چگونه لوازم جانبی مختلف، واترجت را به دستگاهی پرکاربرد تبدیل می کنند؟

چگونه لوازم جانبی مختلف، واترجت را به دستگاهی پرکاربرد تبدیل می کنند؟

واترجت یا دستگاه کارواش صنعتی، یک دستگاه نظافت صنعتی است که با پاشش آب با فشار بالا در عملیات های مختلفی از جمله شستشوی و لایه برداری مورد استفاده قرار می گیرند. هر چند کارکرد اصلی هر واترجت صنعتی متناسب با میزان فشار و حجم آب خروجی آن خواهد بود، اما این بهره گیری از لوازم جانبی مختلف است که آن را به دستگاهی پرکاربرد تبدیل کرده است. در این مقاله قصد داریم تا با معرفی ۱۰ سری از لوازم  های جانبی قابل استفاده برای شوینده های فشار قوی، از نازل های مختلف تا ربات های پیشرفته، مروری بر کاربردهای گوناگون این دستگاه داشته باشیم.

۱- انواع نازل پاشش

واترجت،کارواش صنعتی، نازل

پاشش آب فشار قوی بر روی سطوح می تواند موجب شتشوی و لایه برداری بر روی آنها گردد و نوع نازل پاشش در افزایش این موضوع تاثیر بسزایی دارد. نازل های پاشش آب به طور کلی به یکی از انواع نازل های سوزنی، نازل کاردکی و نازل دوار تقسیم می گردند. هرچه سطح مقطع پاشش متمرکزتر باشد قدرت آب در کندن آلودگی ها بیشتر، و هرچه سطح مقطع پاشش افزایش یابد سرعت انجام عملیات افزایش می یابد. به همین منظور از نازل های سوزنی به منظور کندن جرم های سخت و کم مساحت استفاده می گردد و ماموریت شستشوی سطوح وسیع با سطح آلودگی کم به نازل های کاردکی سپرده می شود. نوع دیگر نازل ها، نازل دوار نام دارد که با چرخاندن نقطه پاشش آب علاوه بر حفظ قدرت در کندن جرم های سخت، سطح تحت پوشش بلاتری را نیز در بر می گیرد.

 

۲-نازل واتر سندبلاست

واترجت،کارواش صنعتی، سندبلاست

ماسه به دلیل زبری بالای خود توانایی سایش بالایی دارد. به همین منظور برای سایش های قوی از روش سندبلاست استفاده می گردد. دستگاه سندبلاست با آب به شدت از نوع سندبلاست خشک ایمن تر است. دلیل این امر این است که آب به عنوان یک سیال، دانه های ماسه و شن را به سطح مورد نظر پاشیده و سپس آنها را به همراه تکه های جداشده از سطح در خود نگه داشته و از محیط خارج می کند. اما در مورد سندبلاست خشک به دلیل اینکه سیال محرک هوا می باشد، دانه های ماسه و ذره های جدا شده از سطح درون هوا سرگردان و پخش می گردند و موحب آلودگی محیطی شدیدی می شود. نازل سند بلاست دارای دو ورودی است، یکی برای آب و دیگری برای ماسه. حرکت سریع آب تحت فشار بالا در دهنه شلنگ ماسه ایجاد خلا نسبی می‌کند که موجب مکش ماسه می گردد. ماسه خارج شده از شلنگ به همراه آب به سطح مورد نظر برخورد کرده و موجب سایش و لایه برداری می گردد.

 ۳-نازل مکش مایع (لجن کش)

واترجت،کارواش صنعتی، تخلیه استخر

نازل لجن کش دارای یک سری نازل و یک خرطومی متصل به آن می باشد. سری نازل دارای یک ورودی برای آب واترجت و یک خروجی برای خرطومی است. آب از شلنگ فشار قوی وارد نازل شده و به سمت خرطومی هدایت می شود. حرکت سریع آب یک خلا نسبی در محل نازل ایجاد می کند که موجب مکش مواد می گردد. از این نوع نازل به منظور تخلیه مایع و لجن داخل استخر ها و محفظه ها استفاده می گردد.

 

 

۴-سیستم پاشش مواد شوینده

واترجت،کارواش صنعتی، پاشش کف

استفاده از مواد شوینده می تواند در افزایش قدرت پاک کنندگی در  شستشو های سطحی موثر باشد. به همین منظور دستگاه های واترجت دارای امکان استفاده از موادشوینده در کنار آب هستند. در این حالت شلنگ مواد شوینده در داخل مایع مورد نظر قرار میگرید و در حین پاشش آب به موجب خلا نسبی ایجاد شده در دهنه شلنگ، مواد شوینده مورد مکش قرار گرفته و همراه با آب بر روی سطح پاشیده می شوند.

 

 

۵-لوله و کانال بازکن

واترجت،کارواش صنعتی، لوله بازکن، کانال بازکن

شستشوی و لایه برداری لایه های داخلی لوله ها و کانال ها در اکثر صنایع از جمله پتروشیمی ها به عنوان یک مشکل بزرگ شناخته می شود. روش های سنتی در شستشوی لوله و کانال های یا بسیار دشوار هستند و یا به طور کلی جواب گوی این نیازها نیستند. به همین منظور امروزه استفاده از نازل های لوله و کانال بازکن و تجهیزات جانبی مکانیزه آنها به عنوان تنها راه حل قابل اعتماد در صنایع شناخته می شوند. این تجهیزات قابلیت شستشوی و لایه برداری لوله هایی با قطر ۱ سانتی متر تا کانال هایی به قطر ۲/۵ متر را دارا می باشند.

 

 

۶-انواع لنس های رابط

واترجت،کارواش صنعتی،زیر شویی، نماشویی

شستشوی نقاط بلند و دور از دسترس نیازمند ابزار و بالابر های تخصصی است. همچنین نقاطی مانند بخش های زیرین ماشین آلات و دستگاه ها، دارای دسترسی مناسبی برای کاربران نمی باشند. این ها مهم ترین دلایلی هستند که لنس هایی با طول، شکل و زاویه مختلف به منظور شستشوی راحت تر طراحی و ارائه شده اند تا بدون نیاز به ابزار و تجهیزات هزینه بر و به راحتی بتوان سطوح مورد نظر را مورد شستشوی قرار داد.

 

 

۷-برس گردان

واترجت،کارواش صنعتی،برس

برس گردان با پاشش آب فشار قوی و برس زنی و چرخش همزمان برس بر روی سطح موجب افزایش قدرت پاک کنندگی و شستشوی صحیح سطح می گردد. این نازل برس مانند کمک می کند تا علاوه بر سرعت عملیات، کیفیت شستشوی نیز افزایش یابد.

 

 

 

۸-زمین و دیوار شوی

واترجت،کارواش صنعتی، رمین شوی

نازل زمین شور برای نظافت آلودگی های سطح زمین مورد استفاده می گیرد. این نازل ها دارای مدل هایی با چرخ و دستگیره نیز می باشد که موجب می گردد تا کاربرد با تسلط بیشتری به کار خود ادامه دهد. برخی از نازل های زمین شور دارای یک عملیات موازی مکش (مشابه عملکرد نازل لجن کش) می باشند که به کمک آن می توانند آب و مواد کنده و نظافت شده را جمع آوری کنند. نازل های زمین شور برای پاک کردن رنگ و آلودگی های چسبنده از روی زمین، مانند چسب و آدامس بسیار مناسب می باشند.

 

 

۹-گرمکن

واترجت،کارواش صنعتی آب گرم

کارواش آب گرم در مقایسه با مدل آب سرد در نظافت آلاینده های روغنی و الکترواستاتیک بسیار کارآمد تر است. به دلیل استهلاک بالای پمپ در برخورد با آب با درجه حرارت بالاتر از ۶۰ درجه سانتی گراد، گرم کردن آب قبل از ورود آن به پمپ امکان پذیر نمی باشد. به همین منظور سیستم های گرم کن چه به صورت یکپارچه و چه به صورت مجزا از سیستم واترجت ،بعد از پمپ قرار می گیرند. آب خروجی از پمپ با سرعت زیاد وارد یک کویل استوانه ای می گردد. در وسط کویل یک مشعل قرار دارد و به همین دلیل گردش آب درون کویل موجب افزایش دمای آن می گردد.

 

۱۰-جت و روبات

واترجت،کارواش صنعتی،ربات،جت

جت ها و ربات ها دستگاه هایی هستند که به منظور افزایش کارایی و انجام عملیات هایی دور از دسترس مورد استفاده قرار می گیرند. سرعت بالای انجام کار، کارکرد ایمن و سطح وسیع در دسترس از جمله مهم ترین ویژگی های این دستگاه ها می باشند. ربات ها می توانند بسته به نوع محیط و کاربرد مورد نظر به انواع مختلفی از جمله ربات های مغناطیسی و ربات های شنی دار تقسیم گردند.

 

 

 

لینک های مفید:

واترجت صنعتی فهرستی از دستگاه های کارواش صنعتی از فشار ۱۰۰ تا ۳۰۰۰ بار

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید