برای نظافت رستوران چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

برای نظافت رستوران چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

شیوه زندگی مردم بسیار تغییر کرده و یکی از این تغییرات را می توان در افزایش رستوران ها مشاهده نمود. تهیه غذا برای مردم در آشپزخانه های بزرگ نیازمند رعایت اصولی است. زمانی که شغلی توسعه پیدا می کند مسلما در کنار آن باید به مسایل جانبی کار نیز توجه بیشتری شود. در کنار رستوران که در آن غذا سرو می شود معمولا آشپزخانه ای که بتواند نیاز رستوران را تامین کند وجود دارد. راه اندازی کسب و کاری مانند رستوران و آشپزخانه نیازمند رعایت اصول بهداشتی خاصی است. در این رابطه استاندارد هایی وجود دارد که باید طبق آن مسایل بهداشتی رعایت شود و به همین منظور کارشناسان امور بهداشتی برای بازدید از این مکان ها اقدام می کنند. نظافت رستوران یکی از راه های ماندگاری و جذب مشتری برای این کسب و کار می‌ باشد البته اگر نظافت رستوران و محل آشپزخانه و تجهیزات آن به خوبی انجام نشود در کیفیت کار به خوبی نشان داده خواهد شد و مشتریان زیادی از رفتن به آن رستوران امتناع خواهند کرد. مساله مهم در نظافت رستوران استفاده از تجهیزات مدرن و تکنولوژی های جدید است که برای نظافت و شستشوی رستوران و آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند. وسایلی مانند واتر جت و یا اسکرابر صنعتی می تواند به خوبی به تمیز کردن کف آشپزخانه و رستوران کمک کند. نظافت رستوران بخشی از استاندارد هایی است که باید برای این شغل رعایت شود به غیر از بخش های داخلی بخش های بیرونی و حتی نمای رستوران و شیشه ها و همچنین سرویس بهداشتی باید از نظر بهداشتی و شکل ظاهری تمیز باشد. نظافت تمام بخش هایی که وابسته به رستوران و آشپزخانه است الزامی است. مسلما برای انجام امور نظافتی افراد زیادی باید مشغول به کار شوند و مدت زمان زیادی را نیز صرف تمیزکردن و شستشوی رستوران و آشپزخانه نمایند ولی با کمک وسایل پیشرفته کنونی تمیز کردن بسیار ساده تر و با کیفیت بهتر و همچنین سرعت بالاتر انجام می شود.

 

 

شستشوی کف رستوران با اسکرابر

نظافت رستوران با کفشوی صنعتیکسانی که به رستوران مراجعه می کنند به غیر از کیفیت غذا نیاز به یک محیط آرام و تمیز دارند که ظاهر زیبا و به دور از هر گونه آلودگی داشته باشد. نیروی خدماتی در تمام این مکان ها مشغول به فعالیت هستند تا شرایط را برای مشتریان مطلوب کنند. اخیرا در اکثر دنیا به جای استفاده از نیروی خدماتی دستگاه های مکانیزه ای وارد بازار شده است که برای شستشو و تمیزکاری محیط هایی مانند رستوران نیز بسیار مناسب است و بازدهی کار را بسیار بالا می برد. یکی از این موارد شستشوی کف رستوران با اسکرابر است. اسکرابر صنعتی دستگاهی مکانیزه با تجهیزات جانبی است که برای شستشوی سطوح کف قابل استفاده می باشد. این دستگاه به صورت دستی و خودرویی تولید می شود و بنا به وسعت محلی که نیاز به شستشو داشته باشد از اسکرابر ها استفاده می شود. معمولا برای نظافت رستوران از نوع دستی این دستگاه استفاده می شود. زیرا نظافت رستوران نیازمند دستگاه نسبتا کوچک است که بتواند به راحتی در مسیر های کوچک و در راهروهای میان میزها عبور نماید. همچنین از نوع اسکرابر باتری دار در نظافت رستوران بیشتر استفاده می‌شود زیرا قابلیت مانور بیشتری برای عبور از بین میز و صندلی ها دارد. اسکرابر دستی می تواند با شستشو و خشک کردن سطح بعد از شستشو بسیار مورد توجه می باشد زیرا در این محیط رفت آمد صورت می گیرد و در صورت شستشوی با دست هم زمان بیشتری صرف خواهد شد و هم به دلیل خیس بودن سطوح و زمان طولانی برای خشک شدن آن نارضایتی بسیاری فراهم خواهد شد. در صورتیکه این دستگاه با داشتن مکشی قوی بعد از شستشو آب آلوده را به مخزن آب کثیف می فرستد و عمل خشک شدن به طور کامل انجام می گیرد.

 

شستن تجهیزات آشپزخانه و سرویس ها با واترجت

شستشوی رستوران با کارواش صنعتیتجهیزات آشپزخانه مانند وسایل پخت و پز که هر روز غذا در آنها آماده می شود جزء مواردی هستند که باید روزانه شستشو شوند. این وسایل ماند دیگ های بزرگ که نیاز به تمیز کاری زیادی دارند و مملو از چربی است قبلا با کمک نیروی خدماتی تمیز می شد ولی در حال حاضر امکانات و دستگاههایی مانند کارواش صنعتی وارد بازار شد که با فشار آب زیادی که تولید می کند هر ماده چسبناکی که به ظروف و یا سطوح آشپزخانه چسبیده پاک خواهد شد. واترجت می تواند با فشار آب بالایی که دارد مواد آلوده که به سطح ظروف و یا محیط آشپزخانه چسبیده اند را از سطح جدا کند. واترجت صنعتی از نظر دمای آب خروجی به دو دسته واترجت آب سرد و واترت آبگرم تقسیم می شود. کاراش صنعتی با استفاده از پمپ و نازل، آب با فشار بالا را از نازل خارج می کند. تمیز کردن وسایل آشپزخانه و سطوح مختلف با واتر جت یکی از راه های نظافت رستوران می باشد.

 

سایر تجهیزات برای نظافت رستوران

نظافت رستوران شامل تمیز کردن ظروف آشپزخانه و محیط داخلی آشپزخانه و همچنین محیط داخلی رستوران می باشد. نظافت همچنین شامل نمای ظاهری رستوران است به شکلی که هر فردی با ورود به رستوران تا حدودی متوجه وضعیت بهداشت آنجا و غذاهایش خواهد شد. یک محیط خوب و دلنشین همراه با هوای سالم با دستگاه خوشبو کننده هوا فراهم می شود و برای محیط رستوران لازم و ضروری است. از دیگر وسایلی که در رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای نظافت رستوران بسیار مفید است ترولی حمل غذا است که موجب می شود مواد غذایی به راحتی و بدون هیچ ریختنی به دست مشتریان برسد. ترولی نظافت نیز ابزاری ضروری برای رستوران محسوب می شود که باعث می شود نیروی خدمات مواد شوینده و وسایل مورد نیاز نظافت به راحتی در حیط جابجا نماید. از دیگر مواردی که برای نظافت رستوران مورد نیاز است مواد شوینده است که هم به صورت دستی و هم برای دستگاه های مکانیزه مورد استفاده قرار می گیرد. مواد شوینده مخصوص رستوران برای از بین بردن چربی ها و همچنین میروب زدایی مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه مکانیزه اسکرابر که برای شستشوی سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد وسیله ای لازم و ضروری برای محیط رستوران است.

 

درباره نظافت رستوران بیشتر بخوانید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید