نقاطی در محیط کار که ویروس، باکتری و پاتوژن در آن رشد می کند

نقاطی در محیط کار که ویروس، باکتری و پاتوژن در آن رشد می کند

انواع محیط های کاری همواره بستری مناسب برای تولید و بهره ­وری بوده است و روزانه افراد زیادی ساعت طولانی از روز را در محل کار خود سپری می کنند. به سخت می توان این اماکن را به عنوان منبع موجودات فوق ریز خطرزا تلقی کرد، با این حال محیط های کاری معمولا محل هایی هستند که به دلیل حضور کارکنان و رفت و آمدهای زیاد ویروس ها و باکتری ها رشد می کنند. نقاط و محل های خاصی وجود دارند که بایدبه آن ها دقت کنید تا همه ایمن و سالم باشند. شیوه های نظافتی به کار گرفته شده در محیط های کاری متناسب با نوع زمینه کاری، تعداد کارکنان، شدت آلودگی، میزان رفت و آمدها و … با یکدیگر تفاوت دارد اما اصول مشترکی در میان آن ها برای مبارزه با پاتوژن ها، میکروب ها و سایر عوامل بیماری زا وجود دارد.

 

نقاطی در محیط کار که ویروس، باکتری و پاتوژن در آن رشد می کند

 

نظافت نقاط مختلف

به این ترتیب، نگهداری از برخی نقاط در محیط کاری بسیار مهم است. از آنجا که روزانه افراد زیادی در محیط های کاری تردد دارند، همه باید شیوه­ های بهداشتی را به کار ببندند تا همه جا تمیز بماند. در محیط کار قطعاً بسترهایی که رشد پاتوژن ها را فراهم می کنند وجود دارند. برخی از این نقاط عبارت اند از:

 

سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی همیشه باید زیر ذره­بین باشد. تمامی سطوح در این محیط  باید به درستی و روزانه چند بار نظافت و ضد عفونی شوند؛ استفاده از اسپری های ضدعفونی کننده و محلول های نظافتی قوی برای اطمینان از عدم رشد باکتری ها در سرویس بهداشتی مهم ترین مسئله است. برای نظافت و شستشوی سرویس بهداشتی می توان از دستگاه اسپری مکش پرفشار (کای وک) و یا کارواش صنعتی بهره گرفت.

 

آشپزخانه و سالن غذاخوری

بخش هایی از یک محل کار که در آن مواد غذایی طبخ می شود و یا کارکنان برای صرف غذا در آن حضور می یابند، همواره باید در شرایط پاکیزه و بهداشتی قرار داشته باشند؛ میز صندلی، یخچال، سینک، شیرآلات، سطوح کف، دیوارها و … باید به طور کامل تمیز و ضدعفنونی شوند و در محل های مناسب به تعداد کافی سطل های زباله قرار داشته باشد. اگر سالن غذا خوری محیطی وسیع داشته باشد برای شستشوی بهداشتی سطوح کف آن دستگاه اسکرابر بهترین کارایی را دارد و اگر فضا محدود باشد، ترولی بهترین راهکار نظافتی سطح زمین به شمار می آید.

 

آسانسور

اگر آسانسور در ساختمان بزرگی واقع شده است،احتمال آن که بیش از یک نفر در آن حضور داشته باشند بسیار زیاد خواهد بود. افراد زیادی در آسانسور وارد می شوند، دکمه ها را فشار می دهند، و هر چیزی به کفششان چسبیده باشد را با خود به داخل می ­آورند. نرده های موجود در آسانسور ممکن است محل رشد پاتوژن ها باشند و به محض تماس می توانند آسیب زننده باشند. با استفاده شوینده های مناسب آسانسورها را تمیز نگه دارید و از لمس نرده­ موجود در داخل آسانسور پرهیز کنید. مواد شوینده صنعتی و تخصصی برای نظافت درب و فضای داخلی آسانسور تولید شده است.

 

نرده های راه پله

نرده های راه پله معمولا مورد بی توجهی واقع می شوند و رشد باکتری ها را ممکن می سازند. به این ترتیب به مرور زمان به محل تجمع و انتقال پاتوژن ها تبدیل می شوند. در نهایت ویروس های مختلف و باکتری های بیشتری در نرده های محل کار وجود خواهند داشت.

 

میز کار

بهترین بستر رشد پاتوژن ها، میز کار است و از آن برای انجام امور مختلف استفاده می شود. این امکان وجود دارد که هر نوع آلودگی با سطح میز و کشوها تماس پیدا کند. وسایل زیادی روی میز است که می تواند محل تجمع باکتری ها و ویروس ها باشد. بر اساس برخی مطالعات میز کار می تواند تا ۴۰۰ برابر آلوده تر از نشیمن سرویس بهداشتی باشد. باکتری های زیادی وجود دارند که می توانند در صورت تمیز نشدن، آسیب بزنند. پس فضای اطراف خود را تمیز کنید.

باکتری ها و ویروس ها در نقاطی که می توانند میزبان خوبی برای رشد کلونی شان باشد رشد می کنند. تقریبا همه­ فضاها آلوده هستند و باید تمیز شوند اما نقاط محدودی هستند که در نظافتشان باید دقت ویژه به خرج داد. این نقاط محل های هستند که افراد زیادی حاضرند و تماس زیادی با سطوح صورت می  گیرد و انتقال پاتوژن ها از میزبانی به میزبان دیگر که شما باشید زیاد خواهد بود. پس نه تنها تمیز نگه داشتن خودتان بلکه محیط اطرافتان نیز حائز اهمیت است.

 

نقاطی در محیط کار که ویروس، باکتری و پاتوژن در آن رشد می کند

 

پاتوژن ها چه هستند و چطور باید آن ها را از محل کار دور نگه داریم؟

پاتوژن هایی وجود دارند که شکلی شبیه به باکتری دارند، میکروارگانیسم ها و ویروس هایی که می توانند به بشر آسیب وارد کنند، او را بیمار کنند یا حتی به کام مرگ بکشانند. در طول تاریخ بیماری های زیادی وجود داشته اند که آدمی را آزموده اند و از جمله این بیماری های همه گیر می توان به وبا، مالاریا، تب زرد، آبله، و آنچه این روزها با آن دست و پنجه نرم می کنیم، کووید ۱۹ ، اشاره کرد. برخی از پاتوژن ها می توانند مرگبار باشند . به لطف درمان های فرموله شده بشر امروزی ایمن تر از گذشته است. اما تلاش برای جلوگیری از آن ها همچنان ادامه دارد.

پس مردم باید با توجهی دو چندان با این بیماری ها روبه رو شوند. اگر این ذرات را به حال خود بگذارید می توانند برای کودکان، سالمندان و حتی افراد سالم ایجاد بیماری کنند. آن ها می توانند در گودال آب تیره رنگی که در حیاط خلوت منزل شما جمع شده وجود داشته باشند و تکثیر شوند. از آن مهمتر، آن ها می توانند در محیط های کار نیز وجود داشته باشند بی اینکه حتی متوجه حضور آن ها شوید. نواحی کثیف محل کار می توانند بستر مناسب برای این موجودات مزاحم را فراهم کند.

خوشبختانه می توان با این پاتوژن ها مبارزه کرد و آن ها را از بین برد و به راحتی از خطری که این موجودات ایجاد می کنند در امان بود اگر و تنها اگر اصول بهداشتی و نظافتی در هر زمان و مکانی رعایت گردد. در اینجا به برخی راه هایی که می توان به وسیله آن ها خطرات را دور کرد اشاره می کنیم:

 

شستشوی مداوم دست ها برای حذف پاتوژن ها

یکی از راه های برخورد با این میکروارگانیسم ها شستشوی مداوم دست ها است. راهی مناسب و استاندارد برای شستشوی دست عنوان شده، دست هایتان را با آب و مقدار کافی از مایع صابون آنتی باکتریال بشویید به طوری که صابون به خوبی دستتان را بپوشاند. صابون را بیست ثانیه روی دست های خود نگه دارید و کف دست، روی دست، مچ و فضای بین انگشتانو ناخن ها را به صابون آغشته کنید. سپس آبکشی کرده و خشک کنید.

 

ضد عفونی سطوح علاوه بر نظافت متداول

برای نظافت سطح زمین در محیط های کاری کوچک و بزرگ جاروبرقی صنعتی کاربرد دارد و میز کار و محیط اطراف نیز همواره باید با ابزار نظافت مناسب تمیز نگه داشته شوند. پیش از شروع کار روزانه، می توانید اندکی محلول نظافت به سطح بپاشید و سپس پاک کنید. صبر کنید تا خشک شود و سپس کار روزانه را شروع کنید. ضدعفونی کردن این فضاها در محل کار، روش مناسبی است که چندان هزینه بر و زمان برو یا نیازمند تلاش زیاد نیست.

 

جمع آوری سریع و منظم زباله ها

سطل آشغال منبع تکثیر و محل رشد مناسب برای انواع پاتوژن ها می باشد.اطراف سطح زباله باید تمیز و عاری از زباله باشد و شستشو و ضدعفونی بدنه آن و تخلیه به موقع آن فراموش نگردد. این امکان وجود دارد که سطل های زباله به طور دوره ای از محیط های داخلی خارج گردانده شده و با استفاده از مواد شوینده مناسب و واترجت صنعتی شستشو و ضدعفونی شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید