انواع پمپ واترجت صنعتی

انواع پمپ واترجت صنعتی

عملکرد اصلی هر واتر جت به پمپ آن بر می گردد. پمپ آب را از ورودی دریافت کرده و وظیفه افزایش فشار را بر عهده می گیرد. پمپ ها خود دارای انواع گوناگونی هستند. با توجه به محدوده بالای فشار کاری دستگاه های واتر جت در آنها از پمپ های جابجای مثبت رفت و برگشتی استفاده می شود. این نوع پمپ ها شامل دو شیر باز و بسته و یک بخش متحرک است. عملیات این پمپ ها دارای دو بخش آبگیری و فشاردهی می باشد. آبگیری پمپ بدین صورت است که بخش متحرک به سمت عقب رفته و فشار منفی ایجاد می نماید، در نتیجه شیر آب ورودی باز و شیر خروجی بسته می شود و شرایط برای ورود و آب گیری محفظه داخلی پمپ مهیا می گردد. فشار دهی پمپ واترجت نیز بدین صورت است که بخش متحرک رو به جلو حرکت کند و فشاری مثبت به آب داخل محفظه وارد نماید. این امر باعث بسته شدن شیر آب ورودی و باز شدن شیر آب خروجی گشته و به این ترتیب آب فشار قوی از پمپ خارج می گردد.

پمپ پیستونی و پلانجری در واترجت

پمپ پیستونی و پلانجری در واترجت شوینده فشار قوی
پمپ پیستونی و پلانجری در واترجت شوینده فشار قوی

بخش متحرک در پمپ های رفت و برگشتی می تواند از نوع پیستون و یا پلانجر باشد. پیستون از یک بازوی بلند و باریک به همراه یک صفحه فوقانی عریض تشکیل شده که در فشار های بالا به دلیل طول زیاد بازوی باریک احتمال خم شدن آن افزایش می یابد. به همین دلیل پیستون کارواش صنعتی در فشار های بالا مورد استفاده قرار نمی گیرد. در فشار های بالا به دلیل نیاز به استحکام بیشتر در بخش متحرک از پلانجر که به صورت یک استوانه ضخیم می باشد استفاده می گردد.

 

 

–  انواع انتقال نیرو در پمپ های رفت و برگشتی

پمپ های رفت و برگشتی واترجت صنعتی
پمپ های رفت و برگشتی واترجت صنعتی

نیروی محرکه پمپ توسط یک موتور تامین می شود. با توجه به اینکه حرکت موتور دورانی و حرکت پمپ رفت و برگشتی بوده، نیاز است تا بخشی به منظور تبدیل دوران به حرکت خطی در سیستم پمپ وجود داشته باشد. سیستم انتقال نیرو را می توان به دو گونه صفحه غلتان و میل لنگ تقسیم نمود. در مدل صفحه غلطان انرژی موتور به یک صفحه غلتان وارد شده و صفحه با یک حرکت غیر یکنواخت شروع به چرخش می کند. در بخشی از حرکت صفحه، به پلانجر موتور واترجت صنعتی فضا داده می شود تا توسط فنر ها به عقب رانده شده و عملیات آبگیری به درستی انجام گیرد. سپس در بخش دیگری از حرکت صفحه، با اعمال فشار به بخش انتهایی پلانجر، آب پر فشار به بیرون حرکت می یابد. چینش پلانجر در چنین پمپ هایی به صورت غیر خطی و مثلثی شکل می باشد. مدل میل لنگ دارای یک میله باخلل و فرج است. با چرخش میله که میل لنگ گفته می شود به سمت فرورفتگی، فنر ها امکان عقب راندن پلانجر را پیدا می کنند و عملیات آب گیری انجام می شود و با چرخش آن به بخش برآمدگی، پلانجر را رو به جلو هل داده شده و موجب اعمال فشار به آب و خروج آب با فشار بالا می گردد. چینش پلانجر در چنین پمپ هایی به صورت خطی می باشد.

– استفاده از پلانجر های استیل ضد زنگ و روکش سرامیکی فشرده

واترجت و کاربردهای آنبه دلیل نیاز به استحکام بالا و شرایط برخورد با آب و احتمال زنگ زدگی، پلانجر ها را از جنس استیل ضد زنگ می سازند که علاوه بر توانایی برخورد طولانی مدت با آب از هدایت گرمایی مطلوبی نیز برخوردار باشد. در مدل های صنعتی واترجت به دلیل توانایی کار مداوم، بر روی قسمت فوقانی پلانجر یک لایه سرامیکی فشرده قرار می دهند که به دلیل سایش بسیار پایین، طول عمر بالاتری را برای پمپ رغم می زند.

 

 

– اهمیت جنس سرسیلندر پمپ واترجت صنعتی

سرسیلندر پمپ واترجت
سرسیلندر پمپ واترجت

سرسیلندر بخش مهمی از پمپ می باشد که متشکل از شیر باز و بسته، محل حرکت پلانجر و محفظه آب می باشد. مجاورت مداوم با آب و حرکت رفت و برگشتی پلانجر درون سرسیلندر آن را تحت استهلاک و فشار شدید قرار می دهد. به همین دلیل انتخاب آلیاژی مقاوم برای سرسیلندر جزو مشخصه های مهم هر پمپ می باشد. سرسیلندر های ساخته شده از جنس برنج فشرده و یا استیل ضد زنگ دارای قدرت و مقاومت بالایی بوده و طول عمر بالاتری را تضمین می کنند.

 

 

– مقاوم بودن برخی پمپ ها در برابر شرایط کاری بدون آب

مقاومت پمپ واترجت صنعتی
مقاومت پمپ واترجت صنعتی

افزایش دما و اصطکاک جزو اولین مواردی هستند که در صورت عدم وجود آب برای پلانجر و پمپ اتفاق افتاده و موجب از کار افتادن آن می شود. در واترجت با پمپ های پلانجری، پلانجرها از داخل یک حلقه تفلون-گرافیت عبور می کنند به دلیل ویژگی نرم ایجاد شده، هر دو عامل دما و اصطکاک کاهش می یابد. این نوع پمپ ها می توانند زمان بیشتری نسبت به پمپ های معمولی نبود آب و خشکی محیط را تحمل کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید