ایمنی و سلامت محیط کار با مکنده صنعتی ضد انفجار

ایمنی و سلامت محیط کار با مکنده صنعتی ضد انفجار

مراقبت از سلامت و ایمنی تمامی کارکنان در محیط های کاری یکی از دغدغه های بزرگی است که بسیاری از صنایع با آن رو به رو هستند. در محیط های که مواد آتش زا و انفجاری وجود دارد خطر بروز انفجار افزایش پیدا می کند. از آن جایی قرار گرفتن در معرض حتی کمترین مقدار از آن ها می تواند اثرات جبران ناپذیری در پی داشته باشد لازم است، کارگران و کارمندان از تماس با این مواد حفاظت گردند. یک از عوامل ایجاد سوزی در محیط های صنعتی نشت گازها و مایعات و یا انتشار جامدات انفجاری می باشد که جمع آوری صحیح آن ها از ملزومات فراهم شدن ایمنی محیط کار خواهد بود. به همین منظور ایمن ترین و قابل اطمینان ترین روش برای جمع آوری غبارات و مواد خطرناک استفاده از دستگاه های جاروبرقی صنعتی یا مکنده صنعتی ضد انفجار می باشد.

 

تدوین گواهی نامه ATEX

در سال های اخیر دستگاه های مکنده صنعتی دارای گواهی نامه ATEX جهت عرضه به بازار طراحی و تولید شده اند. این رده از جاروهای صنعتی گرد و غبار، جامدات و مایعات قابل احتراق و انفجار را در شرایطی کاملاً ایمن جمع آوری می کند. حال این سؤال به وجود می آید که گواهی نامه ATEX چیست و چه کاربردی دارد. اتحادیه اروپا به منظور حفاظت از محیط های کاری با احتمال انفجار و آتش سوزی، اقدام به صدور گواهی نامه ویژه ای نموده است.

 

گواهی نامه ATEX چیست؟

ATEX برگرفته از عبارت جو انفجاری (Atmospheres Explosible) می باشد. این دستورالعمل اروپایی از سوی اتحادیه اروپا جهت استاندارد سازی صادر گردیده و تجهیزات و سیستم های حفاظتی را پوشش می دهد که برای استفاده در محیط های قابل انفجار در نظر گرفته شده اند. یک محیط کاری به دلایل مختلفی می تواند مستعد انفجار و آتش سوزی باشد؛ وجود گازها، گرد و غبار و بخارهای اشتعال زا و هم چنین مواد جامد و مایع با قابلیت ایجاد جرقه و آتش سوزی از جمله مهم ترین عوامل بروز انفجار و اشتعال در یک محیط هستند.

 

تولید مکنده ضد انفجار

تمامی تجهیزات و سیستم های حفاظتی به منظور استفاده در محیط های این چنینی رعایت الزامات بهداشتی و ایمنی از جمله قوانین ATEX امری مهم و ضروری تلقی می گردد. تولید کنندگان دستگاه های جاروبرقی صنعتی جهت عرضه محصولات ضد انفجار موظف هستند تمامی قوانین و دستورالعمل های استاندارد ATEX را رعایت نمایند. این فرآیند روش های ارزیابی، انطباق و صدور گواهی نامه توسط شخص ثالث را شامل شده و همه دستگاه های مکنده صنعتی ضد انفجار دارای نماد مشخصی می باشند. در اماکنی که گرد و غبار و مواد انفجاری و اشتعال زا وجود ندارد می توان از دستگاه های جاروبرقی صنعتی متداول استفاده نمود.

 

انواع مکنده های صنعتی ضد انفجار

دستگاه های مکنده صنعتی تخصصی دارای گواهی نامه ATEX به دو گروه جاروبرقی صنعتی ضد انفجار و مکنده هواکار ضد انفجار تقسیم بندی می شوند. جارو برقی ضد انفجار مجهز به موتور الکتریکی عایق بندی شده است که از ایجاد جرقه جلوگیری می کند. دسته دیگری از مکنده های ضد انفجار مکنده های صنعتی هواکار هستند و ساختار آن ها به گونه ای است که موتور الکتریکی ندارند، به پمپ ونتوری تجهیز گشته اند و نیروی محرکه آن ها به وسیله هوای فشرده تأمین می گردد. هر یک از این دستگاه ها با توجه به ساختار و ویژگی هایی که دارند و هم چنین با در نظر گرفتن نوع مواد قابل آتش سوزی خطر انفجار یک محیط خطرناک را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

 

مکنده صنعتی ضد انفجار در چه محیط هایی قابل به کارگیری است؟

با توجه به میزان حساسیت موادی که باید جمع آوری شوند و یا محیطی که در آن مکنده صنعتی به کار گرفته می شود، Zoneهای مختلفی قابل تعریف است. Zone22 به شرایطی گفته می شود که مواد اشتعال زا در محیط وجود داشته و نیاز به نظافت محیط می باشد، Zone21 حالتی است که باید مواد جامد آتش زا جمع آوری گردد، Zone2 برای مواقعی خواهد بود که قصد نظافت محیط های دارای مواد مایع اشتعال زا مانند بنزین را داشته باشیم و در نهایت Zone1 شرایطی است که می خواهیم این مایعات را جمع آوری کنیم.

 

ویژگی های جاروهای ضد انفجار

جارو برقی صنعتی ضد انفجار دارای مخزن استیل و مکنده های هواکار بدنه و مخزنی استیل با ضخامت بالا دارند، اجزای مختلف دستگاه به یکدیگر و در نهایت به زمین متصل شده اند تا حتی کوچک ترین بارهای الکتریکی تخلیه گردد و سیستم فیلتراسیون این مکنده ها بسیار کارآمد بوده و اجازه بازگشت دوباره ذرات جمع آوری شده را به محیط اطراف نمی دهد.

 

 لینک های مفید:

جاروبرقی صنعتی : فهرستی از محصولات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید