نگهداری واترجت صنعتی و نکات ایمنی در استفاده از آن

نگهداری واترجت صنعتی و نکات ایمنی در استفاده از آن

امروزه دستگاه واترجت صنعتی و کارواش خانگی در زمینه های بسیار گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین صنایع گوناگونی برای تمیز نگه داشتن محیط کارخانه و محل کار خود از شوینده های فشارقوی استفاده می کنند. در یک نگاه کلی، واترجت صنعتی دستگاهی است که آب را با فشار زیاد پاشش می کند و با توجه به نوع آلودگی می توان از واترجت آب گرم یا آب سرد استفاده کرد. همچنین بسته به اینکه در کجا از کارواش خانگی استفاده می شود میزان فشار پاشش آب و نوع نازل آن متفاوت است.
از انواع دیگر واترجت ها می توان واترجت های سندبلاست را نام برد که عمل تمیز کنندگی را از طریق سایش با شن انجام می دهد. بعد از انتخاب واترجت مناسب نوبت به داشتن اطلاعات از نحوه نگهداری و تمیز کردن آن می رسد.


نکاتی برای نگهداری و تعمیرات واترجت

اولین نکته ایی که توسط کاربر می بایست در مورد استفاده از واترجت صنعتی رعایت شود، توجه به دستورالعمل های دستگاه می باشد که در کنار دستگاه به مشتری ارائه می شود. دنبال کردن دستور العمل سبب کارکرد بهینه دستگاه و استفاده حداکثری از ظرفیت کارواش خانگی می شود. در نتیجه عمر مصرفی آن نیز افزایش پیدا می کند. اگر یک قطعه دستگاه بیشتر از ظرفیت خودش مورد استفاده قرار بگیرد، به بقیه قسمت ها فشار مضاعف وارد شده و عمر مفید آن ها نیز کاهش می یابد. فروشنده دستگاه ملزم است که نحوه آموزش استفاده از واترجت را نیز به کاربر توضیح دهد تا مشکلی پیش نیاید.

استفاده از لوازم نگهداری پیشگیرانه

وسایلی که برای جلوگیری از خرابی دستگاه کارواش خانگی یا واترجت استفاده می شود به نظارت بر عملکرد دستگاه کمک می کند. به طور مثال می توان کارکرد پمپ، لوله، فیلترها در حین کار را مورد بررسی قرار داد. همچنین سیستم باید میزان زمان استفاده از دستگاه را نشان دهد و اگر دستگاه بیش از زمان لازم درحال کار بود، به کاربر هشدار دهد به طور نمونه، ‌موتور دستگاه دارای یک کلید است که اگر فشار اضافی به آن تحمیل شود،‌ به طور اتوماتیک خاموش می شود. با این حال در صورت بروز مکرر در خاموش و روشن شدن دستگاه، واترجت باید مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین در صورت اتمام عمر کاری هر یک از قطعات دستگاه واترجت، آن را به اطلاع کاربر برساند. به این صورت قبل از اینکه قطعه ایی دچار مشکل شود و به اجزای دیگر صدمه بزند،‌ تعویض می شود. این کار سبب می شود تا وقفه در کار به وجود نیاید. همچنین سوپاپ اطمینان از اعمال فشار اضافی به پمپ جلوگیری می کند.

 

انجام تعمیرات در یک محیط تمیز

محیطی که در آن کار می شود باید گونه ایی تمیز باشد که آلودگی های زیاد باعث سایش قطعات و دستگاه نشود.

بررسی قطعات دستگاه به صورت دوره ای

قطعات اصلی دستگاه واترجت صنعتی از جمله پمپ و لنس باید به طور منظم چک شوند تا از عدم نشتی و خرابی آن ها اطمینان حاصل شود. نشتی آب در هنگامی که دستگاه با فشار بالا در حال کار می باشد، منجر به خرابی شدید قطعات شده و حتی ممکن است واتر جت دیگر قابلیت تعمیر شدن نداشته باشد.

تمیز کردن نازل واترجت صنعتی

استفاده از محلول های شستشو جهت تمیز کردن رسوبات احتمالی درداخل نازل، قسمتی که آب با فشار خارج می شود و از بین بردن آن ها بسیار مهم است چرا که روی عملکرد دستگاه اثر زیادی دارد.


چک کردن کیفیت آب

برای استفاده از کارواش خانگی و واترجت توجه به کیفیت آب مورد مصرف و دمای آن حائز اهمیت است چراکه روی عمرمصرفی آن تأثیر گذار است. اگر از دستگاه واترجت آب سرد استفاده شود اما آب داغ باشد، ‌چون لنس و نازل مناسب آب داغ نمی باشد‌، به شدت به دستگاه آسیب زده و عمر قطعاتی مانند نازل، لنس، پمپ را کاهش داده و نشتی آب و خراب شدن را نتیجه می دهد.
در نهایت به این نکته باید توجه داشت که تعمیرات دستگاه واترجت باید به دست افراد کاربلد انجام شود در تمامی مراحل تعمیر، دستگاه نباید به برق باشد. همچنین با توجه به دستورالعمل دستگاه،‌ از تعویض قطعاتی که اجازه داده نشده، خودداری شود. چرا که این قطعات از جنس های خاصی ساخته شده اند و درصورت تعویض اشتباه،‌ خسارات جانی و مالی احتمالی وجود دارد.

نکات ایمنی هنگام شروع کار با دستگاه

وقتی که برای اولین بار از دستگاه واترجت استفاده می شود، توجه به نکات جهت ایمنی افراد اکیدا توصیه می شود.

مکان روشن کردن دستگاه

برای انتخاب محیطی که دستگاه برای اولین بار در آن راه اندازی می شود باید احتمال انفجار یا آتش گرفتن را درنظر گرفت. همچنین دستگاه نباید در زیر آب استفاده شود.

مایع مورد استفاده در واترجت

هرگز نباید از آب حاوی رنگ و روغن و بنزین و مواردی مشابه آن استفاده کرد. دستگاه در برابر این محلول ها مقاوم نیست و منجر به نشتی آب می شود. پاشش پرفشار آب در ترکیب با موارد گفاه شده سبب اشتعال و انفجار خواهد شد.

موارد کلی

در صورتی که از واترجت آب گرم با دمای ۷۰ درجه سانتی گراد استفاده می شود، هرگز بدون دستکش به آن دست زده نشود.
کابل اصلی دستگاه باید به یک پریز استاندارد متصل باشد که روی آن دستگاه محافظ نیز هست.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید