حذف گرد و غبار سمی سیلیس با جاروبرقی صنعتی

حذف گرد و غبار سمی سیلیس با جاروبرقی صنعتی

سیلیس از خطرناک ترین گرد و غباری است که در صنعت فروسیلیس تولید می شود و عامل اصلی بیماری های ریوی و ناراحتی های تنفسی در میان کارگران این صنعت به شمار می آید. گرد و غبار کریستالی سیلیس که SLC نامیده می شود، در بسیاری از مواد معدنی مانند سنگ، شن، رس و ماسه وجود دارد و آسیب های بیولوژیکی به بار می آورد. تماس با مقادیر زیاد غبارهای این ماده معدنی بافت ریه را از بین برده و به بیماری سیلیکوزیس منجر می شود. بیماری سیلیکوزیس از استنشاق طولانی مدت گرد و غبار سیلیس ایجاد می شود که غیرقابل درمان ولی قابل پیشگیری است. همواره کارفرمایان موظف هستند به منظور مهار گرد و غبار و جلوگیری از در معرض خطر قرار گرفتن کارکنان در برابر غلظت بالای سیلیس، تدابیر لازم را اتخاذ نمایند. برای پیشگیری از بیماری و کنترل گرد و غبار سیلیس روش هایی وجود دارد که استفاده از جاروبرقی صنعتی یکی از این روش ها است.



چه فعالیت هایی سلامتی کارگران را تهدید می کند؟

اغلب فعالیت هایی که مستلزم تماس با موادی مانند آجر، ملات، رنگ، سیمان، سرامیک، تخته سنگ، ماسه و بتن هستند، با تولید گرد و غبار سیلیس همراه می باشند که خطرات بسیاری به دنبال دارد. افرادی که با بیشترین خطر مواجه می شوند:

– کاربران ابزارهای دستی مانند برش، سنباده و … در بخش ساختمان سازی

– کارگران بخش ریخته گری (ماسه سیلیس در قالب هایی که فلز مذاب در آن ریخته می شود، به کار می رود.)

– افرادی که در صنایع شیشه فعال هستند (ماسه سیلیس یکی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید شیشه است.)

– کارکنان و کارگران کارخانه های سیمان (سیلیس در مخلوط مورد استفاده برای تولید کلینکر که یک جز اصلی برای تولید سیمان است، وجود دارد.)

– افراد مشغول در بخش ساخت و ساز

– فعالان در بخش تولید آجر

– کارکنان صنایع داروسازی به عنوان مثال در بخش تولید پروتزهای دندانی

– کارکنان صنایع نساجی (در بخش تولید و دوخت جین)

– چگونگی جلوگیری از خطر

همه افرادی که هنگام کار و فعالیت در معرض گرد و غبار سمی قرار دارند، باید بتوانند در شرایط ایمن کار کنند. پیش از هر اقدامی شخص باید به وسایل حفاظت فردی مانند ماسک های فیلتردار (PPE) و … تجهیز گردد و در کنار آن بهترین راهکار، جلوگیری از انتشار گرد و غبار به هوا است. شاید جلوگیری از تولید گرد و غبار امکان پذیر نباشد اما با ارائه راهکارهای اصولی می توان مانع از ورود این ذرات به محیط شد. برای جلوگیری از انتشار ذرات گرد و غبار به هوا:

– نصب تهویه مناسب برای مناطق کاری (وجود سیستم های تهویه مهندسی شده به صورت عمومی و موضعی در محیط کار ضرورت دارد.)

– استفاده از آب برای کنترل گرد و غبار

– تأمین جاروبرقی صنعتی قدرتمند برای کاهش گرد و غبار

محیط کار همواره باید تمیز نگه داشته شود و کارکنان پس از اتمام کار افراد باید لباس های خود را تعویض نموده و دوش بگیرند. بیماری سیلیکوزیس درمانی ندارد ولی با رعایت موارد ایمنی و اجرای دقیق دستورالعمل ها توسط کارفرمایان از بروز این بیماری جلوگیری به عمل خواهد آمد.

 

کاربرد جاروبرقی صنعتی برای مقابله با گرد و غبار سیلیس

یکی از مهم ترین و بهترین راهکارهای مقابله با گرد و غبار سمی سیلیس مکش موضوعی این ذرات توسط جاروبرقی صنعتی است‌، به صورتی که آلودگی مستقیم از منبع تولید مکش می شود. در صنایعی که با ذرات سیلیس رو به رو هستند، امکان اتصال مستقیم دستگاه مکنده به ماشین آلات وجود دارد تا به محض تولید گرد و غبار، این ذرات به داخل مخزن جاروبرقی صنعتی فرستاده شوند. به این ترتیب غلظت گرد و غبار کریستالی معلق در هوا کاهش یافته و ایمنی کارگران تضمین می گردد.

 

جاروبرقی صنعتی ابزاری ضروری برای صنایع

دستگاه های جاروبرقی صنعتی در طیف گسترده ای طراحی و تولید شده اند که براساس شرایط کاری یعنی حجم آلودگی، نوع ذرات و حجم کار در طول روز انتخاب شده و مورد استفاده قرار می گیرند. بهره مندی از مکنده صنعتی مناسب و قوی سبب مکش ذرات سمی،‌ سرطان زا و بیماری زا می گردد.

 

مزایای جاروبرقی صنعتی در جمع آوری ذرات سیلیس

برخی از مزایایی که یک جاروبرقی صنعتی برای صنعت فروسیلیس و سایر صنایع مرتبط با این ماده، به همراه دارد:

– جمع آوری ایمن گرد و غبار سیلیس

– تضمین ایمنی کاربر و کارکنان

– دارای ویژگی های کاربردی

– بازگرداندن هوای تمیز به محیط پس از مکش مواد

– دارای سیستم فیلتراسیون قدرتمند و کارآمد

– امکان نصب کیسه های یک بار مصرف درون مخزن مکنده جهت جلوگیری از تماس ذرات با کاربر

 

سامانه فیلتراسیون جاروبرقی صنعتی

دستگاه های جارو برقی صنعتی دارای یک سیستم فیلتراسیون حرفه ای هستند که می تواند ذرات بسیار ریز و میکرونی را به دام اندازد. فیلتر اصلی مکنده از نوع فیلتر ستاره ای کلاس L یا M می باشد که مواد پودری با درجه خطر متوسط را فیلتر می سازند. در صورتی که ذرات گرد و غبار ریزتر باشند و اندازه آن ها به ۳/۰ میکرون برسد، فیلتر ایمنی (ثانویه) بر روی دستگاه نصب می گردد. فیلتر ایمنی که هپا نام دارد این ذرات را به میزان ۹۹۵/۹۹ درصد فیلتر می کند و بنابراین هنگام جمع آوری غبارات سیلیس نصب آن بر روی جاروبرقی صنعتی ضروری است.

 

مزایای سیستم LONGOPAC برای جمع آوری سیلیس

سیستم LONGOPAC یک راهکار کاملاً حرفه ای و خلاقانه برای جمع آوری ایمن ذرات سمی به شمار می آید. قدرت، راحتی، دفع مواد زیان آور و سهولت جا به جایی از مهم ترین مزیت های این روش بوده که برای مکش ذرات سمی طراحی شده است. برای جمع آوری گرد و غبار سیلیس هم می توان کیسه مناسب و یک بار مصرف درون مخزن قرار داد و هم امکان بهره مندی از سیستم LONGOPAC وجود دارد به صورتی که به جای مخزن کیسه یک بار مصرفی قرار می گیرد. مواد مکش شده مستقیم درون این کیسه جمع آوری می شوند و به طور کامل امکان تماس کاربر با ذرات آلودگی از بین می رود. کاربر می تواند اندازه کیسه ها را متناسب با نیاز یا حجم مواد تنظیم نماید. کیسه در شرایط کاملا ایمن برای اپراتور و بدون لمس ذرات از دستگاه جدا شده و برای دفع یا انبارسازی از دستگاه جدا می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید