چگونه تجهیزات مناسب نظافتی را انتخاب کنیم؟

چگونه تجهیزات مناسب نظافتی را انتخاب کنیم؟

نظافت محیط کاری، کف و تجهیزات به ایمنی، بهره وری کاری، جابجایی مواد و تولید محصولات با کیفیت کمک شایانی می کند. علاوه براین، نظافت محیط کاری و کارخانه باعث افزایش روحیه کاری کارمندان و رضایت و واکنش مثبت مشتریان می شود. بطور کلی نظافت و تمیز نگه داشتن محیط کار، کارخانه و هر سازمانی ارزش واقعی آن را تثبیت می نماید. در هر سازمان یا مکانی نیاز به انجام امور نظافتی گوناگون می باشد، مانند جمع آوری و نظافت زباله ها (صنعتی و غیر صنعتی)، تفکیک آنها و یا جمع آوری ترکیبی از زباله های خشک همراه با مایعات که توسط جاروبرقی های صنعتی و یا مکنده ها انجام می پذیرد، شستشو و نظافت کف سطوح داخلی و خارجی محیط که توسط دستگاه های زمین شوی صنعتی یا اسکرابر ( اسکرابر صنعتی) و دستگاه های نظافت صنعتی (سوییپر صنعتی) انجام می گیرد.

 

برای رفع نیاز های نظافتی محیط، ترکیب مناسبی از تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند، برخی از موضاعاتی که در هنگام تهیه تجهیزات نظافتی مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند عبارتند از:

۱ . حجم و مقدار زباله های قابل جمع آوری

۲ . نوع زباله ( خشک – مرطوب – روغنی – گردوغبار )

۳ . جنس سطح نظافتی ( کاشی – بتن – سرامیک و فضاهای باز )

۴ . تعداد پرسنل و افراد درگیر در امر نظافت

جهت نظافت و حذف هرگونه آلودگی و ایجاد سطوحی براق در محیط اطراف، انتخاب تجهیزات مناسب موجب سهولت کار و افزایش راندمان کاری می گردد.

 

نظافت یا شستشو؟

نظافت (سوییپر) به منظور جمع آوری و حذف گرد و خاک اولیه از محیط انجام می پذیرد و شستشو (اسکرابر) برای تمیزی و نظافت بیشتر سطوح، که با استفاده از برس و مواد شوینده سطوح را ساییده و با مکش آب آلوده ناشی از شستشو، عملیات شستشو و خشک کردن را به طور همزمان انجام می دهد. اما بهترین راه برای نظافت کامل گرد و غبار، اضافه کردن آب و مواد شوینده به سطوح می باشد. در صورت تمایل به نظافت و تمیزی بیشتر، اسکرابر بهترین گزینه می باشد، چرا که با برس زنی سطوح و استفاده از مواد شوینده و آب، کف را بطور کامل شستشو داده و آن را بطور همزمان خشک می نماید.

جارو کشیدن و نظافت (سوییپر) برای جمع آوری و نظافت تراشه های چوب، قطعات فلزی، کاغذ و مواد فیبری مورد استفاده قرار می گیرد. در حالیکه اسکرابر برای نظافت و شستشوی سطوح سخت و بسیار آلوده و چرب، که شاید در برخی موارد نیاز به چندین بار رفت و برگشت دستگاه بر روی آن سطوح باشد، بسیار مناسب است.

برای انجام چنین فعالیت هایی نیاز به هر دو دستگاه سوییپر صنعتی (نظافت) و اسکرابر صنعتی (شستشو) به صورت مجزا می باشید. زیرا ترکیب دستگاه ها (سوییپر-اسکرابر)، با توجه به عملکرد دوگانه آنها، موجب کاهش ظرفیت مخازن  آب و زباله دستگاه شده و همین امر باعث کاهش راندمان و بهره وری دستگاه در هر یک از عملکرد های شستشو و نظافت می شود. اگر چه با استفاده از دستگاه های ترکیبی، کاربر زمان کمتری را به نظافت می پردازد، اما دستگاه در زمان های کوتاه تری نیاز به آبگبری و تخلیه پیدا کرده و همین امر در دراز مدت، موجب استهلاک بیشتر دستگاه می گردد.

از آنجایی که در ساختمان ها و کارخانه ها نظافت به صورت اپراتوری انجام می گیرد ، استفاده از دستگاه های ترکیبی، ایده بسیار خوبی می باشد، که نه تنها به منزله کاهش هزینه های عملیاتی و نظافتی است بلکه هزینه های جانبی و مصرفی را نیز به شکل قابل ملاحظه ای کاهش داده و باعث افزایش راندمان و بهره وری کاری می شوند.

 

نظافت دستی یا سرنشین دار

بیشتر هزینه های نظافت (۹۰ درصد)، هزینه های جانبی و اضافی می باشد که می تواند توسط یک دستگاه سرنشین دار ظرف مدت سه ماه جبران شود. جارو کشیدن و نظافت با استفاده از تجهیزات خودرویی با بهره وری ۶۴ درصدی نسبت به ماشن آلات دستی همراه است. علاوه بر این در دستگاه های سرنشین دار نظافتی به دلیل سوار بودن اپراتور بر روی دستگاه، اپراتور کمتر خسته شده و توان بیشتری برای انجام امور نظافتی خواد داشت. در نظافت بصورت سرنشین دار، هیچ گونه ردی توسط اپراتور بعد از نظافت باقی نخواهد ماند و شستشو و نظافت به صورتی کامل انجام می پذیرد.این در حالی است که ماشین آلات دستی، به علت جمع و جور بودنشان مناسب مکان های باریک و کوچک می باشند.

 

اندازه تجهیزات نظافت صنعتی

انتخاب دستگاه نظافتی مناسب، نیاز به بررسی های دقیق و ارزیابی دقیق مکان و محل نظافت دارد. از جمله این موارد می توان بهموارد زیر اشاره نمود.

۱ . حداقل عرض محیط نظافت

۲ . نوع محیط نظافتی (باز و بسته بودن انتهای مسیر نظافت)

۳ . متراژ فضای نظافتی توسط دستگاه

۴ . نوع نیاز نظافتی (جارو یا شستشو)

داشتن این اطلاعات، راهنمای مناسبی جهت انتخاب مناسب ترین دستگاه نظافتی، به منظور داشتن بالاترین راندمان کاری دستگاه می باشد، که با کمترین هزینه، بیشترین بهره و راندمان کاری را ارائه می دهد. در بسیاری از موارد اسکرابر های سرنشین دار برای فضاهای بزرگ و باز مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که در مناطق باریک و پر تردد از اسکرابر های دستی استفاده می شود.

 

نوع سطح کف

اکثر سوییپرها و اسکرابر ها برای کار بر روی سطوح سخت در نظر گرفته شده اند. اما برای گرفتن بهترین نتیجه باید نوع برس با سطح مطابقت داشته باشد تا بتواند آلودگی ها را از سطوح بطور کامل پاک نماید. برخی از برس ها برای جارو کردن و غبار روبی از سطوح صاف طراحی شده اند. در نوعی دیگر از برس ها به منظور نظافت و تمیزی سطوح بتنی از مواد شنی و سخت طراحی و ساخته شده اند؛ که انتخاب مناسب هرکدام برای استفاده در سطوح مناسب، بهترین راندمان و کارایی را به همراه خواهد داشت. از برس های نرم جهت شستشو و نظافت سطوح صاف و صیقلی استفاده می کنند و برای سطح معمولی و پاک کردن چسبندگی ها و چربی ها از برس های لاستیکی استفاده می شود.

 

ویژگی های دیگر اسکرابر صنعتی

۱ . سهولت در استفاده

یکی دیگر از ویژگی های کلیدی تجهیزات نظافتی بخصوص برای اپراتورها، سهولت در استفاده از دستگاه می باشد، به طوری که این دستگاه ها با حداقل آموزش کارکرد به اپراتور، قابل استفاده می باشند. در کنترل پنل دستگاه تمام قابلیت ها و کارایی های دستگاه در دید اپراتور می باشد و اپراتور به راحتی می تواند اعمال نظافت و شستشو را از یکدیگر تفکیک نموده و از قابلیت های دستگاه به صورت دلخواه استفاده و میزان کارکرد و سرعت کاری خود را نیز توسط پدال گاز تنظیم نماید.

 

۲ . ظرفیت مخازن آب

به منظور نظافت و شستشو محیط های گوناگون مخازنی با ظرفیت های مختلفی ساخته و طراحی شده است و هر چه مخزن آب دستگاه بزرگتر باشد استفاده از مواد شوینده و آب مصرفی کمتر می باشد. برای انتخاب مخازن آب مختلف دستگاه ها، متراژ قابل نظافت بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که در مساحت های بزرگ استفاده از دستگاه هایی با مخازن کوچک هم باعث مصرف بیشتر مواد شوینده و هم اتلاف زمان شستشو می شود. در ضمن دستگاه هایی با ظرفیت مخزن بالا فشار وارده برس به سطح نیز بیشتر می باشد و باعث شستشو و نظافت بهتر سطوح می شود.

 

۳ . زاویه دید اپراتور به سطوح

زاویه دید توسط اپراتور در محیط های نظافتی باعث ایمنی بیشتر و نظافت بهتر سطوح آلوده می باشد. در دستگاه های نظافتی سرنشین دار به علت بالا بودن اپراتور از سطح دستگاه، دید بهتری نسبت به محیط و اطراف خود دارد و با تسلط بیشتری می تواند دستگاه را به مکان های آلوده هدایت کند. در نهایت از سطوح نظافت شده بازدید کند تا در صورت عدم رفع آلودگی دوباره سطح را نظافت نماید.

 

تجهیزات خود را حفظ کنید

زمانی که چند کارایی به یک دستگاه سپرده می شود. آن دستگاه چه در زمان استفاده و چه بعد از هر بار استفاده نیاز به نظافت و نگهداری دارد تا بتواند دربازه ی زمانی مناسب راندمان و کارایی قابل قبولی از خود نشان دهد. اگر تعمیر و نگهداری قابل قبولی از دستگاه های نظافت صنعتی انجام نگیرد؛سرمایه گذاری روی تجهیزات با شکست مواجه شده و کارایی قابل قبولی از دستگاه های صنعتی ارائه نخواهد شد.

 

 

 

لینک مفید

اسکرابر : فهرستی از دستگاه های اسکرابر

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید