انتقال مواد با هوا یا به صورت مکانیکی؟

انتقال مواد با هوا یا به صورت مکانیکی؟

برای جابجایی حجم بالای مواد دو روش عمومی انتقال مواد به صورت انتقال با هوا یا انتقال مکانیکی قابل تعریف است. در زمان انتخاب سیستم انتقال مواد مناسب چند نکته حائز اهمیت است تا بتوان بهینه ترین روش انتقال مواد را انتخاب کرد. روش انتقال مواد با هوا معمولا برای جابجایی گرانول ها ، مواد پودری و انواع دیگری از مواد فله ای مورد استفاده قرار می گیرد. انتقال با هوا به طور معمول در سه قالب تحت فشار (دمش) ،‌ فشار منفی (مکش) و یا به صورت ترکیبی صورت می گیرد. سیستم انتقال مواد با هوا از چهار جزء اصلی تشکیل شده که عبارتند از منبع هوا ، تغذیه کننده مواد ، خط انتقال و جدا کننده مواد از هوا. تفاوت اصلی روش انتقال با هوا در مقایسه با سیستم های مکانیکی در این است که مواد در روش انتقال با هوا در قالب یک سیستم کاملا بسته جابجا می شوند و لذا خطر ریزش یا از بین رفتن آنها وجود ندارد. در روش انتقال مکانیکی مواد به طور معمول اجزاء تشکیل دهنده سیستم عبارتند از موتور و گیربکس یا زنجیر که به نوار نقاله یا باکس هایی که مواد در آنها قرار می گیرند متصل شده است. در سیستم های مکانیکی صدها قطعه متحرک وجود دارند و کل سیستم بسته به نیاز می تواند به صورت بسته یا باز طراحی شده باشد.

انتخاب روش بهینه انتقال مواد با استفاده از مکنده صنعتی

مهمترین عامل در انتخاب سیستم بهینه انتقال مواد ،‌ شکل و نوع مواد است. تعدادی از مشخصات کلیدی تعیین کننده نوع مواد به شرح زیر می باشند. البته پارامترهای دیگری هم می توانند در انتخاب سیستم بهینه انتقال مواد دخیل باشند که بررسی دقیق تر آنها با توجه به موضوع کاری و نظر مهندس طراح سیستم می توانند مطرح گردند.
۱- جاذب رطوبت (Hygroscopic)
۲- زبر و ساینده (Abrasive)
۳- قابل اشتعال یا انفجار (Explosively)
۴- مرطوب ، چسبنده یا قابل تراکم (Moist, sticky, or packable)
۵- جرم حجمی بالا (High-bulk density)
۶- قابل تبدیل به سیال (Fluidizable)
۷- شکننده (Friable)
۸- ناهمگنی اندازه مواد (Heterogeneous)
۹- حساسیت نسب به دما (Temperature sensitive)
۱۰- حرکت کند (Very sluggish flow)
۱۱- انتقال آلودگی (Cross contamination issues)

نمونه مواد پودری در انتقال مواد
گونه های مختلف مواد در سیستم های انتقال مواد

 

انتقال مواد با فشار مثبت هوا
انتقال مواد با فشار مثبت هوا

اصولا موادی که حالت پودری و خشک داشته باشند و همراه با جریان هوا به خوبی حرکت می کنند برای سیستم انتقال با هوا مناسب می باشند. گرانول همگن و هم اندازه را هم به می توان با سیستم انتقال هوا جابجا نمود. باید توجه داشت که شکل مواد در سیستم های انتقال مواد با فشار مثبت (دمش) از حساسیت بالاتری نسبت به حالتی که تنها با استفاده از فشار فنی مکنده انتقال مواد (مکش) مواد جابجا می شوند برخوردار است. نمونه های متداول مواد که برای جابجایی آنها از هوا استفاده می شود عبارتند از آرد گندم، سیمان، کربن سیاه، شکر، گلوله های پلاستیکی و رزین، دانه های خوراکی، گرده ذغال سنگ، ماسه، پودر فلزات و بسیاری دیگر از مواد. از طرف دیگر سیستم های انتقال مواد مکانیکی برای مواد فله ای سنگین ، گرانولات ،‌ مواد مرطوب و چسبنده مفید است. به طور کلی سیستم های مکانیکی برای مواردی وسیع تری قابل استفاده است خصوصا مواردی که دانه های موادی که قرار است جابجا شوند در اشکال و اندازه های مختلف هستند. به طور مثال موادی همانند خرده های سنگ ، تکه های بزرگ مواد غذایی ، گرانولات سنگین ، ماسه مرطوب از جمله مواردی هستند که با سیستم های مکانیکی جابجا می شوند.

 

 

نوار نقاله انتقال مواد
سیستم مکانیکی انتقال مواد با نوار نقاله

پارامترهای قابل توجه در انتخاب سیستم انتقال مواد

علاوه بر نوع مواد،‌ موارد دیگری نیز هستند که باید قبل از انتخاب سیستم انتقال مواد در تصمیم گیری لحاظ شوند. در ادامه چهار مورد از پارامترهای قابل توجه در انتخاب سیستم انتقال مواد ذکر شده اند.

۱- سرعت انتقال: هر دوی سیستم انتقال با هوا و مکانیکی قابلیت انتقال چندین کیلو تا چندین تن در ساعت را می توانند داشته باشند ولی نیاز هر مجموعه ای در این خصوص از ابتدا باید مشخص باشد.

۲- فاصله: به طور معمول سیستم های بادی فشار مثبت برای انتقال مواد در فواصل کم لحاظ نمی شوند چراکه تجهیزات مورد نیاز برای انتقال مواد تا فاصله ۱۰ متر در مقایسه با مسافت ۲۰۰ متر شاید تفاوت زیادی نداشته باشد و لذا برای فواصل کمتر شاید بهتر باشد که از سیستم مکانیکی استفاده نمود هرچند که مقداری از مواد در فرایند جابجایی از بین بروند. در مجموع هر دو سیستم می توانند برای جابجایی مواد برای فواصل طولانی حتی بالاتر از ۳۰۰ متر هم مورد استفاده قرار گیرند ولی به هر حال همیشه هزینه استفاده از سیستم های بادی در مقایسه با سیستم های مکانیکی باید در نظر گرفته شود. در مواردی که مسیر حرکت مواد پر پیچ و خم است استفاده از سیستم جابجایی مواد با هوا ساده تر خواهد بود.

۳- محیط نصب: باید به اینکه سیستم قرار است در فضای بیرونی یا سرپوشیده مورد استفاده قرار گیرد توجه نمود. باید دقت داشت که در سیستم های مکانیکی آن هم در فضای بیرونی مواد می توانند در معرض باد، باران و آلودگی های محیطی قرار گیرند.

۴- نگهداری: سیستم های مکانیکی به دلیل تعداد زیادی قطعات متحرک در آنها به کار رفته و علاوه بر این امکان ریزش مواد از اطراف خصوصا در انتقال وجود دارد،‌ نیاز به تمیزکاری و نگهداری برنامه ریزی شده و روزانه دارند در حالی که سیستم های بادی توجه کمتری را در این خصوص می طلبند. ولی از طرف دیگر سیستم های بادی ممکن است دچار گرفتگی در خط لوله انتقال شوند یا شیرهای چرخشی تخلیه آنها به مرور زمان مستهلک شده و نیاز به سرویس و نگهداری داشته باشند و اگر هر کدام از این موارد اتفاق افتد کل خط انتقال به ناچار باید متوقف گردد.

 

لینک های مفید:

انتقال مواد پودری با هوا : فهرستی از مکنده های صنعتی سنگین کار که برای جابجایی حجم بالای مواد طراحی شده اند

جاروبرقی صنعتی : فهرستی از جاروبرقی های صنعتی که برای جمع آوری حجم بالای انواع مواد موجود در صنایع می توانند مورد استفاده قرار گیرند. (نوع مواد در زمان خرید باید مشخص شوند)

جاروبرقی : فهرستی از انواع جاروبرقی های چند موتوره یا جاروبرقی های صنعتی که برای جمع آوری مواد پودری و گرانولات صنعتی مناسب است.

2 دیدگاه دربارهٔ «انتقال مواد با هوا یا به صورت مکانیکی؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید