کاربرد و دلایل استفاده از دستگاه‌های مکنده صنعتی در صنایع مختلف

کاربرد و دلایل استفاده از دستگاه‌های مکنده صنعتی در صنایع مختلف

کنترل و حذف حجم بالای گرد و غبار و آلودگی ایجاد شده در بخش های مختلف کارخانه های تولیدکننده صنایع مختلف، به دلایل متعدد دارای اهمیت بسیار می‌باشد. از سوی دیگر با پیشرفت روزافزون صنعت و افزایش حجم تولید، یافتن روش های نوین برای انتقال مواد بین قسمت‌های متفاوت کارخانه اجتناب‌ناپذیر می باشد. یکی از پرکاربردترین و موثرترین ابزارهای مورد استفاده صنایع مختلف اعم از صنایع غذایی،داروسازی،شیمیایی، سرامیک، رنگ، فولاد و .. دستگاه های مکنده صنعتی هستند که در زمینه نظافت محیط‌های صنعتی و انتقال بهینه مواد عملکرد عالی نشان می‌دهند.

 

نظافت محیط کار توسط جاروبرقی صنعتی

کاربرد مکنده صنعتی برای نظافت محیط های صنعتی مختلفهمانطور که ذکر گردید، نظافت پیوسته محیط های صنعتی و کنترل گرد و غبار و ریزگردهای موجود در هوا در صنایع مختلف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با عرضه انواع جارو برقی های صنعتی و سیستم های مکنده مرکزی با قابلیت ها و ویژگی‌های متفاوت، انجام عملیات نظافت کارخانه های تولیدکننده صنایع مختلف با سهولت، بازده و سرعت بالاتری انجام می‌گیرد. حساسیت‌های فزاینده پیرامون مسائل نظافتی محیط‌های صنعتی و اهمیت کنترل گرد و غبار و آلودگی در این صنایع مختلف از دلایل زیر نشأت می‌گیرد:

 

سلامت و ایمنی کارکنان

بیماری های ریوی ناشی از تنفس گرد و غبارایجاد گرد و غبار در مراحل مختلف تولید یک محصول معمولا اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. اگر در تولید یک محصول خاص مواد اولیه مورد عملیات سایش و خردایش قرار گیرند و یا از ابتدا از مواد اولیه بصورت پودر استفاده شود حجم گرد و غبار وارد شده به محیط بیشتر خواهد بود. همچنین انجام عملیات مختلف همانند برش، پرداخت و … همراه با انتشار مقادیر قابل توجه ذرات معلق در هوا می باشد. بیش از نیمی از این ذرات دارای اندازه ای بیش از ۱۰ میکرون بوده و مدت زمان طولانی در هوا معلق نمی مانند و سریعا روی سطوح مختلف رسوب می کنند اما ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون برای روزها یا هفته ها در هوای محیط بصورت معلق باقی بمانند. استنشاق پیوسته این مواد در طولانی مدت می تواند باعث ایجاد بیماری های ریوی خطرناک در کارکنان محیط های صنعتی گردد. همچنین برخی از انواع گرد و غبارات موجود در فضاهای صنعتی قابل احتراق بوده و عدم جمع آوری و دفع مناسب این ذرات احتمال وقوع انفجار در محیط را افزایش داده و سلامت و ایمنی کارکنان را تهدید می نماید.

 

کیفیت محصول

تاثیر گرد و غبار بر کیفیت محصولتاثیر وجود گرد و غبار و آلودگی‌های محیطی دیگر بر کیفیت محصول نهایی در صنایع مختلف همچون داروسازی، صنایع غذایی، صنایع الکترونیک و مواد سرامیکی پیشرفته انکار ناپذیر است. محیط تولید مواد دارویی و غذایی تابع استانداردهای خاصی می باشد و با توجه به تاثیر مستقیم این محصولات بر سلامت عمومی باید تا حد امکان عاری از آلودگی باشد. در مورد سایر محصولات نیز، گرد و غبار و انواع ریزگردها موجود در محیط تولید می تواند بر کارایی مورد انتظار از دستگاه تاثیر منفی داشته و کیفیت آن را کاهش دهد.

 

تجهیزات تولید

استفاده از جاروبرقی صنعتی برای نظافت تجهیزات تولیدتجهیزات و ابزارآلات خط تولید بطور پیوسته در معرض گرد و غبار و انواع آلودگی های محیطی هستند. ورود این ذرات به بخش های حساس تجهیزات تولیدکننده، می تواند بر عملکرد بهینه دستگاه در طولانی مدت تاثیر گذاشته و موجب از کارافتادگی دستگاه شود. حل چنین مشکلاتی مستلزم صرف هزینه نگهداری و تعمیر بالا بوده و تاثیر منفی مدت زمان عدم فعالیت دستگاه بر تولید انکارناپذیر می باشد.
با توجه به دلایل ذکر شده، اهمیت کنترل و حذف بهینه گرد و غبار، آلودگی، مواد زائد و …در محیط های صنعتی مشخص می گردد. انعطاف پذیری، سیستم مکش و فیلتراسیون جاروبرقی ها و دستگاه‌های مکنده صنعتی باعث کاربرد روزافزون این ابزارها در صنایع مختلف گردیده است.
بسیاری از بخش های کارخانه و همچنین تجهیزات خط تولید به راحتی قابل دسترس نمی باشند و نظافت آنها به روش های سنتی و دستی عملا امکان پذیر نمی باشد. جارو برقی صنعتی یا مکنده صنعتی با برخورداری از خرطومی‌های منعطف، انواع سری های متفاوت، لوله های بلندشونده و سایر متعلقات کاربردی برای نظافت این مناطق بسیار مناسب می باشد. همچنین کاربرد سیستم های فیلتراسیون قوی در جارو برقی صنعتی و مکنده صنعتی از بازگشت مجدد گرد و غبار به محیط جلوگیری کرده و عملکردی بسیار بهتر از روش های چون جاروب کردن دستی یا دمش نشان می دهد. بطور کلی دستگاه‌های جارو برقی صنعتی با مکش و حذف گرد و غبار موجب ارتقای شرایط سلامت و ایمنی کارکنان، تضمین کیفیت محصول، کاهش هزینه تعمیر تجهیزات تولید، افزایش بازده تولید می شود.

 

انتقال مواد توسط مکنده صنعتی

سیستم مکنده انتقال مواد در یک کارخانهجابجا کردن دستی مواد به ویژه مواد با دانسیته بالا در محیط کار، باعث کشیدگی عضلانی در فرد شده و مشکلات عمده ای ایجاد می نماید. همچنین جابجایی مواد اولیه و محصولات خشک بالک همانند پودرها و گرانول ها خود یکی از منابع مهم نشر گرد و غبار در محیط می باشد. در سوی دیگر ریزش تصادفی مواد و قرار گیری آنها در معرض هوا و سایر آلودگی ها محیطی سبب اتلاف مواد شده و ممکن است روی کیفیت ماده و در نتیجه محصول نهایی تاثیرگذار باشد. مشکلات ذکر شده اشتیاق مدیران صنایع مختلف را برای یافتن روش های بهینه برای انتقال مواد مشتاق کرده است.
یکی از بهترین و کارآمدترین روش های انتقال مواد در صنایع مختلف، استفاده از سیستم مکنده انتقال مواد می باشد که از آن می‌توان برای جابجایی مواد بین بخش های مختلف خط تولید استفاده نمود. بخش های اصلی یک سیستم انتقال مواد شامل مکنده صنعتی عبارتند از منبع هوا، تغذیه کننده ماده، خطوط انتقال و جدا کننده ماده از هوا. در سیستم انتقال مواد توسط مکنده صنعتی،انتقال مواد در کانال‌های کاملا ایزوله صورت می‌گیرد در نتیجه مشخصه‌های ماده تحت تاثیر هوا و سایر آلودگی های محیطی قرار نمی گیرد، احتمال ریزش مواد از بین رفته و اتلاف آن کاهش می‌یابد و گرد و غبار کمتری وارد محیط می شود. افزایش تولید، کاهش هزینه های تعمیر و زمان از کارافتادگی دستگاه‌ها، استفاده بهینه از مواد، کاهش گرد و غبار محیط، افزایش کیفیت محصول ،ارتقاء شرایط سلامت و ایمنی کارکنان از مزایای استفاده از سیستم انتقال پنیوماتیک می باشد.

 

لینک های مفید:

جاروبرقی صنعتی: فهرستی از محصولات

مکنده انتقال مواد: فهرستی از محصولات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید