شیوه ی کار و بهره گیری از مواد شوینده صنعتی

شیوه ی کار و بهره گیری از مواد شوینده صنعتی

مواد شوینده ای که ما در طول روز با آن سر و کار داریم و از آن ها بهره می بریم، همه منشاء هیدروکربنی داشته و در واقع از نفت بدست می آیند. به منظور افزایش قدرت پاک کنندگی مواد دیگری نظیر ضد آهک، تنظیم کننده PH، انواع آنزیم ها، اسانس ها و عطر ها و ضدعفونی کننده ها به این مواد اضافه شده است. در مقاله زیر قصد داریم به بررسی برخی سوالات پیرامون این مواد شوینده با طراحی جدید تر و صنعتی تر (مواد شوینده صنعتی) بپردازیم.

چگونگی کارکرد مواد شوینده

مواد شوینده صنعتی

تمامی مواد شوینده چه صنعتی و چه سنتی از جمله صابون و یا سایر مواد، از دو بخش تعیین کننده تشکیل می شوند. بخش اول به علت تمایل زیاد به جذب آب، بخش آب دوست (هیدروفیل) نام دارد و بخش دیگر شامل یک رشته طولانی هیدوفوب است که چربی را به خود جذب کرده و قسمت آب گریز ماده شوینده نامیده می شود. با ریختن شوینده بر سطح یا جسم آلوده، کثیفی و چربی ها به سر آب گریز مولکول ها ی ماده چسبیده و آب جذب بخش هیدروفیل می گردد. بدین ترتیب محیط و یا هر جسم مورد نظر شما توسط فرایند فوق پاکیزه می گردد.

 

چطور ماده شوینده مناسب را برگزینیم؟

به منظور بالا رفتن کیفیت شستشو، برگزیدن ماده شوینده متناسب با روند نظافتی، اهمیت بالایی دارد و در مرحله دوم نحوه استفاده از آن ها است که همواره مورد توجه می باشد. لذا برای افزایش راندمان به طور مخصوص این دو مورد را بررسی می کنیم. همانطور که پیش تر گفتیم شوینده ها از دو بخش آب دوست و آبگریز بوجود آمده اند که در صورت ضعف هر کدام از بخش ها خصوصا بخش هیدروفوب فرایند شستشو به خوبی صورت نمی گیرد. از دیگر نکات و فاکتور هایی که در نظر می گیریم غلظت کافی، فاقد اسانس بودن ماده و علامت استاندارد آن است که نقش مهمی در قدرت، کیفیت پاک کنندگی و سلامت مصرف کننده ایفا می کند. بنابراین داشتن فرمولاسیون مناسب از نظر بهداشتی و اقتصادی سودمند خواهد بود. از جمله مهم ترین عامل در بهره گیری از مواد شوینده صنعتی، زمان دادن به آن ها برای انجام کار است. برای مثال ماده سفید کننده برای عمل کردن به یک بازه ی زمانی احتیاج دارد و اگر این زمان تامین نشود، عملکرد مطلوبی نخواهد داشت. علاوه بر سفید کننده ها، لکه بر ها و پودر های شوینده نیز به زمان نیاز دارند تا ضمن ترکیب با آب آثار الودگی را از بین ببرند.

 

علل برتری شوینده های صنعتی نسبت به پاک کننده های سنتی

شوینده

استفاده از مصالح و مواد نوین همانند پلاستیک در ساخت ابزار و وسایل در سال های اخیر سبب بروز تفاوت در شیوه شستشو و نظافت و تفاوت در نوع آلودگی بوجود آمده نسبت به سال های قبل تر شده است. علاوه بر این میزان توجه مردم به نظافت محیط هایی مثل سرویس ها و حمام ها به علت انتقال آن ها به داخل منازل بیشتر شده و پاکیزگی این محیط ها از اهمیت بالا تری برخوردار است. مواد شوینده صنعتی به مدت زمان به مراتب کمتری نسبت به پاک کننده های سنتی مانند سرکه دارند لذا استفاده از شوینده های نوین ضمن کاهش این مدت زمان، آن را به شکل صحیح تر و بهتر انجام می دهد.

 

آیا مواد شوینده صنعتی برای سلامتی مضرند؟

دور نگه داشتن شوینده ها از دسترس کودکان و همچنین استفاده از ماسک و دستکش به هنگام کار با آنها و توجه به دستورالعمل های موجود بر روی بسته بندی به علت سمی بودن برخی از این مواد لازم و ضروری است و باید به شکل ویژه به آن توجه نمود.

 

لینک های مفید:

مواد شوینده صنعتی : فهرستی از مواد شوینده صنعتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید