شستشوی سطوح با روش های سنتی یا مکانیزه؟

شستشوی سطوح با روش های سنتی یا مکانیزه؟

اگر شما در حال راه اندازی و یا مسؤول یک شرکت، کارخانه، مجتمع تجاری و … هستید؛ شاید شما هم هنوز از روش های شستشوی سنتی با تی و سطل استفاده می کنید و شاید تمایل داشته باشید تا از روش های مکانیزه شسشتوی سطوح نیز اطلاع پیدا کنید. ممکن است شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که در نگاه اول تصور می کنند که شستشوی توسط سطل آب و تی که طی سالیان متمادی قرار گرفته است نیاز به اصلاح و تغییر ندارد زیرا علاوه بر آنکه روش نسبتا آسانی است نیاز به هزینه اولیه خاصی نیز ندارد، ما در این مقاله سعی داریم تا با بیان حقیقت مشکلات متعدد روش های سنتی به بیان مزایای متعدد دستگاه های اسکرابر بپردازیم.

 مقایسه صرفه اقتصادی

Cost-to-Mop-Floors-1

به عنوان اولین نکته باید اعتراف کرد که هزینه پایین روش سنتی شستشوی کف به وسیله تی بسیار مقرون به صرفه به نظر می رسد. اما شاید شما هم با بررسی نکاتی مانند نیاز به تعویض مداوم و جایگزینی تی و سطل آن هم به دلیل کیفیت پایین و جنس ضعیف آن، هزینه های متعدد مربوط به نیروی انسانی و تعداد نفرات نیازمند و مشکلات جانبی آن، زمان طولانی مورد نیاز به منظور شستشوی سطوح، نیاز به قرار گرفتن علائم هشدار دهنده به منظور عدم عبور افراد از روی بخش های مرطوب تا خشک شدن کامل زمین و عدم رعایت صحیح بهداشت محیطی به این واقعیت ظاهری دیگر اعتقاد نداشته باشید. این درحالی است هیچ کدام از این نکات که هر یک به نحوی موجب افزایش هزینه های کوتاه مدت و یا بلند مدت موسسات و واحدها می گردد؛ در مورد دستگاه های مکانیزه اسکرابر صنعتی دارای مصداق نیست و به همین دلیل است که شستشوی سطوح در بلند مدت دارای صرفه اقتصادی می باشد.

خطرات ناشی از رطوبت بجای مانده بر روی سطوح

wet-floor-sign-mopping3-300x300

شستشوی با تی و سطل آب علاوه بر تحمیل هزینه های متعدد در طولانی مدت، دارای خطراتی نیز می باشد. عدم توانمندی تی در خشک کردن کامل زمین موجب باقی ماندن رطوبت بر روی سطح می گردد. به منظور عدم عبور افراد از روی نقاط مرطوب غالبا پیشنهاد می گردد تا در مسیر های تی زده شده نوار های جدا کننده و هشدار دهنده قرار گیرد. متاسفانه به دلیل عدم سهل انگاری های متداول امروزه شاهد آن هستیم که استفاده از این نوار ها بشدت کم رنگ شده و در اکثر موقع سطوح تی زده شده بدون هیچ محافظتی رها می گردند. در این هنگام است که عبور افراد از روی بخش های مرطوب علاوه بر باقی گذاشتن رد عبور می تواند موجب خطراتی مانند لیز خوردن افراد گردد. این مشکل معمولا در نقطه ای نزدیک راه پله و یا وسایل تیز می تواند به شدت خطرناک باشد. به همین دلیل است که در دستگاه های اسکرابر یا کفشوی صنعتی یک واحد مکنده قرار داده شده است تا با مکش آب باقی مانده از عمیات شستشوی و برس زنی موجب خشک شدن زمین، از بین رفتن احتمال بر جای ماندن رد عبور افراد و خطر لیز خوردن گردد.

پخش کردن مجدد آلودگی های جمع آوری شده

dirty-mop-bucket-wWater

هرچند که تی زدن به ظاهر عملیاتی پیچیده و مشکل به نظر نمی رسد، اما باید اذعان داشت عدم اجرای صحیح همین روش قدیمی و متداول نه تنها در شسشتوی زمین تاثیر مثیتی نخواهد داشت، بلکه موجب پخش شدن آلودگی ها بر روی محیط می گردد. در شسشتوی با تی نیاز به تعویض مداوم آب داخل سطل می باشد و به دلیل زمان بر بودن این کار معمولا در اکثر موارد از انجام این کار صرف نظر گشته و یا دفعات این تعویض نسبت به تعداد مورد نیاز به شدت کاهش می یابد. به همین منظور است که پس از مدتی به جای اینکه بوسیله آب تمیز سطح مورد شسشتوی قرار گیرد، این آب کثیف است که به طور مرتب و بوسیله تی از داخل سطل خارج گشته و بر روی تمام نقاط زمین پخش می گردد. این عدم نظافت صحیح علاوه بر اینکه موجب بر جای گذاشتن آلودگی بر روی سطح می گردد می تواند عامل انتقال باکتری و میکروب های بسیار و ایجاد کننده بیماری گردد. به همین دلیل است که در طراحی دستگاه های اسکرابر یا همان زمین شوی صنعتی مخازن آب تمیز و کثیف به طور مجزا طراحی گشته اند تا از بروز مواردی مشابه آنچه در روش سنتی رخ می دهد، اجتناب گردد.

رد بر جای مانده از تی

how-to-stop-streaky_floor-ecloth-mop

هرچند که استفاده از تی و سطل آب به عنوان یک روش متداول در طول سالیان سال مورد استفاده قرار گرفته است، اما این به معنی بی عیب بودن آن نمی باشد. در شستشوی با تی رگه هایی از رد تی بر جای می ماند، هر چند که معمولا و با انجام چندباره عملیات تی زنی تلاش به حذف این رد های برجای مانده می باشد، اما باید پذیرفت که خلاصی از این رد ها به این راحتی ها امکان پذیر نمی باشد. این در حالی است که شستشوی زمین بوسیله دستگاه اسکرابر یا کفشور هیچ ردی بر روی زمین باقی نمی گذارد.

 

 

 

در این که شستشوی توسط تی به عنوان یک روش قدیمی و متداول شسشتوی در طول سالیان متمادی خدمات بسیاری به جوامع بشری داشته است هیچ شکی نیست، اما با توحه به نکات بیان شده به نظر می رسد که دیگر زمان آن رسیده است تا با استفاده از دستگاه های اسکرابر تحولی در روش شستشوی سطوح ایجاد کنیم.

 

لینک های مفید

اسکرابر : فهرستی از دستگاه های اسکرابر صنعتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید