نحوه صحیح انتخاب شوینده های صنعتی

نحوه صحیح انتخاب شوینده های صنعتی

بطور کلی تمامی شوینده های صنعتی که برای نظافت محیط اطرافمان از آنها استفاده می کنیم از ترکیبات پاک کننده ای که منشا آنها نفت است ساخته شده، و برای افزایش قدرت پاک کنندگی و بهبود عملکردشان مواد دیگری مثل (مواد ضد آهک، مواد ساینده، انواع آنزیم ها، ضد عفونی کننده ها، اسانس ها، رنگ ها) اضافه می کنند.

 

مواد شوینده چگونه آلودگی را پاک می کنند؟

بطور کلی مواد شوینده از دو بخش تشکیل شده اند یک بخش هیدروفیل که آب را به خود جذب می کند و بخش دیگر، بخش هیدروفوب که چربی ها را به خود جذب می کند. زمانی که این شوینده ها در تماس با جسم آلوده قرار می گیرند چربی ها به سمت بخش های هیدروفوب، و آب به سمت بخش های هیدروفیل جذب شده و آلودگی را از جسم پاک می کنند.

 

چگونه شوینده صنعتی مناسب را انتخاب کنیم؟

شوینده های صنعتی

برای شستشوی کامل آلودگی، انتخاب یک ماده شوینده مناسب بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید قدرت شوینده را متناسب با میزان آلودگی انتخاب کنید، تا در رفع آلودگی و استفاده دوباره از مواد شوینده دچار مشکل نشوید. دقت داشته باشید که هرچه میزان اسانس و غلظت شوینده کمتر باشد کیفیت شوینده مناسب تر است. در استفاده از شوینده ها باید میزان اثر گذاری (زمان) شوینده های صنعتی بر آلودگی کافی باشد تا شاهد عملکرد مناسب شوینده های صنعتی باشید.

 

 

 

شوینده های صنعتی بهترند یا سنتی؟

شوینده های صنعتی

نکته ای که در اینجا مطرح می شود این است که آلودگی های امروزی و پدید آمدن صنایع و تکنولوژی های مختلف در دنیای امروز، نیاز به مواد و شوینده های مناسب خود دارند و قابل قیاس با روش های نظافت قدیمی نمی باشند. به منظور کاهش در هزینه ها، افزایش سرعت عملیات در مقایسه با روش های قدیمی و ارتقا کیفیت نظافتیف انتخاب ماده شوینده ایی مناسب با نیاز های نظافتی، انتخاب عاقلانه تر و هوشمندانه تری به نظر می رسند.

 

 

آیا مواد شوینده صنعتی برای سلامت مضرند؟

 

شوینده های صنعتی

امروزه به دلیل پیچیده بودن فرمول های شیمیایی و استفاده از مواد مختلف صنعتی به صورت ترکیبی اغلب شوینده های صنعتی سمی هستند و دئر هنگام استفاده از آنها باید از دستکش و ماسک مناسب استفاده کنید تا دچار بروز بیماری نشوید. ضمن آنکه دور نگه داشتن آنها از دسترس نیز نکته ای قابل ملاحضه است چرا که اکثر شوینده های صنعتی امروزی به دلیل نداشتن بو و رنگ، شباهت بسیاری به مواد مصرفی ما پیدا کرده اند.

 

 

 

موقع استفاده از شوینده ها به این نکات توجه کنید:

۱ . در هنگام شستشوی سطوح آلوده به صورت سنتی سعی کنید نظافت را از بالا به پایین انجام دهید. در روش های نظافت صنعتی توسط دستگاه های زمین شور (اسکرابر) جمع آوری آلودگی به شیوه ای خودکار توسط تیغه تی و مکش عقب دستگاه انجام می شود.


۲ . برای استفاده از شوینده های صنعتی در روش های سنتی، به علت تماس مستقیم شوینده با دست و صورت اپراتور، استفاده از ماسک و دستکش الزامی می باشد. در حالیکه در نظافت با دستگاه های صنعتی، مواد شوینده به صورت ترکیبی با آب در مخزن دستگاه قرار داشته و هیچ گونه تماس مستقیمی با اپراتور نخواهد داشت.


۳ . یکی دیگر از نکاتی که در استفاده از شوینده های صنعتی به صورت سنتی مهم است میزان اندازه استفاده از ماده شوینده می باشد ولی در دستگاه های نظافتی صنعتی به خاطر ترکیبی بودن شوینده با آب و استفاده منظم از آن به همراه برس، هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد. اما توصیه می شود از مواد شوینده زیاد استفاده نشود.


۴ . برای استفاده از مواد شوینده به صورت دستی، از آنجایی که عمل سابیدن به سختی انجام می شود بهتر است از شوینده های قوی ای استفاده کنید که بدون عمل سابیدن، آلودگی را از بین می برند. اما در دستگاه های صنعتی (اسکرابر) به علت انجام عمل سابیدن توسط برس های دستگاه نیازی به اینگونه از شوینده ها نمی باشد.


۵ . در حال حاضر شوینده های مختلفی برای انجام عمل نظافت به شیوه سنتی در بازار موجود است. در حالی که بهتر است چه در روش سنتی و چه در استفاده با دستگاه های شستشو، برای انجام نظافت و شستشوی سطوح از یک شوینده با قدرت پاک کنندگی مناسب استفاده شود تا هم در هزینه ها صرفه جویی شود و هم مجبور به استفاده فراوان از مواد شوینده نباشید.


۶ . یکی از شوینده هایی که مصارف زیادی دارد آب ژاول است که بیشتر در بیمارستان ها و مراکز درمانی به منظور ضد عفونی کردن سطوح مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن در دستگاه های صنعتی (اسکرابر) توصیه نمی شود و جایگزین آن شوینده های صنعتی به همراه آب می باشد که با قدرت بیشتری سطوح را شستشو و ضدعفونی می کنند.


۷ . برای نظافت و شستشویی هرچه بهتر و کامل تر، از مواد آنتی باکتریال استفاده نکنید چراکه تمامی باکتری هایی که در محیط اطراف هستند برای ما مضر نیستند. ترجیحا سعی کنید از یک شوینده معمولی جهت از بین بردن باکتری های خطرناک و مضر، چه در روش های سنتی و چه مکانیزه برای ضد عفونی محیط اطراف خود استفاده کنید.


۸ . در هنگام استفاده از مواد شوینده به صورت دستی استفاده از اسفنج به دلیل جذب بالاتر مواد بهتر از پارچه می باشد. در حالی که این امر در دستگاه های نظافت صنعتی به صورت اتوماتیک توسط تیغه عقب دستگاه جمع آوری شده و همزمان به طور کامل خشک می شود تا در لحظه قابل استفاده نیز باشد.


۹ . برای انجام عمل نظافت در مناطق بسیار حساس بهداشتی، از شوینده های صنعتی بی بو و بی رنگ استفاده کنید چرا که این شوینده ها حاوی اسانس های بسیار بوده و استفاده از آنها در دراز مدت باعث ایجاد آلرژی در فرد می شود. اینگونه اسانس ها هیچ گونه تاثیری در افزایش یا کاهش کیفیت شوینده ها ندارند.


 

لینک های مفید:

مواد شوینده صنعتی : فهرستی از مواد شوینده صنعتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید