کاربرد اسکرابر در کارخانه‌ها و صنایع تولیدی

کاربرد اسکرابر در کارخانه‌ها و صنایع تولیدی

سال های زیادی است که دستگاه های اسکرابر در مراکز تجاری، صنعتی، درمانی و … به ابزاری آشنا تبدیل گردیده و به عنوان عنصری اساسی و تاثیرگذار در مراکز گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. تمیز نمودن سطح زمین در محیط های صنعتی مانند سالن های تولید،‌ سالن های مونتاژ،‌ پالایشگاه ها و دیگر واحدهای صنعتی در حال فعالیت، فرآیندی مهم و ضروری به شمار می آید که علاوه بر حفظ تمیزی محیط کار، هدف های دیگری را به دنبال دارد. این اهداف شامل جلوگیری از بروز حوادث، اطمینان از حفظ استانداردهای بهداشتی و زیست محیطی و همچنین حفظ ارزش و کیفیت کفپوش می باشد.

اهمیت نظافت و شستشوی کف در کارخانه‌های صنعتی

در کارخانه ها دستگاه اسکرابر به طور عمده در فضاهای داخلی مانند سالن تولید، آزمایشگاه و انبارها به کار می رود و هر دستگاه مناطق وسیعی را برای شستشو پوشش دهی می کنند. تمیز نمودن کف کارخانه از جنبه های ایمنی، راندمان داخلی و رعایت مقررات ایمنی ضروری است. واحدهای صنعتی و به ویژه کارخانه ها نواحی بزرگ و وسیعی هستند که بدون داشتن برنامه ریزی اولیه مقابله با این آلودگی ها در چنین مراکزی دشوار می شود. تردیدی نیست که برای بهبود فعالیت های روزانه حفظ بهداشت و تمیزی محیط اهمیت زیادی دارد.

 

 

اسکرابر در چه کارخانه هایی به کار می رود؟

برخی از کارخانه هایی که اسکرابر در آن ها استفاده می شود عبارت اند از:

صنایع تولید و فرآوری مواد غذایی

وجود دستگاه اسکرابر در صنایع غذایی برای حل مشکلات بهداشتی بسیار مهم است. دستگاه های کف شوی صنعتی به منظور جلوگیری از رشد باکتری و میکروب در صنعت تولید و فرآوری مواد غذایی، به ویژه در مکان هایی که مواد فساد پذیر در آن ها ذخیره می شود،‌ به کار می روند. اسکرابر صنعتی گرد و غبار، ذرات پودری، مایعات و سایر آلودگی ها را از سطح زمین حذف نموده و محیط کار مناسبی را فراهم می آورد. شستشو با اسکرابر گرد و غبار انفجاری ناشی از غلات، شکر و مانند آن را به حداقل می رساند.

صنایع خودروسازی

دستگاه های اسکرابر صنعتی یکی از ایده آل ترین و کارآمدترین تجهیزات نظافتی برای صنایع بزرگی هم چون صنایع خودروسازی به شمار می آید. سالن های تولید و مونتاژ در کارخانه های خودروسازی مملو از آلودگی های صنعتی هستند که اسکرابر به به حذف بخش عمده ای از آن ها کمک می کند. این رده از دستگاه های نظافتی در همه کارخانه های خودروسازی و کلیه صنایع وابسته به آن کاربرد دارند.

صنایع داروسازی

صنایع تولید دارو از جمله صنایعی با حساسیت بالا هستند که بهداشت و پاکیزگی محیط کارخانه در درجه اول اهمیت قرار می گیرد. دستگاه اسکرابر یکی از کاربردی ترین تجهیزات نظافتی در این صنایع است و برای همه بخش های وسیع و هم چنین نواحی متراکم و محدود استفاده می شود. با توجه به این که صنایع تولید دارو نیازمند سطح بهداشتی بالایی هستند، لازم است مکانیسم های مناسبی برای فراهم نمودن این شرایط به کار گرفته شود.

صنایع رنگ و مواد شیمیایی

دستگاه های زمین شوی صنعتی در صنایع تولید مواد شیمیایی و رنگ برای از میان برداشتن گرد و غبار و آلودگی به ویژه در چرخه تولید، به کار می روند. در هنگام تولید مواد شیمیایی، رنگ ها، داروها، آفت کش ها، و پلی اتیلن گازها و بخارهای مضر منتشر می شود. گرد و غبار ناشی از واکنش های شیمیایی علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی با خطر انفجار همراه هستند و استفاده از دستگاه اسکرابر راهکاری موثر برای جلوگیری از انباشت این گرد و غبار بر روی سطح زمین است. اگر مواد و ذرات پراکنده شده بر روی زمین سوزآور و خاصیت خورندگی داشته باشند، هنگام انتخاب و استفاده از کفشوی باید به ویژگی های دستگاه و موارد توصیه شده از جانب کارخانه سازنده توجه نمود.

 

کاربرد دستگاه اسکرابر یا کف شوی صنعتی تنها به موارد ذکر شده محدود نمی شود، بلکه این ماشین مکانیزه نظافتی در مجتمع های تجاری اداری، بیمارستان ها و مراکز درمانی، مراکز آموزشی، کارگاه های نیمه صنعتی و …

نگاهی گذرا به نحوه تمیز کردن موثر

برای استفاده از اسکرابر صنعتی در کارخانه ها می توان به چند نکته ساده اما پراهمیت توجه نمود تا بتوان به حداکثر کارایی و بهره وری از این تجهیزات دست یافت:

– پیش از کار با اسکرابر باید اشیای بزرگ، زباله های درست و ذرات برنده یا ساینده توسط جاروبرقی صنعتی یا سوییپر از مسیر حرکت دستگاه حذف گردد. هم چنین باید اطمینان حاصل شود که کابل های برق پرخطر یا مواد شیمیایی خورنده در بر روی زمین نباشد.

– تجسم مسیر و محاسبه متراژ تحت نظافت در شروع کار بهترین راه برای اطمینان از انجام عملیاتی کامل، درست و سریع است.

– کیفیت پاکیزگی ارتباط مستقیم با نوع دستگاه دارد. بنابراین باید به ابعاد، منبع تغذیه، زبری و نرمی برس و سالم بودن اجزای کف شوی توجه داشت تا بهترین ابزار متناسب با شرایط محیطی انتخاب گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید