استفاده از مکنده ضد انفجار در پتروشیمی

استفاده از مکنده ضد انفجار در پتروشیمی

محیط های صنعتی در معرض آلودگی های مختلفی قرار دارند. این آلودگی ها علاوه بر ایجاد ظاهر نامناسب در محیط، باعث بیماری در کارکنان و افراد حاضر در آن محیط می گردد. همچنین آلودگی ها می تواند به دستگاه های صنعتی آسیب وارد نماید. در صنایعی مانند نفت، گاز و پتروشیمی علاوه بر آلودگی های معمولی، آلودگی های روغنی، سمی و حتی آلاینده های اشتعال زا و قابل انفجار نیز وجود دارد. بنابراین برای نظافت چنین محیط هایی باید احتیاط لازم به عمل آید زیرا همانند محیط های دیگر نمی توان با روش های دستی، آلاینده ها را جمع آوری نمود و محیط را شستشو کرد. بنابراین بهترین راه استفاده از دستگاه های نظافت صنعتی می باشد که بدون تماس با دست می توان ضایعات را جمع آوری نموده و محیط را پاکسازی کرد. دستگاه هایی مانند اسکرابر، واترجت صنعتی، جاروبرقی صنعتی و سوییپراز جمله دستگاه های نظافتی هستند که در محیط های صنعتی برای نظافت و شستشوی سطوح مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از دستگاه های مکانیزه باعث بالا رفتن سرعت نظافت، صرفه جویی در مصرف آب و مواد شوینده، کاهش نیروهای خدماتی و همچنین کیفیت بهتر نظافت می گردد. در هنگام انتخاب دستگاه مناسب باید به نوع آلودگی ها توجه نمود.

 

 

آلودگی های صنعت پتروشیمی

صنایع پتروشیمی وظیفه تولید مواد شیمایی و یا محصولاتی از آن ها می باشند. بنابراین ضایعات آن ها از همین نوع مواد می باشد که با نفوذ در دستگاه ها می تواند عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین باهث آلوده شدن محیط و به خطر انداختن سلامت کارکنان می گردد. از سوی دیگر برخی از مواد می توانند مجددا جمع آوری شده و به چرخه تولید برگردند تا از اصراف آن و هزینه های بعدی جلوگیری گردد. در هر دو صورت این مواد باید از سطوح و از روی تجهیزات و دستگاه ها جمع آوری شوند و سپس سطوح به خوبی شستشو و پاک شوند زیرا این آلاینده ها معمولا روغنی هستند و سطوح را چرب می کنند. به همین دلیل از دستگاه هایی باید استفاده نمود که بتواند با آب داغ سطح را شستشو نماید تا چربی سطح از بین برود. مواد موجود به دلیل قابلیت انفجار باید با احتیاط توسط دستگاه های ضد انفجار جمع آوری شوند تا از خطرات جلوگیری گردد.

 

جمع آوری آلاینده ها با مکنده ضدانفجار

به علت احتمال انفجار یا اشتعال در پتروشیمی، برای جمع آوری ایمن مواد و آلاینده ها در این صنعت می توان از جاروبرقی صنعتی ضدانفجار استفاده نمود. بخش های  اصلی مکنده ضد انفجار همانند سایر دستگاه های مکنده می باشد و دارای مخزن، پمپ مکش و سیستم فیلتراسیون است. تفاوت اصلی جاروبرقی صنعتی ضدانفجار با سایر مکنده ها، نوع پمپ می باشد. پمپ این نوع مکنده ها از نوع ونتوری بوده و بدون نیاز به انرژی برق، عمل مکش را با استفاده از جریان هوا انجام می دهد. بنابراین در حین مکش هیچ گونه جرقه ای ایجاد نخواهد شد و نظافت به صورت کاملا ایمن انجام خواهد پذیرفت.

 

استاندارد Atex در جاروبرقی صنعتی ضدانفجار

دستگاه های جاروبرقی صنعتی که در محیط های پر خطر مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای استاندارد ATEX باشند. بر اساس این استاندارد باید بدنه مکنده استیل باشد و همه بخش ها به طور کامل عایق بندی شوند. مکنده ها بر اساس طبقه بندی آلودگی موجود در محیط به Zone های مختلفی تقسیم می شوند. Zone1، Zone2، Zone21 و Zone22 هریک به منظور استفاده در محیط خاصی برای جمع آوری آلاینده های جامد یا مایع اشتعال زا می باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید