صابون ها و شوینده های صنعتی

صابون ها و شوینده های صنعتی

خوشبختانه اکثر ما استفاده از آب و صابون را به عنوان یک راه و روش عالی برای پاک کردن دوده و آلودگی می شناسیم. استفاده از صابون، ساده ترین روش نظافت می باشد. تنها نکته شایان ذکر این است که آیا استفاده از صابون برای نظافت روش درستی است؟ در واقع صابون حیله گری کاملا شیمیایی است که با کف بسیار، حس پاکیزگی و نظافت را به خوبی القا می کند. تقریبا تمام مواد شوینده صنعتی و خانگی به جز صابون مایع هستند و اکثر مواد شوینده با مواد گیاهی به منظور کاهش اثرات زیست محیطی ساخته شده اند.

 

شوینده های صنعتی

ترکیبات مواد شوینده صنعتی

اغلب ما از کلمه صابون و مواد شوینده به جای یکدیگر استفاده می کنیم در حالی که دو چیز کاملا متفاوت هستند. استفاده از مواد شیمیایی برای حذف دوده و چربی است در حالی که صابون یک نوع از مواد شوینده است. صابون دارای سابقه ای طولانی بوده و بطور طبیعی از چربی بز و خاکستر چوب ساخته می شد. امروزه در بیشتر کارخانه ها، ساخت انواع پاک کننده ها و شوینده ها بصورت مصنوعی و همراه با مواد افزودنی صورت می گیرد. از شوینده های شیمیایی برای همه نوع مصرف از جمله شستن دست و صورت، شستن لباس و برطرف کننده لکه ها استفاده می شود. یکی از مواد مهم در شوینده های صنعتی، سورفکتانت می باشد.

 

چگونگی کار سورفکتانت

مواد شوینده صنعتی گوناگون

شاید برایتان پیش آمده باشد که وقتی با آب جسمی را مرطوب می کنید احساس کنید که بطور کامل خیس نشده باشد. دلیل این اتفاق کشش سطحی است بطور معمول مولکول های آب ترجیح می دهند شکل خود را حفظ کنند به همین دلیل است که قطرات آب در یک نقطه جمع می شوند. وقتی بر روی شیشه ای باران می بارد آن شیشه به طور یکنواخت خیس و مرطوب نمی شود. حال برای کاهش کشش سطحی، گسترش سطح رطوبت و نفوذ آب به داخل البسه و اجسام، ماده ای به نام سورفکتانت را به آن اضافه می کنند. کارکرد دیگر سورفکتانت که خیلی هم مهم می باشد، بگونه ای است که یک سر مولکول آنها به آب جذب می شوند و انتهای دیگر به خاک و چربی جذب می شود به همین دلیل است که مولکول آب چربی ها و آلودگی ها را نگه داشته و الیاف و جسم مورد نظر را از آلودگی پاک می کند.

 

سایر ترکیبات مواد شوینده صنعتی

مواد شوینده صنعتی

سورفکتانت تنها ماده موجود در پاک کننده ها نمی باشد. یک بطری مواد شوینده معمولی را نگاه کنید، مقدار زیادی از مواد شیمیایی دیگر را می ببینید؛ برای مثال در داخل مواد شوینده، شما مواد براق کننده را به شکلی درخشان خواهید دید. همچنین مواد شوینده حاوی مواد شیمیایی بیولوژیکی فعال به نام آنزیم ها می باشند و برای کمک به شکستن و حذف مواد غذایی و دیگر رسوبات مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

لینک های مفید:

مواد شوینده صنعتی : فهرستی از مواد شوینده صنعتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید