کاربرد سندبلاست با آب در رنگ بری و زنگ برداری

کاربرد سندبلاست با آب در رنگ بری و زنگ برداری

عملیات صنعتی در محیط های صنعتی مراحل مختلفی را در بر می گیرد و ترمیم و بهسازی سطوح بخشی از این عملیات است. ترمیم و نوسازی سطوح به معنای حذف لایه های فرسوده و قدیمی بوده و باید برای رنگ آمیزی دوباره، پوشش دهی، عایق کاری و … سطوح بتنی، فلزی و دیگر سطوح لایه برداری شوند. در صنایع حذف لایه های نامناسب مانند رنگ های فرسوده یا زنگ زدگی به وسیله چند روش انجام می پذیرد که استفاده از مواد ساینده مانند ماسه، سیلیس و … به همراه جریان آب فشار قوی به عنوان یکی از شیوه های نوین، کارآمد و باکیفیت در این زمینه شناخته می شود. پاشش ذرات ساینده به همراه آب پرفشار واترجت صنعتی سندبلاست یا واتر سندبلاست نام دارد که در عملیات لایه برداری کاربردهای فراوان دارد.

سندبلاست با واترجت صنعتی چه معنایی دارد؟

در روش واتر سندبلاست آب پرفشار جایگزین جریان هوا (سندبلاست خشک) گردیده است و به جای آن که ذرات ساینده با فشار هوا با سطح تماس پیدا کنند توسط جریان آب با سطوح برخورد می کنند. به منظور انجام عملیات سندبلاست با آب نازل مخصوص سندبلاست که دارای دو ورودی است، بر روی دستگاه واترجت صنعتی نصب می شود. یک ورودی نازل به لنس دستگاه واترجت و ورودی دیگر درون مخزن ماده ساینده قرار می گیرد. هنگام روشن شدن دستگاه و شروع به کار آن ذرات ساینده مکش و با آب ترکیب می شوند و همانند یک سمباده لایه های سطح را جدا می سازد.

شرایط سندبلاست

به منظور انجام عملیات سندبلاست با استفاده از دستگاه واترجت صنعتی باید دستگاه شوینده فشار قوی سه فاز باشد، جنس ذرات ساینده متناسب با شدت آلودگی باشد و فشار دستگاه در بازه ای میان ۲۵۰ بار تا ۵۰۰ بار قرار داشته باشد. هر چه عمق زنگ زدگی بیشتر باشد باید دستگاهی با فشار بالاتر مورد استفاده قرار گیرد تا عملیات زنگ بری با سرعت بالا و کیفیت مناسب انجام پذیرد.

رنگ بری با سندبلاست

رنگ پوشش و محافظی برای سطوح مختلف مانند دیوار، کف، کشتی، خودروهای سبک و سنگین و د … می باشد که گذشت زمان، عوامل محیطی و شیمیایی می تواند عامل فرسودگی و پوسته پوسته شدن رنگ شود. جهت رنگ آمیزی و پوشش دهی دوباره باید رنگ های قدیمی حذف شده و به اصطلاح سطح برای ترمیم و احیا آماده سازی شود. رنگ رزین اپوکسی از جمله رنگ هایی با مقاومت بالا است که روش های سندبلاست خشک، مصرف مواد شیمیایی و سندبلاست با واترجت صنعتی برای حذف این رنگ وجود دارد. سندبلاست خشک روشی با آلودگی زیاد و احتمال آسیب رساندن به سطح همراه هست و روش هایی مانند استفاده از مواد شیمیایی و یا سوزاندن رنگ بسیار خطرناک هستند. روش سندبلاست با آب بهترین روش برای حذف لایه های قدیمی رنگ به شمار می آید که دارای کمترین زیان و بیشترین مزیت است.

مزایای رنگ بری با واتر سندبلاست

– رنگ برداری کامل از سطح

– جلوگیری از ایجاد گرد و خاک

– سازی گاری با محیط زیست

– سرعت عمل بالا

انواع رنگ قابل حذف با سندبلاست

– اپوکسی

– چسب و رزین

– روغنی

– لعابی

سیلر و کیلر

پلاستیک

زنگ بری با سندبلاست

زنگ زدگی و خوردگی فلزات یکی از مشکلات و چالش هایی است که صنایع گوناگون با آن رو به رو هستند. با توجه به آن که تماس فلز با رطوبت و اکسیژن هوا زنگ زدگی را رقم می زند، بنابراین احتمال گسترش زنگ زدگی با شروع آن بسیار زیاد است و باید هر چه سریع تر از بروز این پدیده جلوگیری به عمل آید. خوردگی بخش هایی مانند پایه پل ها و دکل ها، خطوط ریلی، کشتی، قطعات صنعتی و … می تواند بسیار خطرساز  باشد. بنابراین باید زنگ زدگی های موضعی حذف شوند تا از پیشروی و گسترش آن ها به قسمت های سالم فلز جلوگیری نمود. عملیات سندبلاست با واترجت صنعتی یک روش کارآمد برای زنگ برداری است و بهره مندی از جریان آب پرفشار (۳۰۰ تا ۵۰۰ بار) به همراه ذرات ساینده به زنگ بری موثر می انجامد. این روش هم برای زنگ زدگی های سطحی و هم زنگ زدگی های عمقی کاربرد دارد.

مزایای زنگ بری با واتر سندبلاست

– حذف کامل زنگ زدگی

– سرعت عمل بالا

– سازگاری با محیط زیست

– عدم تولید گرد و خاک و آلودگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید