چرا برای نظافت کارخانه سیمان از مکنده صنعتی استفاده می کنیم؟

چرا برای نظافت کارخانه سیمان از مکنده صنعتی استفاده می کنیم؟

نظافت و تمیزی در فرآیند تولید سیمان و خطوط تولید و انتقال که غالبا دارای گرد و غبار می باشد امری مهم تلقی می شود. علی رغم تکنولوژی های جدید و سعی در نگهداری و نوسازی ماشین آلات صنعتی در یک کارخانه صنعتی ریزش ها و آلایندگی ها همچنان رخ می دهند. این مواد ریخته شده شامل مواد خام، افزودنی ها، سوخت های کانی، خاکستر و خود سیمان می باشند. کار در یک کارخانه سیمانی به طور متوسط و میانگین تقریبا ۱۵ تن در روز می باشد که یک هزینه قابل توجه برای شرکت ها است که می توان یا بهره گیری از مکنده صنعتی این هزینه ها را کاهش داد.

آسیب های وارده به صنعت در روش های سنتی نظافتی

– کاهش تولید

– خدمات ماشین آلات ناکارآمد و غیر مداوم

– افزایش خطر حوادث و بیماری ها

دستگاه های نظافتی دستگاه های نظافتی

این مسائل بیشتر در فرآیند ساخت سیمان به دلیل تنوع مواد ایجاد می شود. تمامی کارخانه ها و سایت های سیمان باید با دستورالعمل EC/2008/1 عمل نمایند.

۱ – استفاده از بهترین روش های موجود در پیشگیری مناسب از آلودگی (حداقل تولید ضایعات- استفاده کمتر از مواد خطرناک- بازیافت و بهبود اضافه مواد تولید شده و غیره)

۲ – جلوگیری از آلودگی در مقیاس بزرگ

۳ – جلوگیری از آلودگی و دفع ضایعات و بررسی امکان بازیافت آنها

۴ – استفاده بهینه از انرژی

۵ – اطمینان از پیشگیری حوادث و محدود کردن آسیبهای احتمالی

۶ – بازگشت به حالت اصلی (نظافت) پس از اتمام فعالیت

نظافت صنعتی نظافت صنعتی

علاوه بر موارد فوق، تولیدکنندگان سیمان باید گواهینامه ISO 14000 مربوط به مدیریت فرآیند کنترل و اثرات زیست محیطی را نیز اتخاذ کنند. این یک چهارچوب برای توسعه یک سیستم مدیریت زیست محیطی است. امروزه حفظ محیط کار و تمیزی گرد و غبار یک امر ضروری در فرآیند تولید و توزیع است.

 

 

 

دلایل اصلی تمیز نگه داشتن یک کارخانه سیمان

۱ – بهبود کیفیت و گسترش محصولات

۲ – نگه داشتن خط تولید به صورت تمیز و کارآمد (هزینه های تعمیرونگهداری را تا حد زیادی کاهش می دهد و باعث افزایش عمر ماشین آلات می شود)

۳ – کاهش خطرات ناشی از خرابی

۴ – ایمنی بیشتر اپراتورها و کاهش حوادث و خطرات ابتلا به بیماری های مربوط به گرد و غبار

۵ – کیفیت و سلامت بهتر و بیشتر محیط زیست

۶ – کیفیت بالاتر محصول نهایی بدون آلودگی

از مکنده های صنعتی تقریبا در هر مرحله از فرآیند تولید به منظور نظافت مکانیزه و بهینه خطوط تولید و محوطه کارخانجات سیمان استفاده می گردد تا با استفاده از این دستگاه همه مزایایی که در بالا ذکر شد، در کارخانه سیمان حاصل گردد.

 

مکنده های صنعتی مکنده های صنعتی

مزایای مکنده های صنعتی

۱ – کاهش زمان نظافت

۲ – کاهش نیروی انسانی (اپراتور) برای نظافت

۳ – داشتن محیط کار (هوای محیط) و فضایی پاکیزه و بدون گرد و غبار

۴ – استفاده از تمام فضای تولید

استفاده ازمکنده صنعتی، جابجایی و تخلیه اضافات به محل مناسب دیگری را به راحتی فراهم می کند و با کمک نازل های خاص، جمع آوری مقدار عظیمی از مواد در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می شود. به عنوان مثال مکنده صنعتی با استفاده از خرطومی DN 100 میلیمتر و توان موتوری ۹۰ کیلووات برداشتی معادل ۲۵ تن در ساعت را دارا می باشد.

 

نصب ثابت

مکنده مکنده

در محیط های بزرگ و طبقاتی استفاده از سیستم های جمع آوری و نظافتی در محلی نزدیک و دارای شعب مختلفی به ورودی مکنده به صورتی ثابت توصیه می شود و چندین مزیت برجسته این کار اعم از دسترسی آسان و صرفه جویی قابل توجه می باشد. نکته حائز اهمیت این است که ورودی دستگاه می بایست در نزدیکی مناطق نظافتی باشد یعنی طول کمتر خرطومی و اتصالات = قدرت بیشتر مکش. از مزایای استفاده از مکنده صنعتی می توان به تمیز کردن و نظافت مناطقی با دسترسی دشوار (سطوحی با دسترسی بسیار کم مثل : تونل زیر نوار نقاله، آسانسور و غیره) ، جمع آوری و نظافت کامل با حداقل تلاش اپراتورها، جمع آوری تمام مواد پراکنده در هوا در یک مخزن با ظرفیت های بزرگ و حمل و نقل آسان، جلوگیری از نشت گرد و غبار در محیط بسته بندی توسط یک مکنده صنعتی ثابت مداوم کار اشاره کرد. گرد و غبار جمع آوری شده در فرآیند بسته بندی یک مزیت اقتصادی قابل توجیه برای خرید مکنده صنعتی می باشد.

نکته قابل توجه برای استفاده از مکنده در یک کارخانه سیمان این است که به منظور ایمنی بهتر و بیشتر در مناطقی با شرایط محیطی قابل اشتعال و انفجار مثل منطقه زغال سنگ، نصب یک دستگاه سیستم مکنده ATEX مناسب تر می باشد.

 

مکنده های سوار بر کامیون و تریلر

مکنده صنعتی

مکنده صنعتی

در این نوع از مکنده های قدرتمند و همه کاره در زمینه جمع آوری محدوده های متنوعی از مواد از جمله شن، تکه های مخروبه تا قطر ۶۰ میلیمتر یا مواد ریز تر بدون ایجاد انسداد لوله و مکش لجن و مواد مایع را در مخازن عظیم خود فراهم می کنند. این مخازن بزرگ توسط پیستونهای هیدرولیکی به منظور باز کردن درب تخلیه، بلند می شوند. از این ماشین آلات می توان در موارد و اهداف مختلفی استفاده کرد، در چنین مکنده هایی کاهش مصرف سوخت به دلیل سیستم دیزلی موتور بسیار حائز اهمیت است.

 

 

 

لینک های مفید:
جاروبرقی صنعتی : جاروبرقی های صنعتی و مداوم کار برای صنایع کوچک و بزرگ
مکنده صنعتی : مکنده های سنگین کار (heavy duty) برای کارهای طولانی مدت یا حجم بالای صنعتی
جاروبرقی : فهرستی از کلیه جاروبرقی های تجاری، نیمه صنعتی و صنعتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید