تجهیزات مکانیزه مورد استفاده در نظافت صنعتی مراکز تجاری

تجهیزات مکانیزه مورد استفاده در نظافت صنعتی مراکز تجاری

زیبایی، شفافیت و پاکیزگی مراکز تجاری بسیار قابل اهمیت بوده، و در جلب توجه افراد تاثیر بسزایی دارد. حفظ پاکیزگی هم در فضای بیرونی هم فضای داخلی دارای اهمیت می باشد. به علت وسعت این مجتمع ها، نظافت آن ها کار دشواری بوده و بسیار زمان بر است. برای نظافت به صورت سنتی و دستی، نیاز به نیروی خدماتی زیادی است، به همین دلیل از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشند. همچنین به علت ارتفاع زیاد نمی توان برخی از سطوح مانند شیشه ها و نمای بیرونی ساختمان را پاک کرد و در ابزار سنتی، احتمال خطر برای نیروهای خدماتی زیاد است. بنابراین، استفاده از دستگاه های نظافت صنعتی مدرن و تجهیزات مکانیزه نه تنها عملیات نظافت صنعتی را به شیوه ای بهداشتی انجام می دهند، بلکه این عملیات را سرعت بخشیده و باعث صرفه جویی در زمان، آب و مواد شوینده می شوند. استفاده از آن ها بسیار آسان بوده و به نیروی خدماتی کمتری نیاز دارند. در نتیجه در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه نیز خواهند شد. در این مقاله نظافت صنعتی فضای داخلی و خارجی یک مجتمع تجاری و استفاده از تجهیزات مدرن در آن، مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

۱- استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی در فضای بیرونی مجتمع

استفاده از دستگاه نظافت در فضای بیرونی مجتمعاز آن جا که فضای بیرونی مجتمع های تجاری در دید مشتریان معانی مختلفی دارد، بنابراین باید برای احترام به آنان و جلب توجهشان تا حد امکان به زیباسازی و پاکسازی محیط پرداخت. در ادامه موارد اصلی عملیات نظافت صنعتی مرتبط با فضای بیرونی نام برده شده اند، و برای هرکدام راهکاری با استفاده از تجهیزات مدرن ارائه شده است.

پاکسازی محوطه بیرونی و پارکینگ

برای نظافت سطوح محوطه های بیرونی و انتخاب تجهیزات مناسب باید به جنس کفپوش و نوع آلودگی توجه نمود. اگر با جارو زدن محیط و جمع آوری گرد و خاک و پسماند ریخته شده، محیط مورد نظر نظافت شود، استفاده از جاروب صنعتی یا سوییپر مناسب خواهد بود، در صورتی که عمل تی کشی و کفشویی لازم باشد، از اسکرابر استفاده می شود.
سوییپر: این دستگاه ها دارای برس های دیسکی هستند که خاک ها و مواد ریخته شده را از اطراف جمع کرده و به بخش میانی دستگاه هدایت می کنند. مواد جمع شده به وسیله یک برس رولی شکل و یک مکنده به داخل مخزن هدایت می شوند. سوییپرها دارای رده بندی های مختلفی هستند که باید با توجه به بزرگ یا کوچک بودن محیط یکی از مدل ها را انتخاب نمود.
اسکرابر: یک دستگاه پرکاربرد در نظافت صنعتی است که قابلیت شستشوی سطوح و خشک کردن همزمان را دارد. وجود دو مخزن آب تمیز و کثیف در این دستگاه ها باعث شده است آلودگی در طی نظافت به بخش های دیگر منتقل نشود. مجهز بودن اسکرابر به تجهیزات پیشرفته باعث شده قدرت پاک کنندگی این دستگاه بسیار بیشتر از روش های سنتی باشد.

شستن شیشه ها و نما

شستشوی نمای ساختمان به روش سنتی، نیازمند نردبان و بالابر برای کاربر بوده، به همین دلیل احتمال خطر همیشه وجود داشته است. دستگاه نماشوی یا شیشه شوی این کار را بسیار سریع و آسان انجام می دهد و به هیچگونه وسیله بالابرنده ای نیاز ندارد. این دستگاه قابلیت شستشوی نما و شیشه را دارد و می تواند مستقیما از سطح زمین تا ارتفاع ۲۰ متری را پاک نماید. برای شستشوی سطوح واقع در ارتفاعی کمتر از ۹ متر، نیاز به پمپ برای پمپاژ آب و هدایت آن به ارتفاع مورد نظر نمی باشد. تجهیزات شستشوی نما مجهز به یک واحد فیلتراسیون است که وظیفه تصفیه آب و جداسازی املاح را برعهده دارد. آب خالص نسبت به آب معمولی قدرت پاک کنندگی بیشتری دارد، و بلافاصله از روی سطح خشک می شود. همچنین به دلیل عدم وجود هرگونه املاح، پس از خشک شدن هیچ گونه اثری از خود بر جای نمی گذارد. سطوحی که به این روش شستشو می شوند، برای مدت طولانی تری پاکیزه می مانند و به نحوی آلودگی را دفع می نمایند. در این دستگاه ها از هیچ گونه مواد شوینده استفاده نمی شود، به همین دلیل کاربرد آنها یک روش نظافت صنعتی بسیار سازگار با محیط زیست می باشد.

شستن دیوارها و آلودگی های عمیق سطوح

برای شستن دیوارها، آلودگی های عمیق سطوح  و یا سطوح جرم گرفته از دستگاه واترجت می توان استفاده نمود. آب با فشار معمولی وارد این دستگاه شده، و توسط پمپ به آب پر فشار تبدیل می شود. واترجت با پاشش آب پر فشار آلودگی عمیق سطوح را به راحتی پاک می نماید و ابزاری کارآمد و قدرتمند برای کاربرد در عملیات نظافت صنعتی گوناگون می باشد.

کارواش

به منظور ارائه خدمتی دیگر به مراجعه کنندگان، می توان فضایی را به کارواش اختصاص داد تا بتوان در اتلاف انرژی و زمان برای افراد جلوگیری نمود. این عمل نه تنها باعث رضایت مندی و جذب دوباره مراجعه کنندگان به مجتمع می شود، بلکه می تواند به خودی خود نیز مستقیما صرفه اقتصادی داشته باشد. شستشوی ماشین در این مکان می تواند یا به صورت دستی انجام شود و یا کاملا اتوماتیک. واترجت یا کارواش دستی می تواند به صورت آب سرد یا آب گرم باشد. این دستگاه با ایجاد آب فشار قوی، با قدرت بالایی آلودگی ها را از سطح اتومبیل ها پاک می نماید. مزیت این روش نسبت به روش اتوماتیک این است که فضای زیادی را لازم ندارد، اما سرعت شستشو با استفاده از آن نسبت به مدل اتوماتیک پایین تر است. مدل دیگر کارواش به صورت اتوماتیک است که تمام عملیات شستشو، اعم از پیش شستشو، پاشش مواد شوینده، برس زنی، آب کشی و خشک کردن مکانیزه بوده و توسط دستگاه انجام می شود. مزیت این روش، شستشوی بهتر و سریعتر اتومبیل ها می باشد، اما این نوع کارواش فضای نسبتا بیشتری را اشغال می کند.

 

۲- تجهیزات مورد نیاز برای پاکسازی فضای داخلی

استفاده از دستگاه نظافت در فضای درونی مجتمع

نظافت فضاهای داخلی مجتمع ها به علت وسعت زیاد آن ها، بسیار وقت گیر می باشد. به همین علت نمی توان در فواصل زمانی کوتاه مدت نظافت را انجام داد. همچنین عمل نظافت به روش سنتی نیازمند ابزارهای مختلف از جمله تی، جارو، سطل آب، مواد شوینده و غیره می باشد که قرار دادن این ابزار بر روی زمین می تواند فضای زیادی را اشغال کرده و باعث اختلال در رفت و آمد مشتریان شود. این مشکلات باعث شده است که عمل نظافت مخصوصا در چنین محیط های وسیعی به سمت مدرن شدن حرکت کند.

نظافت کف (سطوح و فرش و موکت)

برای نظافت سطوح داخلی مجتمع ها بسته به نیاز می توان از دستگاه های نظافت صنعتی مختلف استفاده نمود. برای غبار روبی سطوح، لبه های پنجره ها و تابلوها، کناره های دیوار، می توان از جاروبرقی صنعتی استفاده نمود که ظرفیت و قدرت بیشتری نسبت به جاروبرقی های معمولی دارند. در صورتی که سطوح کف با سنگ، سرامیک، پارکت و چنین کفپوش هایی پوشیده شده باشند، می توان از اسکرابر برای شستشو استفاده نمود. چنانچه سطوح پوشیده شده از فرش یا موکت باشند، می توان از فرش شو برای شستن آن ها استفاده نمود. فرش شوی ها در چند مرحله عمل شستشو را انجام می دهند: پاشش مواد شوینده، عملیات برس زنی و  مکش آب و آلودگی. دستگاه های فرش شوی و موکت شوی علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، شستشو را به صورت بهینه انجام داده و احتمال آسیب به الیاف فرش و موکت را به حداقل می رسانند.

نظافت راه پله و مکان های کوچکتر

برای نظافت راه پله ها و فضاهای کوچکتر ، گاها لازم است از ابزارهای دستی همانند تی استفاده شود تا نظافت و شستشو به شکل موثرتری صورت گیرد. در این صورت می توان از ترولی های سطل و تی استفاده نمود. با استفاده از این ترولی ها کاربر می تواند تمام ابزار شستشو را همانند تی، سطل، مواد پاک کننده، دستمال نظافتی یک باره و به راحتی حمل نماید تا زمان و انرژی برای این جابجایی ها اتلاف نشود. ترولی شامل دو سطل مجزا برای آب تمیز و کثیف، تی و سیستم آب گیری تی می باشد.

نظافت پله برقی

در مجتمع های تجاری بزرگ که در معرض رفت و آمد زیاد هستند عموما پله برقی نیز وجود دارد. اما پاک سازی پله برقی ها به سادگی سایر سطوح نیست. برای چنین عملی استفاده از دستگاه پله برقی شوی راهکاری بسیار مؤثر و آسان خواهد بود. این دستگاه با استفاده از دو برس غلطکی و پاشش محلول شوینده اقدام به شستن سطوح افقی و عمودی پله برقی می نماید.

وسایل جانبی نظافتی در رستوران

در مجتمع های تجاری بزرگ معمولا رستوران یا کافی شاپ برای مراجعه کنندگان در نظر گرفته شده است. در رستوران ها برای شستشو کف هم می توان از اسکرابر استفاده نمود و هم ترولی نظافتی چندمنظوره. این ترولی ها دارای نگهدارنده کیسه زباله پلاستیکی برای پسماندهای رستوران و تفکیک زباله ها می باشند. همچنین می توان از ترولی های خدماتیحمل غذا نیز برای پذیرایی از مهمانان استفاده نمود.

نظافت مبلمان

در برخی مجتمع های تجاری که جهت رفاه مشتریان دارای مبلمان می باشند، مبل ها نیز بر اثر استفاده زیاد هم کثیف می شوند هم بیماری ها و میکروب ها را منتقل می کنند. استفاده از سطل آب و شامپو و اسفنج راهکار مناسبی نیست، زیرا مقداری از آب اسفنج به داخل مبل نفوذ می کند، که هم باعث می شود مبل دیر خشک شود و هم ممکن است رنگ مبل را تغییر داده و جلوه و زیبایی اولیه آن را از بین ببرد. بنابراین می توان از دستگاه مبل شوی استفاده نمود که با تولید فوم عمل شستشوی مبل را انجام می دهد. بعد از مدتی که فوم بر روی مبل قرار گرفت، با استفاده از سیستم مکش دستگاه می توان فوم را جمع آوری کرد. در این حالت نه تنها عمل شستشو خیلی سریع انجام می شود، بلکه به علت استفاده از مواد شوینده مرغوب عمل شستشو بسیار خوب انجام شده و خیلی سریع نیز خشک می شود.

شستشو و نظافت صندلی، پرده، دیوار

شستن پرده ها، دیوار، صندلی و برخی سطوح در مجتمع های بزرگ کار ساده ای نیست و  نیازمند صرف انرژی و زمان زیادی می باشد. در نهایت آن گونه که باید پاک نمی شود. برای از بین بردن آلودگی از چنین سطوحی، می توان از بخارشوی صنعتی استفاده نمود. بخارشو با ایجاد بخار ۱۵۰ درجه قابلیت زیادی در از بین بردن آلودگی ها و لکه های سخت و قدیمی دارد. این عمل بسیار سریع انجام می شود و در عین حال محیط را ضدعفونی می کند.

نظافت در و پنجره

شیشه ها و ویترین ها برای چنین مراکزی بسیار قابل اهمیت هستند و باید تقریبا هر روز پاک شوند. اما این کار با ابزارهای سنتی و دستی کاری زمان بر خواهد بود. برای پاک کردن شیشه ها می توان از دستگاه شیشه شوی که برای این منظور ساخته شده استفاده نمود تا این عمل را برای ما آسان تر نماید. آینه، ویترین، در و پنجره ها و دیوار پارتیشن ها را نیز می توان با این دستگاه شستشو نمود.

 

لینک های مفید:

اسکرابر: فهرستی از محصولات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید