۷ اشتباه رایج در نظافت محیط تجاری

۷ اشتباه رایج در نظافت محیط تجاری

تقریبا می توان گفت همه تجربه نظافت یک محیط و یا سطوح کف را داشته اند. نظافت و جارو کردن اغلب از اولین کارهای خانه است که به بچه ها محول می کنیم. در نتیجه از کودکی با امور نظافتی آشنایی داریم. بنابراین می توان نظافت محیط تجاری را یک رشد در زمینه نظافت دانست. نظافت محیط تجاری باید توسط افراد متخصص و حرفه ای با روش های اصولی انجام شود. اما واقعیت این است که حتی افراد متخصص هم مرتکب اشتباهاتی می شوند. استفاده از تجهیزات صنعتی مکانیزه مانند دستگاه کف شوی اتوماتیک یا جاروبرقی صنعتی و تجاری می تواند خیلی از این اشتباهات را کم کنند. در ادامه مقاله ۷ موردی از رایج ترین خطاهایی که اغلب دیده شده اند را برای شما شرح می دهیم.

 

7 اشتباه رایج در نظافت محیط تجاری
استفاده از دستگاه کف شوی اتوماتیک

 

سطوح کف را روزانه نظافت نکنید

در محیط کاری شما، به احتمال زیاد فضاهایی وجود دارند که زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند. بنابراین شاید نیازی به نظافت هر روزه نباشد؟ البته ظاهر محیط می تواند گول زننده باشد و تنها ظاهر محیط دلیل بر پاکیزه بودن آن نیست. حتی پس از یک روز استفاده حداقلی از محیط، در اکثر طبقات لایه نازکی از گرد و غبار می نشیند. شما نمی توانید آن را ببینید، اما این گرد و غبار همچنان فرش و کفپوش ها را می پوشانند. صرف زمان برای نظافت اولیه کف و استفاده از تجهیزاتی مانند دستگاه کف شوی اتوماتیک می تواند در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه های شما شود.

عدم آمادگی سطوح کف قبل از شستشو

ممکن است نیاز نباشد هر روز نظافت کنید و همچنین ممکن است نیاز باشد در روز چندین بار نظافت کنید. همه چیز به رفت و آمد ها و الگو های کاری روزانه شما بستگی دارد. اما هر چقدر هم که در حال تمیز کردن باشید، مهم است که پیش از شروع، نظافت اولیه را انجام دهید. تا گرد و غبار های ریز، همراه با آلودگی ها و زباله های درشت جمع آوری شوند. این فرآیند به ویژه در آب و هوای سرد در زمستان، زمانی که نمک و شن و ماسه اغلب به داخل محیط کاری راه پیدا می کنند، بسیار قابل اهمیت است. بهره گیری از دستگاه کف شوی اتوماتیک می تواند خیلی در این زمینه به شما کمک کند. نادیده گرفتن این عمل منجر به مشکلات متعددی می شود. با عدم انجام نظافت اولیه محیط، هنگام نظافت اصلی با تجهیزات نظافتی مانند کف شوی صنعتی یا سوییپر … ممکن است همه این زباله ها را در اطراف پخش کند؛ بدون اینکه سطوح کف تمیز شوند. برخی از انواع زباله ها در واقع می توانند باعث آسیب یا تسریع در ساییدگی لایه کف شوند. و همچنین می تواند سبب سایش پد سوییپر شده و منجر به هزینه های اضافی تعمیر و جایگزینی زودرس شود.

 

7 اشتباه رایج در نظافت محیط تجاری
نظافت با دستگاه کف شوی اتوماتیک

جاروبرقی آب و خاک برای سطوح کف مرطوب

ممکن است نیاز باشد به طور مرتب کف را جاروبرقی کنید، اما اگر فرش خیس یا مرطوب باشد چه باید کرد؟ صبور باشید! جاروبرقی آب و خاک نیمه صنعتی و صنعتی دستگاه های قدرتمندی هستند که به راحتی رطوبت را همراه با خاک جذب می کنند. در جاروبرقی های معمولی رطوبت می تواند به راحتی به موتور جاروبرقی آسیب برساند و منجر به خرابی شود؛ که در این صورت نیاز به تعمیر و یا تعویض قطعات می باشد که بسیار هزینه بر می باشد. مکش قوی به این معنی است که یک جاروبرقی صنعتی می تواند رطوبت قابل توجهی را از فرش و حتی رطوبت کم بیرون بکشد. اگر معمولاً با فرش مرطوب در مرکز خود سر و کار دارید، مثلاً در فصل زمستان که برف و یخ به دلایل مختلف مانند رفت آمد افراد وارد محیط کاری می شود، استفاده از جاروبرقی آب و خاک را مد نظر داشته باشید.

استفاده از محصول شوینده نامناسب

همان اندازه که انواع مختلف کفپوش وجود دارد، به همان اندازه هم محصولات شوینده و پاک کننده وجود دارد. هر کدام به طور خاص برای چوب، فرش، کاشی و غیره فرموله شده اند. استفاده اشتباه از محصول شیمیایی تمیزکننده و یا تلاش برای استفاده از یک محصول شیمیایی خاص در تمام سطوح، می تواند به راحتی به کفپوش ها آسیب برساند، پوشش کف و کاشی ها را از بین ببرد. مشکلی که وجود دارد این است که به راحتی ممکن است افراد، انواع کفپوش را با هم اشتباه بگیرند. مطمئن شوید که دقیقاً می دانید کدام نوع کفپوش در محیط شما وجود دارد و سپس مطمئن شوید که از مواد شوینده صنعتی مناسب و سازگار برای هر کدام استفاده می کنید.

 

 اشتباه رایج در نظافت محیط تجاری
نظافت کف محیط تجاری

استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی

وقتی صحبت از نظافت با مواد شوینده به میان می آید، شاید با خود فکر کنید که هر چه بیشتر استفاده کنید بهتر است و استفاده زیاد از مواد ضدعفونی کننده، کار را برای شما راحت تر می کند. در حقیقت استفاده بیش از اندازه از این مواد برای کفپوش ها مناسب نیست. استفاده بی رویه از مواد شوینده و پاک کننده هنگام شستشوی باعث می شود بقایای مواد شوینده بر روی سطوح به جا بماند و در نهایت سبب لکه دار شدن و چسبندگی کف شود. در واقع این اتفاق سبب جذب بیشتر خاک می شود و تمیز کردن آن سخت تر است. همچنین استفاده بیش از حد از مواد شوینده صرفا هزینه های شما را بالا خواهد برد.

عدم اولویت قرار دادن ایمنی

صدمات ناشی از نظافت نامناسب، درصد زیادی از خطرات نظافت در مشاغل  را شامل می شوند. که هر ساله خسارات زیادی را به کارفرمایان به دلیل از دست دادن بهره وری را به همراه دارد. واقعیت این است که اگر نیروی های خدماتی با عدم رعایت نکات و اصول نظافتی، خطرات فرآیند نظافت را نادیده بگیرند، می‌توانند باعث افزایش این خطرات شوند. اطمینان حاصل کنید که از علائم و هشدار های واضح و مشخص برای سطوح کف مرطوب یا سایر هشدار های احتمالی نظافت استفاده می کنید. همه ی این خطرات با استفاده از دستگاه کف شوی اتوماتیک به صفر می رسد. زیرا این زمین شوی همراه با شستشوی کف همزمان آن را خشک می کند.

همچنین بخوانید: افزایش بهره‌وری با مکانیزه نمودن فرآیند نظافت

استفاده از نیروی خدماتی ناکارآمد یا کوتاهی در آموزش آن ها

اغلب، علت اصلی هر یک از اشتباهات فوق به عدم اختصاص زمان به آموزش کامل نیروی خدماتی نظافت برمی گردد. اطمینان حاصل کنید که برای همه نیروی های خدماتی جدید زمان کافی برای گفتن نکات و آموزش را اختصاص داده اید. همچنین زمانی را برای یادآوری و آموزش مجدد نیروی خدماتی به طور منظم اختصاص دهید، تا پروتکل ها را در ذهن آنها تازه نگه دارید. هر زمان چیزی در برنامه نظافت سطوح کف شما تغییر کرد؛ مانند کفپوش جدید، تجهیزات جدید، محصول جدید، و غیره، باید نیروی خدماتی را در جریان تغییرات قرار دهید و نکات و آموزش های لازم را به آن ها بدهید. مهمتر از همه، روی سوالاتی با زمان، چه، چگونه و چرا ها تمرکز کنید:

زمان: هر چند وقت یکبار نیروی خدماتی باید جارو، جاروبرقی و نظافت محیط شما را انجام دهند.

چه چیزی: نیروی خدماتی باید از کدام محصول و تجهیزات برای تمیز کردن انواع کف استفاده کنند.

چطور: پروتکل دقیق برای نظافت کف در هر فضای کاری شما، از جمله علائم ایمنی، جارو و نظافت اولیه، لازم به کف برای خشک شدن و غیره.

چرا: مطمئن شوید که نیروی خدماتی درک اولیه ای از “چرا” پشت پروتکل ها و بهترین شیوه های شما دارند، بنابراین آنها می توانند ببینند که چگونه رعایت نکردن پروتکل ها می تواند منجر به نتایج ضعیف نظافتی، هدر رفتن هزینه ها و افزایش خطرات ایمنی شود.

محیط کاری تمیز، پایه و اساس یک مجموعه پر رونق است. نظم و پاکیزگی به شما کمک می کند تا شرایطی برای محیطی امن تر و سالم تر فراهم کنید. و مراقبت عالی از سطوح کف یکی از ساده ترین کارهایی است که می توانید برای ارتقاء برند خود و بهبود تجربه مشتریان و نیروی خدماتی خود انجام دهید. فراموش نکنید که استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی مااند دستگاه کف شوی اتوماتیک یا جاروبرقی صنعتی میزان زیادی موجب صرفه جویی در زمان و هزینه های شما می شود. ناآشنایی با روش های نظافت نیز می تواند منجر به انجام اشتباهات رایج در شما شود. مطمئن شوید که درگیر هیچ یک از این عیوب نیستید، بنابراین می توانید اطمینان حاصل کنید که نظافت سطوح کف به طور مداوم نتایج درخشان و ایمنی را که می خواهید ارائه می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید