مقابله با چالش‌های نظافتی و ارتقای ایمنی و بهداشت داروسازی با جاروبرقی صنعتی

مقابله با چالش‌های نظافتی و ارتقای ایمنی و بهداشت داروسازی با جاروبرقی صنعتی

داده های آماری نشان می دهد که صنعت داروسازی به عنوان یکی از مهم ترین ارکان اقتصادی کشور شناخته می شود. باقی ماندن در فضای رقابتی، حفظ اعتبار و انطباق با استانداردهای کیفیت بالا برای تولیدکنندگان دارو روز به روز سخت تر و سخت تر می گردد و صاحبان این کسب و کار همواره باید در پی شیوه های نوین برای در راس نگه داشتن این صنعت باشند. اکنون این سؤال مطرح است تأسیسات و تجهیزات صنعتی چه میزان از آلودگی ها در امان هستند؟ وجود پسماندها و ضایعات دارویی مشکلات متعددی برای ایمنی محیط کار، کیفیت محصولات نهایی و سلامتی کارکنان ایجاد می کند که مبارزه با آن ها دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و استفاده از یک یا چند جاروبرقی صنعتی تفاوت های محسوسی به دست آورد.

در صنعت داروسازی چه آلودگی هایی وجود دارد؟

همان طور که به این موضوع اشاره شد، تولیدات دارویی نقش مهمی در رشد اقتصادی دارند و این پیشرفت به عوامل مختلفی بستگی دارد و مدیران تولید در صنایع دارویی و شیمیایی همواره باید اطمینان دهند که محصولات خروجی دارای بالاترین کیفیت هستند. آلودگی و ضایعات بزرگ ترین تهدید برای کیفیت محصول است و رعایت قوانین نظافتی امری بسیار ضروری به شمار می آید. آلودگی های تولید شده در صنایع دارویی عبارت اند از :

– آلودگی فیزیکی : گرد و غبار و پودرهای پراکنده شده در محیط و ماشین آلات تولید و بسته بندی

– آلودگی شیمیایی : بخار و رطوبت

– آلودگی بیولوژیکی : باکتری، قارچ و ویروس

 

ضرورت کاربرد جاروبرقی صنعتی در داروسازی

صنعت دارویی مبتنی بر تحقیق، رسیدگی و به کارگیری تجهیزات مدرن و حرفه ای یک صنعت موفق و پر سود خواهد بود. مواد دارویی حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که وقتی به صورت ضایعات در محیط پراکنده می شوند، به موادی سمی و خطرناک تبدیل می شوند و بهترین روش برای حذف آن ها بهره مندی از دستگاه های مکنده یا جاروبرقی صنعتی می باشد. هنگام انتخاب جارو برقی باید اطمینان یافت که آیا این دستگاه با استانداردهای داخلی و خارجی مطابقت دارد یا خیر. با استفاده از جاروبرقی صنعتی مناسب دارای ویژگی های خاص برای داروسازی ها، طول عمر ماشین آلات افزایش و میزان خرابی آن ها کاهش می یابد و به این ترتیب به تولید بیشتر و با کیفیت تر منتهی می شود. تولید محصولات در حجم بالا صرفاً هدر دادن وقت و هزینه است اگر این تولیدات کیفیت مطلوب و استاندارد نداشته باشند. استفاده منظم از جاروبرقی صنعتی مناسب و کارآمد، کاهش ضایعات، خطرات و حوادث کمتر، کیفیت بالای کالاها و در نتیجه افزایش اعتبار برند را به دنبال دارد.

 

 

 

 

انتخاب جاروبرقی صنعتی مناسب برای داروسازی

نیاز داروسازی های مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ پیش از خرید مکنده های صنعتی نوع موادی که باید جمع آوری شوند مشخص می گردد، این که خشک هستند یا تر، حجم مواد چه قدر است، چه قدرتی لازم است، اندازه ذرات چه قدر است و چه محدودیت هایی از لحاظ ایمنی وجود دارد. بعد از دست یابی به اطلاعات لازم می توان برای گزینش بهترین و ایده آل ترین دستگاه برای هدف مورد نظر، اقدام نمود.

 

 

 

 

 

 

جمع آوری ذرات ریز و پودری با جاروبرقی صنعتی

آزمایشگاه ها و کلین روم های واقع در کارخانه های داروسازی نیاز به جارو برقی صنعتی با سیستم فیلتراسیون قوی دارند. کنترل گرد و غبار در مراکز تولید مواد دارویی به علت اندازه کوچک ذرات و سرعت بالای حرکتی آن ها، از اهمیت زیادی برخوردار است. از همین رو جاروبرقی صنعتی یا نیمه صنعتی باید قابلیت تجهیز شدن به فیلتر ایمنی را داشته باشد. فیلتر ایمنی فیلتر هپا می باشد که با دارا بودن ظرافت ساخت بالا می تواند ذراتی به کوچکی ۰/۳ میکرون را جذب کند و در خود نگه دارد. هم چنین به کارگیری مکنده های دارای سایکلون به فیلتراسیون بهتر کمک می کند.

 

 

 

 

 

استفاده از مکنده ای با ساختار درست و حرفه ای

هنگام انتخاب جاروبرقی صنعتی برای محیط دارویی، دو دیدگاه وجود دارد:

– نوع مواد : برای جمع آوری برخی مواد دارویی لازم است جاروبرقی به مخزن استیل ضد زنگ مجهز باشند. هنگامی که مواد خاصیت خورندگی داشته باشند و یا حساسیت بهداشتی بالایی وجود داشته باشد، نصب مخزن استیل ضد زنگ بر روی مکنده صنعتی ضرورت پیدا می کند.

– محدودیت محیطی : در برخی کارخانه ها به دلیل وجود ماشین آلات صنعتی متعدد، فضای نظافتی با محدودیت رو به رو است و باید از جاروبرقی منسجم و فشرده استفاده شود.

دستگاه های جاروبرقی صنعتی مجهز به فیلتر هپا و مخزن استنلس استیل همواره کارآمدترین، سریع ترین، ایمن ترین و مطمئن ترین راه کار برای نظافت صنایع داروسازی به شمار می آیند. با استفاده از این تجهیزات نظافتی حرفه ای کاربران و افراد مشغول به کار در محیط کمترین میزان از تماس را با آلودگی ها خواهند داشت.

 

 

جاروبرقی صنعتی چگونه به صنعت داروسازی کمک می کند؟

با بهره مندی از دستگاه های جاروبرقی صنعتی :

– امکان نگهداری محیط کار با بالاترین سطح بهداشت فراهم می شود زیرا جاروبرقی صنعتی از گردش دوباره آلودگی در محیط جلوگیری می کند. مکنده ها برای نظافت انواع سطوح از سطح زمین گرفته تا دیوارها، ماشین آلات و تجهیزات کاربرد دارند.

– امکان مکش آلودگی از منبع تولید وجود دارد، در نقاط استراتژیک در فرآیند تولید.

– از انتقال آلودگی های خارجی به خط تولید جلوگیری به عمل می آید.

 

 

 

جاروبرقی در چه مناطقی به کار می رود؟

جاروهای سه فاز و یا تک فاز با دارا بودن فیلتر هپا برای نظافت عمومی بخش های مختلف کارخانه کاربرد دارد. سطوح مختلف می توانند منبعی از آلودگی باشند: اتاق ها، دست ها، لباس ها و … . در کارخانه های دارویی و شیمیایی جا به جایی پودر، گرانول و جامدات یک مرحله بسیار ظریف و حساس از فرآیند تولید است و اگر هر یک از آن ها آلوده شوند کیفیت محصول نهایی تنزل پیدا می کند.

 

 

 

 

 

لینک های مفید :

جاروبرقی صنعتی : فهرستی از محصولات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید