت پمپ وظیفه کنترل فشار و جریان آب خروجی را بر عهده دارد.

 

۴- شلنگ فشار قوی

آب فشار قوی تولید شده توسط پمپ به وسیله شلنگ فشار قوی به سمت مسیر خروجی هدایت می شود. شلنگ های معمولی کاملاً با شلنگ های فشار قوی تفاوت داشته و قابل جایگزین شدن برای آن ها نیستند. شلنگ فشار قوی به وسیله حلقه های سیم و لایه های پلاستیک فشرده تقویت شده است تا در هنگام عبور آب پر فشار مقاومت لازم را از خود نشان داده و دچار آسیب نشود. به منظور حفظ ایمنی، شلنگ فشار قوی با قابلیت تحمل فشاری چندین برابر بیشتر از حداکثر فشار  عملیاتی دستگاه واترجت ساخته می شود.

 

۵- تجهیزات شستشو

واترجتلنس، تفنگی و نازل از جمله تجهیزاتی هستند که بر فرآیند شستشو تأثیر می گذارند. با توجه به نوع آلودگی و شدت آن و هم چنین با در نظر گرفتن جنس سطح این قطعات قابل تغییر می باشند. هر یک از نازل های سوزنی، تخت، دوار (توربو) و اسکیتر کارایی منحصر به فردی دارند. این نازل ها به آسانی بر روی واتر جت صنعتی نصب شده و امکان انجام انواع فعالیت های نظافتی را فراهم می سازند. نازل های سوزنی آب را با زاویه صفر درجه به نقطه مورد نظر پاشش می کنند و برای جدا سازی آلودگی های سخت و یا عملیات های آب تخریب مورد استفاده قرار می گیرند. نازل های تیغه ای یا تخت جهت شستشوهای متداول به کار می روند و با تغییر زاویه پاشش آب فشار نیز تغییر می کند. نازل های دوار نیز برای حذف آلودگی های سخت دارای کاربردهای فراوان هستند و نازل های اسکیتر برای شستشوی سطح زمین (با شدت آلودگی بالا) مناسب می باشند.

 

 

 

نحوه عملکرد دستگاه کارواش صنعتی

واترجت۱- مکش مواد شوینده (در صورت لزوم)

۲- ورود آب سرد و پالایش آن

۳- توان بخشی موتور به دستگاه

۴- ورود آب به پمپ و تبدیل به آب فشار قوی (در صورت وجود گرم کن در واترجت، آب گرم نیز می شود.)

۵- خروج آب فشار قوی از نازل

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید