معرفی انواع منبع تغذیه جاروبرقی صنعتی

معرفی انواع منبع تغذیه جاروبرقی صنعتی

نوع برق موجود در تاسیسات یک واحد صنعتی نقش مهمی در تعیین نوع سیستم مکنده صنعتی که به بهترین شکل نیاز نظافتی را پاسخ خواهد داد، دارد. همیشه نمی توان به محض اتصال به برق جارو برقی صنعتی با آن شروع به کار نمود. اگر از مکنده­ های استفاده کنید که قدرتمند تر از آنچه تجهیزات شما نیاز دارد باشد، ریسک قرار دادن فشار الکتریکی زیاد بر سیستم الکتریکی وجود خواهد داشت، اما استفاده از مکنده­ای که بسیار ضعیف است هم باعث خواهد شد که نتوانید آنچه روی زمین مانده را بردارید. در اینجا، به تفاوت های کلیدی بین مکنده های صنعتی تک فاز وسه فاز و مزایای آن ها در مقایسه با سیستم هایی که با فشار هوا کار می کنند می پردازیم و در حقیقت انواع منبع تغذیه جاروبرقی صنعتی با یکدیگر مقایسه می گردد.

 

چرا باید هنگام خرید مکنده به منبع تغذیه جاروبرقی صنعتی توجه کنیم؟

لازم نیست برای پی بردن به اهمیت نقش برق در استفاده از مکنده ها تکنیسین یا مهندس برق باشید. همین، باعث اهمیت دو چندان این مسئله است:

سیستم شما برای کارکرد نیاز به برق دارد. با توجه به همین، نوع برقی که در تاسیسات خود دارید به شما خواهد گفت که به چه سیستمی نیاز دارید.

علاوه بر این که برق باید در تاسیسات وجود داشته باشد، باید در تمامی نقاطی که نیاز به مکش دارند، در دسترس هم باشد. تا چه حد از دستگاه فاصله خواهید گرفت و آیا داشتن این فاصله امکان پذیر است؟

پرسش آخر این که چرا به این دستگاه مکنده نیاز دارید ؟ پاسخ این سوال به شما نشان خواهد داد که چه طور عملکردی نیاز دارید و برای دستیابی به ان به چه میزان برقی نیاز است.

قطعا وقتی سخن از جارو برقی صنعتی به میان بیاید، نوع برق موجود در تاسیسات شما یکی از عوامل محدود کننده است. حال باید دید که چه طور می توان مطمئن شد که مکنده­ای که انتخاب کرده ­اید با سیستم شما متناسب است و نیازهای شما را رفع می کند.

 

مکنده های تک فاز در مقابل مکنده های سه فاز

منبع تغذیه جاروبرقی صنعتی

پیش از صحبت درباره انواع مختلف برق،  بگذارید به چند عبارت کلیدی بپردازیم:

توان (Watt) واحد اندازه گیری قدرت که به محاسبه اینکه در هر ثانیه چه مقدار انرژی تولید، یا مصرف می شود می پردازد. معمولا  دیده­اید که از این واحد برای تعیین قدرت ورودی موتور سیستم مکنده صنعتی استفاده می شود.

ولتاژ (Volt) یکی از واحدهای اندازه­ گیری که برای توصیف قدرت جریان الکتریکی بکار می رود.

جریان (Ampere) اندازه گیری جریان در مدار در طول یک دوره . از این واحد برای توصیف میزان الکتریسیته مصرفی توسط مکنده صنعتی استفاده می شود.

اسب بخار (Horse Power) واحد قدرتی که معمولا برای موتورها به کار می رود. هر چند این واحد را در مشخصات سیستم خواهید دید اما توجه ما عمدتا بر آمپر خروجی کلی است.

 

منبع تغذیه جاروبرقی صنعتی تک فاز

برق تک فاز در همه مناسق یک شهر و در مراکز صنعتی وجود دارد و از آن به عنوان شبکه برق شهری یا خانگی یاد می شود. یکی از ایرادهای وارد منبع تغذیه جاروبرقی صنعتی تک فاز این است که عملکرد را محدود می کند و تا مقدار مشخصی توان و ظرفیت دارد. سیستم های مکنده صنعتی تک فاز برای استفاده غیر ممتد و در موارد محدودی به صورت پیوسته مناسب هستند. آن ها قوی و در عین حال فشرده بوده و برای جمع کردن گرد و خاک، غبار و مایعات کمک خواهند کرد.

 

منبع تغذیه جاروبرقی صنعتی سه فاز

برق سه فاز ولتاژ ۴۰۰ ولت دارد و این نوع برق برای واحدهای صنعتی امکان استفاده از ولتاژ کمتر را در طول سیم و کاهش تبادل گرمایی و انتقال حجم بیشتر، می دهد. اگر به سیستمی احتیاج دارید که دائم کار باشد، و یا برای کارهای سنگین مورد استفاده قرار گیرد، از سیستم مکنده صنعتی سه فاز استفاده کنید. اگر بخواهید با دستگاهی کار کنید که به قدرت بیشتری نیاز دارد ، سیم ها بسیار داغ خواهند شد و با مشکلات سرسام آوری روبرو خواهید شد که از آن جمله میتوان به قطع برق، آتش سوزی و حتی انفجار اشاره کرد بنابراین منبع تغذیه جاروبرقی سه فاز در این شرایط می توان یک انتخاب مناسب و موثر به شمار آید.

 

قدرت مکش و سرعت مکش جاروبرقی صنعتی

با در نظر داشتن تفاوت های بین منبع تغذیه جاروبرقی صنعتی تک فاز و سه فاز باید سراغ فاکتورهایی برویم که کمک کنند بین این دو یکی را انتخاب نماییم: قدرت مکش و سرعت مکش.

 

سرعت مکش (Air flow) در مقابل قدرت مکش (Water Lift)

جریان هوا یا سرعت مکش با واحد متر مکعب بر ساعت و قدرت مکش با واحد میلی متر آب معرفی می گردد که سرعت مکش به معنای حجم هوای مکش شده در واحد زمان و قدرت مکش به معنای توانایی مکش مواد سنگین از فاصله ای مشخص می باشد.

ویژگی های کلیدی مکنده های صنعتی با توجه به موارد زیر تعیین می شوند:

چه مقدار مواد با مکنده باید جمع آوری شود؟

چگالی مواد چقدر است؟

به طور همزمان چند نقطه باید نظافت شود؟

فاصله از دستگاه باید چه قدر باشد؟

چه مقاومتی در مسیر وجود دارد؟

پارامترهایی مانند قطر شلنگ، انسداد فیلتر، مقاومت فیلتر و …

ترکیب همه این عوامل پس از منبع تغذیه جاروبرقی صنعتی میزان سرعت و قدرت مورد نیاز یک مکنده صنعتی را نشان خواهد داد و آن دو رقم به ما نشان می دهند که چند کیلووات یا چند اسب بخار لازم است تا به طور موثربه هدف برسیم. جهت جمع آوری گرد و  غبار بسیار سبک باید جارو برقی صنعتی سرعت مکش بالاتری داشته باشد و اگر جمع آوری مواد سنگین تر با چگالی بیشتر مورد نظر باشد، باید از مکنده هایی با قدرت مکش بیشتر استفاده گردد.

 

هوای فشرده

نوع دیگری از منبع تغذیه جاروبرقی صنعتی هوای فشرده است که مکنده های سه فاز و تک فاز را شامل نشده و در حقیقت به عنوان مکنده هواکار شناخته می شوند. در این نوع مکنده ها به جای استفاد از الکتریسیته برای ایجاد مکش، سیستم ونتوری یا هواکار به کار می رود. آن ها با استفاده از دستگاه کمپرسور هوایی را که فشار مثبت دارد از فضایی بزرگ به فضایی کوچک می فرستند. به این ترتیب هوا سرعت پیدا می کند چرا که همان حجم از هوا را به فضای کوچکتری رانده­ اید. هوا فشرده می شود و فضای خالی پشت خود به جا می گذارد که باید پر شود که همان مکش قدرتمند است.

 

جارو برقی صنعتی و مکنده هواکار

منبع تغذیه جاروبرقی صنعتی و مکنده هواکار

منبع تغذیه مکنده صنعتی در بسیاری از مواقع تک فاز و سه فاز می باشد اما همیشه نمی تواند کافی باشد، علاوه بر این باید اطمینان حاصل کنید که در محلی که قصد دارید سیستم مکنده را استفاده کنید، برق در دسترس است. اگر استفاده از برق ممکن یا مقتضی نیست، می توان از مکنده های در اینجا به مزایا و معایب استفاده از این سیستم ها اشاره می کنیم.

 

مکنده های الکتریکی

معمولا برق در همه تاسیسات صنعتی وجود دارد و به همین دلیل نیز مکنده های برقی انتخاب رایج همه هستند، نه تنها از نظر مصرف انرژی کارآمدتر هستند بلکه طیف وسیع تری از قابلیت های عملکردی را شامل می شوند. گزینه ایده­ آلی بنظر می رسد اما مکنده های الکتریکی باید با قوانین الکتریکی فدرال منطبق باشند و اگر سیستمی را انتخاب کنید که برای تاسیسات شما مناسب نباشد، جریمه سنگینی را به شرکت خود تحمیل کرده ­اید. مکنده های صنعتی الکتریکی بخشهای متحرک زیادی دارند و به همین دلیل طول عمر محدودی نیز دارند.

 

منبع تغذیه جاروبرقی صنعتی هواکار

مکنده­ های هوا کار پرفشار قطعات متحرک و یا منبع احتراق ندارند و همین، آن ها را برای استفاده در نواحی پرخطر مناسب کرده است. اما کار و نگهداری از کمپرسور مستلزم صرف هزینه است و و بیشتر مکنده های هواکار برای کارکرد مناسب، به فشار و حجم خاصی از هوا نیاز دارند. اما در محیط مناسب مکنده های هوای فشرده فشار چشمگیری را با جریان مناسب ایجاد می کنند که برای برداشتن مواد سنگین کاملا ایده ­آل است.

وقتی سخن از مکنده های هوای پرفشار به میان می­ آید، نخستین سوال شما باید این باشد که آیا هوای کافی برای کار دستگاه وجود دارد؟ سوال بعد باید این باشد که این دستگاه تا چه حد در تاسیسات شما کارایی خواهد داشت؟ خوشبختانه امروزه دستگاه های خوبی در بازار وجود دارند.

 

در یک سیستم مکنده صنعتی به دنبال چه چیزهایی باشیم؟

اکنون که با انواع منبع تغذیه جاروبرقی صنعتی آشنا گردیده ایم، باید به سایر نکات کلیدی توجه کنید که در خرید یک سیستم مکنده صنعتی دخیل هستد.

این سوالات را از خود بپرسید

آیا در محیط کارخانه با غبار سر و کار داریم؟ اگر پاسخ مثبت است باید به دنبال سیستم های مکنده ضد احتراق باشید.

به کدام نوع مکنده احتیاج دارم :  مکنده دائم کار یا متناوب ؟ مشخص کنید که آیا مکنده مدام روشن خواهد بود و یا هرازگاهی از آن استفاده می کنید؟ به این ترتیب نوع موتور مورد نیاز مشخص خواهد شد.

من قرار است چه چیز را جمع آوری کنم؟ شاید جواب این سوال ساده باشد اما باید در این بیش از معمول توضیح دهید. آیا موادی که قرار است جمع شوند، خشک هستند یا خیس؟ چسبناک هستند یا ساینده؟ اطلاع و اشراف کامل بر موادی که قرار است جمع آوری شود، به شما کمک خواهد کرد که فیلترسازی صحیح و سایر ویژگی های کلیدی و ابزارها را بشناسید.

چه  حجمی از مواد باید جمع آوری شوند؟ شما به یک مکنده صنعتی نیاز دارید که مواد را در خود جا دهد.

چند کاربر بطور همزمان از دستگاه استفاده خواهند کرد؟ تعداد کاربران بر جریان هوا و فشاری که سیستم مکنده صنعتی نیاز خواهد داشت تاثیر می گذارد.

آیا به دنبال مکنده صنعتی قابل انتقال هستم یا سیستم ثابتی که لوله کشی داشته باشد؟  کدام یک در ظاهر تاسیسات شما تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید