چگونه با دستگاه اسکرابر کار کنیم؟

چگونه با دستگاه اسکرابر کار کنیم؟

هنگام نظافت فضاهای بزرگ که شست‌وشوی آنها با تی و سطل دشوار می‌باشد، سرمایه‌گذاری بر روی گزینه‌های کارآمدتر مطرح می‌گردد. در چنین مواردی شاید کار کردن با یک تی دست بلند به کمک دست‌ها و زانوها بیاید اما فضاهای صنعتی غالبا به اندازه‌ای وسیع هستند که شست‌وشوی آنها تنها با تکیه بر نیروی انسانی عملا امکان‎پذیر نمی‌باشد و به همین علت دستگاه اسکرابر تجاری انتخاب مناسبی برای برآوردن نیازهای شما در زمینه شست‎وشو خواهند بود. اسکرابر های دستی راه‌حلی مقرون به صرفه برای محیط‌ هایی با مساحت متوسط می‌باشند. این نوع اسکرابر ها عموما بصورت خودرو حرکت می‌کنند. بنابراین تنها لازم است که اپراتور آنها را در مسیر مورد نظر هدایت نماید. استفاده از ترکیب آب و مواد پاک‌کننده در این دستگاه‌ها امکان پذیر بوده و از این رو محیط را به شکل کارآمدتری تمیز می‌نمایند. این اسکرابر ها در پهنای شستشوی متفاوت عرضه می‌شوند و برای کاربرد در دامنه گسترده‌ای از عملیات شست‌وشو گزینه‌ای مناسب به شمار می‌آیند.


اسکرابر سرنشین دار

دستگاه کف شوی صنعتی سرنشین دار از کارایی بیشتری برای مساحت‌های بزرگتر برخوردار می باشد. استفاده از این دستگاه‌ به اپراتور امکان می‌دهد که محوطه وسیع‌تری را بدون نیاز به راه رفتن در بازه‌های زمانی طولانی، پوشش دهد. همچنین این کف شوی ها با برخورداری از مخازن آب تمیز و آب کثیف بزرگتر، امکان شست‌وشوی مساحت بیشتری را بین بازه‌های توقف برای تخلیه آب و مواد آلوده فراهم می‌کنند. برای انتخاب دستگاه اسکرابر مناسب، مساحت محوطه مورد شست‌وشوی خود را در نظر در نظر گرفته و با همکاری کارشناسان مجرب در این زمینه، دستگاهی متناسب با نیاز و بودجه خود انتخاب نمایید. این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد نحوه کار کردن با اسکرابر ها ارائه می‌نماید.


چگونه از دستگاه اسکرابر استفاده نماییم؟

اسکرابر صنعتیاگر بخواهید یک انبار بزرگ را به روش سنتی تمیز نمایید، اطمینان داشته باشید که پس از صرف انرژی و وقت قابل‌توجه، حاصل کار مورد پسند شما نبوده و احساس خواهید کرد که حداقل یکبار دیگر باید عملیات شست‌وشو را از ابتدا تکرار کنید. حال آنکه با استفاده از یک دستگاه زمین شور دستی و یا نوع سرنشین دار آن برای فضاهای وسیع‌تر، به نتیجه‌ای کاملا متفاوت دست خواهید یافت. به نفع شما و همچنین دستگاه کف‌شوی شماست که قبل از شروع به کار، تا حد امکان آلودگی‌های موجود را برطرف نمایید. حذف آلودگی‌های اضافی موجب صرفه‌جویی در زمان گردیده و از فرسودگی سیستم مکش دستگاه شما جلوگیری می‌نماید. این عمل همچنین خطر پخش شدن آلودگی و کثیفی بر روی زمین و بدتر از آن سایش آلودگی بر روی سطح زمین و ایجاد آسیب دائمی را کاهش می‌دهد. در مرحله بعد، اطمینان حاصل کنید که مخزن دستگاه شما با آب و ماده پاک‌کننده دقیقا مطابق با مشخصات تولیدکننده پر شده است. ممکن است دستگاه شما برای عملکرد در حالت خشک طراحی نشده باشد. بنابراین مرحله پر کردن مخزن آب تمیز را فراموش نکنید.


بطورکلی، کارآمدترین مسیر برای شست‌وشو از دورترین گوشه از درب شروع شده و به سمت درب امتداد می‌یابد. در صورت امکان مسیر شست‌وشوی خود را به این شکل طراحی نمایید. بدین ترتیب لازم نیست که محوطه جلوی درب ورودی را چند بار تمیز کنید. از جهت صحیح حرکت دستگاه اطلاع حاصل نمایید زیرا برخی از اسکرابر ها برای حرکت به سمت جلو طراحی شده‌اند در حالیکه برخی از مدل‌های دیگر تنها امکان حرکت به سمت عقب را دارند. اگر دستگاه در جهتی مخالف با جهت حرکت صحیح خود، هدایت شود بازده دستگاه به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. پس از پر کردن مخزن آب تمیز، برس دستگاه کف شوی را مجددا چک نموده و اطمینان حاصل نمایید که به درستی در جای خود قرار گرفته است. سپس ماشین را طبق دستورالعمل تولیدکننده روشن نمایید. هنگام روشن کردن دستگاه، تی باید کاملا در حالت پایین و در تماس با سطح زمین قرار گرفته باشد. همچنین از فعال بودن سیستم پاشش محلول و سیستم‌ مکش دستگاه اطمینان حاصل نمایید. به آهستگی و در ردیف‌های موازی و مستقیم در امتداد طول حرکت نمایید. با اندکی همپوشانی در هر بخش از بر جای ماندن لکه جلوگیری خواهید کرد.در برخی از دستگاه‌ها میزان شار آب و فشار برس نیز قابل تنظیم می‌باشند. چشمتان به مخزن آب کثیف باشد و در صورت نیاز آن را خالی نمایید در عین حال از مخزن آب تمیز نیز غافل نشوید و به هنگام نیاز آب بیشتری به آن اضافه کنید. در صورتی که دستگاه شما همزمان با حرکت، عملیات خشک کردن را انجام نمی‌دهد برای خشک شدن زمین و قرارگیری برس‌ها در جهت صحیح اندکی تأمل کنید.اگر دستگاه زمین شور صنعتی شما از نوع شارژی می‌باشد، پس از اتمام کار، وصل کردن آن به شارژر را فراموش نکنید تا برای استفاده‌های بعدی آماده باشد.


مدیریت کف اضافی

کف شوی صنعتی

برای جلوگیری از تشکیل کف در مخزن آب تمیز، ابتدا آب را در مخزن ریخته و سپس ماده پاک‌کننده را به آن اضافه نمایید. ترکیب کردن آب و ماده پاک‌کننده به این شکل، تشکیل و تلاطم کف را به حداقل می‌رساند. بخاطر داشته باشید که اصولا تشکیل شدن کف در اسکرابر های سرنشین دار بیش از اسکرابر های دستی می‌باشد. افزودن عامل کف‌زدا به مخزن آب کثیف که احتمال تشکیل کف در آن بیشتر است، اقدام مفید دیگری است که برای مدیریت این موضوع می‌توانید انجام دهید. در مورد شست‌وشوی یک زمین بسیار کثیف، بهتر است از ابتدا عامل کف‌کننده کمتری استفاده شود در این صورت ماده پاک‌کننده با آب آلوده ترکیب نمی‌شود تا کف بیشتری ایجاد نماید. در چنین شرایطی پیش شست‌وشوی زمین در حالتی که سیستم مکش خاموش است و تی بالا می باشد، می تواند مفید واقع شود.


پس از اتمام فرآیند شست‌وشو، مخزن آب کثیف را خارج کرده و آن را کاملا تخلیه و آبکشی نمایید تا از تجمع مواد شیمیایی که خود می‌تواند به ایجاد کف در آینده منجر شود، جلوگیری گردد. آبکشی مخزن آب کثیف همچنین احتمال وقوع واکنش‌های مضر بین محصولات پاک‌کننده متفاوتی را که ممکن است در آینده مورد استفاده قرار گیرند کاهش می‌دهد. استفاده از آمونیاک رقیق شده با آب می‌تواند به حذف مواد سخت نظیر واکس کمک نماید. علاوه بر مخزن آب کثیف، نظافت مرتب سایر بخش‌های نیز به کاهش تجمع مواد پاک‌کننده و شیمیایی کمک می‌نماید. شلنگ‌ها، فیلترها و تی محل‌های بالقوه تجمع مواد هستند و شست‌وشوی آنها بسیار ساده می باشد. افزودن این بخش‌ها به برنامه نظافت روتین می‌تواند به افزایش عمر دستگاه اسکرابر صنعتی شما کمک نماید.


تخلیه مخزن‌های آب تمیز و آب کثیف

زمین شوی صنعتی

این امکان وجود دارد که مخزن آبگیری شما دارای ظرفیت کافی برای تکمیل فرآیند شست‌وشو طی یک مرحله و بدون نیاز به پر کردن مجدد نباشد. اگر پیوسته به مخزن آب کثیف دستگاه توجه کنید به راحتی قادر به تشخیص زمان تخلیه آب آلوده خواهید بود. انجام دادن این کار از جمع شدن کف و باقیمانده مواد پاک‌کننده که می‌تواند به تشکیل کف اضافی منجر گردد، جلوگیری خواهد کرد. آگاهی نسبت به میزان آب مخزن آب کثیف همچنین تضمین می‌نماید که به موقع به محل تخلیه مورد نظر خود برسید. یعنی لازم نیست که در وسط کار دستگاه را خاموش کرده مخزن آب کثیف یا دستگاه را به محل تخلیه آب کثیف انتقال داده و دوباره برگردید و کار را از سرگیرید. هنگام تخلیه آب آلوده، مواد شیمیایی و نوع پاک‌کننده مورد استفاده در فرآیند شست‌وشو را در نظر بگیرید و نسبت به مسائل زیست محیطی و سلامت همکاران خود محتاط باشید.


اگر مواد شیمیایی جمع آوری شده خطرناک تر از آن هستند که وارد سیستم فاضلاب عمومی یا آبهای زیرزمینی شوند، به برچسب دستورالعمل تخلیه یا پروتکل‌های تخلیه مواد شیمیایی شرکت تولید کننده مراجعه نمایید. اغلب دستگاه های زمین شور صنعتی دارای دو مخزن می‌باشند. یکی برای آب تمیز و ماده پاک‌کننده و دیگری برای آب آلوده جمع آوری شده. قبل از کارکردن با دستگاه ، دستورالعمل را بخوبی مطالعه کرده و اطمینان حاصل کنید که از نحوه چگونگی برداشتن مخزن‌ها و اتصال مجدد آنها به درستی اطلاع پیدا کرده‌اید. مطمئنا معطل شدن با مخزنی پر از آب آلوده در وسط عملیات شست‌وشو به صرف ناآگاهی نسبت به نحوه خارج کردن مخزن، برای شما خوشایند نخواهد بود. به هیچ عنوان پس از اتمام عملیات شست‌وشو، مخزن آب کثیف را به صورت تخلیه نشده رها نکنید. این مسأله موجب تشدید تشکیل کف و تجمع مواد شیمیایی مضر خواهد گشت که عمر مفید دستگاه شما را کاهش می‌دهد.


نحوه نگهداری از اسکرابر

دستگاه زمین شوی صنعتی را در محل خشک نگهداری نمایید و اگر به هر علتی دستگاه برای مدتی بلا استفاده خواهد ماند حتما باطری آن را به منظور جلوگیری از نشت اسید باطری خارج نمایید.


انتخاب برس مناسب

برس کفشوی صنعتیاز برس مناسب برای سطوح موردنظر خود استفاده نمایید. برس‌های نرم‌تر برای سطوح رنگ خورده و برس‌های زبرتر برای بتون. سطوح مختلف نیازمند مواد ساینده متفاوت می‌باشند. برس‌های زبر ممکن است به سطوح چوبی یا رنگ خورده آسیب وارد نمایند. همچنین نوع عملیات شست‌وشو بر انتخاب نوع برس تاثیرگذار است. بعنوان مثال نوع برس به کار رفته برای شست‌وشوی ساده زمین یا پاک کردن واکس از آن متفاوت می‌باشد.


ملاحظات ایمنی

قبل از کار کردن با کف شوی صنعتی، به برخی ملاحظات ایمنی پایه توجه نمایید. با توجه به اینکه دستگاه های کف شوی صنعتی ها ذاتا دستگاه‌های خطرناکی نمی‌باشد، رعایت نکات حداقلی زیر، محافظت از شما در برابر خطرات احتمالی را تضمین خواهد نمود.


محافظت شنیداری

محافظت شنیداری تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض صدایی بیش از ۸۵ دسیبل برای مدت زمان طولانی می‌تواند به افت شنوایی کاربر منجر گردد. اگرچه اغلب دستگاه های کف شور دارای موتور الکتریکی در سطح صوتی کمتر از آستانه ذکر شده کار می‌کنند اما با در نظر گرفتن این واقعیت که کار کردن در فضای سربسته موجب برخورد صدا به دیوارها و بازگشت آن به گوش می‌شود، بهتر است برای ایمنی فردی خود از محافظ های گوش فومی ساده استفاده نمایید. همچنین به شما توصیه می‌کنیم هنگام کار کردن با این دستگاه از طریق هدفون به موسیقی گوش ندهید زیرا بطور طبیعی برای غلبه صدای موزیک بر صدای دستگاه، صدای موزیک را بلندتر خواهید کرد که این مسأله می تواند به مشکلات شنیداری برای شما منجر گردد.


محافظت تنفسی

محافظت تنفسیاستفاده از آب و مواد پاک‌کننده در فرآیند برس زنی، میزان ذرات معلق بخش شده در هوا در مقایسه با عملیات جارو زدن دستی کاهش می‌دهد اما همچنان ممکن از میزان حداقلی از این آلودگی‌های محیطی در هوای باقی بماند. با استفاده از یک ماسک ساده می توانید از استنشاق هرگونه آلودگی و گرد و غبار در حین شست‌وشو جلوگیری نمایید. این مسأله به ویژه هنگام شست‌وشوی نواحی حاوی مواد شیمیای مضر حائز اهمیت می‌باشد.




محافظت چشم

محافظت چشم برس‌های ساینده حتی در کوچکترین دستگاه های کف شوی صنعتی ها قادرند با سرعتی بیش از RPM 150 (دور بر دقیقه) بچرخند. در چنین سرعتی امکان پرتاب اجسام بزرگتر در تماس با برس به سمت چشم وجود دارد. در حالت ایده‌آل عمل پیش جاروب، آلودگی‌های محیطی بزرگ و اجسامی را که قابلیت پرتاب شدن دارند، حذف می‌نماید اما استفاده از محافظ چشم ضریب ایمنی را افزایش خواهد داد.




کفش‌های راحت

کفش‌های راحتاگر با زمین شوی های دستی کار می‌کنید برای آنکه دستگاه اسکرابر هر مترمربع از زمین را تمیز نماید لازم است شما نیز برای هدایت دستگاه آن یک مترمربع از زمین را پیاده طی نمایید. برای مثال هنگام تمیز کردن انباری به مساحت ۹۵۰ مترمربع تقریبا لازم به پیاده روی در حدود ۳ کیلومتر می باشد. ذکر این مثال به تنهایی اهمیت استفاده از کفش های مناسب را هنگام کارکردن با اسکرابرهای دستی مشخص می‌نماید. همچنین هنگام کارکردن با دستگاه ارتفاع دسته را چک نموده و آن را روی ارتفاع متناسب تنظیم کنید تا خطر آسیب دیدگی یا خستگی در طولانی مدت کاهش یابد.


دستکش

دستکشکارکردن با دستگاه کف شور در شرایط معمول نیاز به استفاده از دستکش ندارد اما بسته به نوع مواد شیمیایی و پاک‌کننده مورد استفاده در فرآیند شست‌وشو ممکن است لازم باشد هنگام ریختن افزودنی ها در مخزن آب تمیز یا تخلیه مخزن آب کثیف از دستکش استفاده نمایید. همچنین ممکن است هنگام تعمیر قطعات مکانیکی دستگاه نیاز به دستکش محافظ احساس شود.


لینک مفید

اسکرابر : فهرستی از دستگاه های اسکرابر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید