چگونگی کار دستگاه واترجت صنعتی و قسمت های مختلف آن

چگونگی کار دستگاه واترجت صنعتی و قسمت های مختلف آن

شما تا به حال برای شستشوی و نظافت محیط آب، صابون، مواد شوینده شیمیایی، و در کل انجام امور نظافتی با روش های مختلف از جمله استفاده از اسکرابر ها و … را تجربه کرده اید؛ با این حال شما هنگامی که محیط یا وسلیه ی مورد نظر توسط روش های فوق پاکیزه نمی شود دیگر برای شما چه راهکاری باقی می ماند؟ امروزه بسیاری از مردم به طور روزمره از کارواش های صنعتی فشار قوی استفاده می کنند تا با دقت بالا سطح را شستشوی داده و پاکیزه کنند. حداقل فشار واتر جت ها، ۱۰۰تا ۲۰۰ برابر فشار هوای پیرامون ما میباشد که معادل (۱۰۳ تا ۲۰۶ بار) است. واترجت ها قادرند به بهترین شکل ممکن محیط های بیرونی ساختمان ها، سطح بیرونی انواع خودرو ها ، انواع جرم های موجود در محیط های خارجی را شستشوی دهند. در این مقاله قصد داریم کمی دقیق تر شده تا اجزا و شیوی کار دستگاه واترجت صنعتی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

چطور واترجت صنعتی عمل نظافت را انجام می دهد؟

واترجت

دلایل علمی جالبی پیرامون اینکه چرا آب اجسام را پاکیزه می کند وجود دارد : مولکول های آب به سبب داشتن قطب های الکتریکی ، (یک قطب در سر مثبت و قطب دیگر در سر منفی ) تمایل زیادی دارند تا به اجزای مواد مختلف بچسبند. مواد شوینده (صابون های شیمیایی) به آب در انجام بهتر این فرایند با شکستن پیوند های موجود بین مواد چسبنده و روغن ها کمک می کند تا امر شستشوی توسط آب بسیار راحت تر صورت گیرد. اما برخی از آلودگی ها هستند که تنها بر روی سطح زمین می لغزند که جای نگرانی نیست. واترجت صنعتی آب سرد و گرم با قدرت و فشار بالا امکان از بین بردن این آلودگی ها برای شما فراهم می آورد. آب به سرعت مسیر نازل تا سطح زا می پیماید و توسط انرژی جنبشی بسیار زیاد به وجود آمده ، به گرد و غبار و آلودگی ها ضربه وارد و همانند بارش باران دائمی یا ضربات چکش کثیفی ها را از بین می برد. پیش از استفاده از کارواش صنعتی ، ضروری است که کاتالوگ آن را مطالعه کنیم زیرا ممکن است به علت فشار بالا به سطوح آسیب رسانده و یا برای مثال رنگ خودرو را  از بین ببرد. (البته انتخاب درست و صحیح دستگاه متناسب با نوع عملکرد می تواند به انجام مناسب عملیات شستشوی بدون ایجاد هیچ گونه مشکل و خراشی بر روی سطح اصلی منجر شود.)

 

اجزای دستگاه واترجت صنعتی

واترجت صنعتی

پیچیدگی ساختار واترجت ها از صدایی که توسط این دستگاه تولید می شود به مراتب کم تر است. در واقع  اجزای مهم واتر جت تنها یک پمپ آب است که نیروی مورد نیاز خود را از موتور الکتریکی یا دیزلی موجود در دستگاه تامین  می کند. منبع آب دستگاه واترجت آب شهری است که مورد مصرف قرار می گیرد. پمپ با شتاب دادن به آب ، فشار بالایی را ایجاد می کند و سپس آنرا توسط نازل های موجود در سر دستگاه با شتاب بالا (با فشار دادن ماشه تفنگی) به بیرون پرتاب می کند. بهره بری از نازل های مختلف قالبیت بیشتری به دستگاه واتر جت صنعتی شما می دهد و کارایی به مراتب بالاتری را برایتان فراهم می آورد.

 

۱-ورودی آب (Water inlet)

یک شلنگ که یک سر آن به واترجت صنعتی  و سر دیگر به منبع آب اصلی متصل شده و تامین آب اولیه را بر عهده دارد. به طور معمول قرار گرفتن یک فیلتر در مسیر ورودی آب قرار می گیرد، تا مانع ورود خرده مواد موجود در آب گردند و به دستگاه و پمپ آن آسیبی وارد نشود.

 

۲-موتور الکتریکی یا دیزلی (Electric motor or gas engine)

در کارواش صنعتی موتور ها تعبیه شده اند تا انرژی لازم پمپ را تامین کند. اکثر واترجت های کوچک که عمدتاً مدل های محبوب و عامه پسند هسنتند ، توسط برق خانگی و شهری تغذیه می شوند . اما مدل های بزرگتر و قوی تر از موتور های دیزلی به عنوان مولد بهره می برند. واترجت های دیزلی اغلب در محیط های بیرونی هنگامی که یافتن منبع تامین برق برای دستگاه واتر جت دشوار است و یا زمانیکه کابل های طولانی دستگاه واترجت خطرناک و نامناسب است، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

۳-پمپ آب(Water pump)

پمپ قلب تپنده ی هر واتر جت را تشکیل می دهد. کار پمپ مشابه قرار دادن دست در مقابل شلنگ آب است یعنی با افزودن فشار ، کارایی دستگاه را بالا می برد. هنگامی که پمپ عملیات پمپاژ را صورت می دهد ، ابتدا با مکش آب از شیر آب آعاز و سپس با بالا بردن فشار دستگاه ، آب را با فشار بسیار زیاد و توسط نازل به بیرون پرتاب می کند. ظرفیت پمپ های واتر جت های صنعتی به طور معمول و بسته به نوع آن می تواند عددی بین ۷ تا ۶۵ لیتر بر دقیقه باشد.

 

۴-نازل واترجت (High-pressure hose)

قطعه ای است که از واترجت صنعتی خارج شده و آب توسط آن به محیط بیرون راه پیدا می کند. یک لوله معمولی قادر نخواهد بود تا در فشار بالای آب عبوری مقاومت کند . بنابراین نازل های کارواش صنعتی توسط سیم هایی بافته شده و با ۲ لایه ی پلاستیکی بیشتر تقویت شده اند. نکته ای که مورد اهمیت است، این می باشد که از نازلی استفاده کنید که فشار آن بیشتر از فشار پمپ دستگاه باشد.معمولاً حاشیه ایمنی نازل ها ۳۰۰ درصد است. یعنی در صورتی که فشار دستگاه وانرجت شما ۱۴۰ بار باشد ، نازل شما باید توان مقاومت تا ۴۱۳ بار را داشته باشد. از انواع این نازل ها می توان به نازل های : سوزنی (نقطه ای) – کاردکی – دوار اشاره کرد.

 

لینک های مفید:

واترجت صنعتی فهرستی از دستگاه های کارواش صنعتی از فشار ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ بار

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید