کاربرد جاروبرقی صنعتی در صنایع داروسازی

کاربرد جاروبرقی صنعتی در صنایع داروسازی

صاحبان صنایع داروسازی همواره با چالش جدی کنترل آلودگی مواجه می باشند. انواع پودرها، مواد باقی مانده و گرد و غبارات شیمیایی در هر مرحله از تولید دارو و مواد شیمیایی از آسیاب کردن مواد گرفته تا بسته بندی نهایی، خلوص محصول و سلامت کارکنان را تهدید می کنند. چنین تهدیداتی خواه ناخواه در اتاق تمیز و همچنین محیط تولید و بسته بندی صنایع داروسازی وجود دارند. از سوی دیگر قیمت فزاینده و فشار هزینه ها در این صنعت سبب شده است که صاحبان صنایع دارویی به دنبال استراتژی های نوین برای کاهش بودجه باشند.
در خلال سالهای گذشته تلاش ویژه ای برای بهبود روش های نظافت کارآمد صورت گرفته است تا نیازهای نظافتی صنعت داروسازی بخوبی و با هزینه ای قابل قبول برآورده شود. عرضه انواع جاروبرقی صنعتی و سیستم های مکنده متنوع برای جلوگیری از انتشار آلودگی در دستگاه های پرس قرص، ماشین های پرکننده کپسول، آسیاب ها و ماشین های ساینده، دستگاه های غبارگیر قرص، سیستم های مرکزی و سایر تجهیزات حاصل این تلاش مستمر می باشد.
استفاده از یک جاروبرقی صنعتی با عملکرد مناسب به حذف مواد زائد، کاهش هزینه ها و افزایش سرعت تولید کمک می کند.

 

چه نوع جاروبرقی صنعتی متناسب با نیازهای شماست؟

جاروبرقی صنعتی برای صنایع داروسازیتعدادی از مدل های خاص مکنده های صنعتی و برای مثال جاروهای shop style برای کاربرد در محیط های داروسازی مناسب نیستند. به سادگی می توان گفت که این نوع جاروها برای تأمین سطح بالاو استاندارد نظافت قابل قبول برای محیط های داروسازی ساخته نشده اند. این جاروهای صنعتی دارای سیستم فیلتراسیون قدرتمند نمی باشند و مواد بکار رفته در تولید آنها به راحتی ضدعفونی نمی شود.
بطور کلی جاروبرقی صنعتی به کار رفته در محیط های داروسازی باید از کارایی بالایی برخودار بوده و تابع استانداردهای خاصی باشند. برای مثال سیستم مکنده ای که در اتاق تمیز استفاده می شود برای تطابق با استانداردهای مربوطه باید دارای فیلتر HEPA باشد.
هنگام انتخاب جاروبرقی صنعتی، لازم است نیازهای خود را کاملا مشخص نمایید و برای عملیات نظافت مختلف، جاروهای متفاوتی انتخاب نمایید. مطمئنا با انتخاب تنها یک مدل خاص و کاربرد آن در تمام موارد نظافتی محیط دارو سازی به نتیجه ای مطلوب دست نخواهید یافت. در ادامه تعدادی از ملاحظاتی که هنگام انتخاب جاروبرقی صنعتی باید مورد توجه قرار گیرند، توضیح داده شده است:

 

تعیین مدت زمانی که مکنده باید کار کند

جارو برقی صنعتی در اتاق تمیزبرای نظافت اتاق تمیز یا آزمایشگاه ها می توان از جاروبرقی صنعتی با برق تک فاز استفاده نمود. ماشین های تک فاز برای نظافت کلی خط تولید و تجهیزات آن مناسب هستند. همچنین اگر تجهیزات شما به طور پیوسته کار نمی کننده می توانید یک دستگاه مکنده تک فاز را مستقیما به آنها وصل نمایید.
برای استفاده پیوسته از مکنده، یعنی ۲۴ ساعته در کل هفته، استفاده از دستگاه مکنده صنعتی سه فاز از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشد.

 

مشخصات شبکه برق موجود

مدل های مختلف جارو برقی های صنعتی بسته به اندازه و نوع موتور خود دارای ولتاژ و آمپراژ متفاوت می باشند. تعیین مشخصات شبکه برق موجود و انتخاب جارویی سازگار با آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

تعیین نوع ماده ای که باید مکش شود

کاربرد مکنده صنعتی در صنایع داروییاغلب ترکیبات دارویی بصورت پودر هستند و متعاقبا جزو گرد و غبارات خطرناک و قابل اشتعال قرار می گیرند. در چنین مواردی باید از سیستم های مکنده صنعتی ضد انفجاری استفاده نمود. اگر در محیط با مواد بالقوه خطرناک یا مواد کنترل شده کار می شود، باید از فیلترهای HEPA و سیستم های دفع ایمن مواد جمع آوری شده استفاده کرد.

 

 

تعیین نوع فیلتراسیون لازم

فیلتر هیپا در جاروبرقی صنعتی کاربرد در صنایع داروییاهمیت تعیین اندازه ذره موادی که باید جمع آوری شوند برای انتخاب یک جاروبرقی صنعتی متناسب کاملا مشخص می باشد. در محیط های تولید کننده مواد دارویی غالبا از فیلترهای HEPA استفاده می شود. فیلترهای HEPA قادر به فیلتر کردن ۹۹/۹۷% ذرات تا اندازه ۰/۳ میکرون هستند.

 

تعیین حجم ماده ای که باید مکش شود

تعیین این پارامتر دشوارتر از چیزی است که ممکن است به نظر آید. زیرا انواع متفاوت مواد جمع آوری شده، حجم فضای مختلفی را اشغال می کنند. بنابراین برآورد و تخمین نیاز واقعی در این موارد دشوار می باشد. تنها راه دستیابی به یک ارزیابی دقیق هماهنگی با تولیدکننده یا توزیع کننده دستگاه برای انجام یک تست تجربی می باشد. در چنین شرایط امکان امتحان مدل های مختلف دستگاه و شکل بندی های متفاوت وجود دارد و می توان بهترین گزینه را انتخاب نمود.

 

تعیین دمای مجاز محیط

نظافت اتاق تمیز مکنده های صنعتی هنگام کاری مقداری گرما ایجاد می کنند. بنابراین هینگام استفاده از این دستگاه ها در محیط های کنترل شده از لحاظ دمایی ، این گرمای منبع حرارتی مازاد باید در نظر گرفته شود. اگر سیستم تهویه هوای محیط قادر به کنترل کردن این حرارت مازاد نباشد باید یک کانال اگزوز مستقیما به مکنده وصل شده و هوای خروجی را به خارج از محیط مورد نظر هدایت نماید.

 

 

نیاز به مکش مایعات

جاروی آب و خاکنیاز به مکش مقدار بسیار کمی مایعات حتی اگر بصورت متناوب نباشد، استفاده از یک جاروی خشک/تر را ایجاب می نماید. جارو های خشک/تر دارای موتور بایپس متصل به زمین می باشند که از آسیب الکتریکی جلوگیری می کند. جاروها فقط خشک به هیچ عنوان دارای قابلیت مکش مایعات نمی باشند و تلاش برای انجام این کار باعث آسیب شدید دستگاه می شود.
پس از جمع آوری تمامی اطلاعات فوق، قدم مهم بعدی تست دستگاه خواهد بود. برای آزمایش دستگاه و ارزیابی میزان کارایی آن برای برآوردن یک نیاز خاص می توان یک تست تجربی در محیط واقعی تدارک دید یا به انبار تولید کننده و یا فروشنده دستگاه مراجعه کرد. انجام این کار دو هدف را برآورده می سازد:
۱- گروه مدیریت، گروه خرید و گروه خدماتی مسئول نظافت شاهد عملکرد دستگاه در محیط کار خواهند بود و می توانند ارزیابی دقیقی داشته باشند.
۲- امکان بررسی بیشتر و تست کردن چندین مدل بر اساس مشاوره با کارشناسان متخصص وجود دارد در نتیجه در زمان کمتری می توان مناسب ترین گزینه را انتخاب نمود.

 

لینک های مفید:

جاروبرقی صنعتی: فهرستی از محصولات مشابه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید