دستورالعمل حفظ و نگهداری جاروبرقی صنعتی

دستورالعمل حفظ و نگهداری جاروبرقی صنعتی

دستگاه های جاروبرقی صنعتی به عنوان تجهیزاتی اساسی برای انجام برنامه ریزی در جهت تعمیر، نگه داری و نظافت محیط های صنعتی هستند. بهره مندی از مکنده های صنعتی به دلایل متعددی در تمامی واحدهای صنعتی ضروری است از جمله آن که میزان بهره وری را افزایش می دهد، بازدهی تولید را افزایش می دهد و سبب ارتقای ایمنی محیط کار می شود. در محیط های صنعتی حجم انبوهی از آلاینده های سخت به وجود می آید که در بسیاری از آن ها کاربرد دائمی و روزانه جاروی صنعتی ضرورت دارد. با این حال باید توجه داشت مکنده صنعتی همانند هر وسیله مکانیزه دیگری نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد.

ضرورت حفظ و نگهداری جاروبرقی صنعتی

استفاده مکرر از جاروی صنعتی و کارکرد طولانی مدت آن ممکن است عملکرد و راندمان این دستگاه را کاهش دهد که می توان با رعایت چند دستورالعمل ساده، طول عمر مفید جارو برقی را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

۱۰ نکته برای افزایش طول عمر مفید جاروبرقی صنعتی

اگر نکات حفظ و نگهداری از دستگاه های مکنده صنعتی به ۱۰ بخش تقسیم بندی شوند، این بخش ها عبارت اند از :

۱- هنگام به پایان رسیدن کار با جاروبرقی باید از سیستم لرزش فیلتر استفاده شود. با این عمل واحد مکنده جاروبرقی در برابر گرد و غباری که در فیلتر به دام افتاده اند، محافظت می شود بدون آن که مانعی برای عبور جریان هوا وجود داشته باشد.

۲- لازم است به طور دوره ای وضعیت فیلتر دستگاه مورد بررسی قرار گیرد تا از سالم بودن و عملکرد درست آن اطمینان حاصل شود. به این ترتیب کارایی واحد مکش نیز بررسی خواهد شد.

۳- هنگام استفاده از جاروبرقی صنعتی ، باید از خمش و پیچ و تاب بیش از اندازه شیلنگ مکش جلوگیری شود. این کار به منظور ممانعت از افت فشار منفی (درصد خلا) که به کاهش قدرت مکش منتهی می شود، انجام می گیرد.

۴- زمانی که با توده ای از مواد رو به رو هستیم، نباید دهانه مکش جارو برقی به طور کامل درون مواد فرو برده شود چرا که این کار باعث انسداد مسیر عبور هوا خواهد شد. همواره باید راهی برای عبور مقداری هوا وجود داشته باشد تا عملکرد مکش تضمین گردد یا به اصطلاح عامیانه دستگاه دچار خفگی نشود.

۵- باید توجه داشت میان جاروبرقی صنعتی دارای موتور توربینی با جاروهای دارای موتور کلکتوری (بای پس) تفاوت های زیادی وجود دارد. دستگاه های دارای موتور بای پس برای کاربردهای منقطع و گاه به گاه ساخته شده اند و حداکثر زمانی که در روز می توانند تحمل کنند ۳ ساعت است. بنابراین اگر شرایط کاری در محیط صنعتی به گونه ای است که باید نظافت به طور پیوسته و بیشتر از ۳ ساعت در روز انجام گیرد، انتخاب جاروبرقی دائم کار مجهز به موتور توربینی بهترین گزینه به شمار می آید.

۶- وضعیت همه اتصالات و نوارها باید به طور دوره ای بررسی و از سلامت آن ها اطمینان حاصل شود. اتصالات نامناسب و آسیب دیده باعث کاهش قابل توجه کارایی جاروبرقی صنعتی می گردد و کاربران را با نشت احتمالی مواد رو به رو می سازد.

۷- ضروری است کاربر پیش از به کارگیری جاروبرقی صنعتی خرطومی مکش دستگاه را به همراه اتصالات آن بازرسی نموده و در صورت مشاهده فرسایش، پارگی و زدگی نسبت به تعویض آن اقدام نماید.

۸- چرخ های شاسی و مخزن دستگاه همیشه باید به موقع بازبینی شوند و در صورت خرابی و شکستگی بلافاصله تعویض گردند. این امر به ویژه در زمان تخلیه مواد سنگین اهمیت زیادی دارد.

۹- به منظور سرعت بخشیدن به کار و جلوگیری از بروز هر گونه مشکل احتمالی ناشی از لوازم جانبی نامناسب و اشتباه، باید لوازم و تجهیزات جانبی متناسب با ساختار دستگاه، نوع برنامه یا عملیات خاص انتخاب گردد.

۱۰- در پایان کار با جاروی صنعتی ، دستگاه در محیطی تمیز و ایمن نگه داری شود.

 

با رعایت مراحل ساده حفظ و نگهداری، بدون تردید جاروبرقی صنعتی برای سال های طولانی ابزاری عالی و قابل اعتماد خواهد بود که می تواند بسیاری از مشکلات و موانع ناشی از آلاینده های صنعتی و ضایعات را از میان بردارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید