مراقبت و نگهداری از تجهیزات نظافتی

مراقبت و نگهداری از تجهیزات نظافتی

اسکرابر یا کف شوی صنعتی، یک ابزار پیشرفته و حرفه ای به منظور شستشو و خشک کردن انواع کفپوش از جمله سنگ، سرامیک، کاشی و… است که با سیستم تمیز کننده، برس و پخش آب که به دو بخش آب تمیز و آب کثیف تقسیم می شود انجام می گیرد. به این صورت که برس با حرکت چرخشی آلودگی های کف را جدا می کند و همزمان با چرخش برس، آب از مخزن آب تمیز به سطح زمین پاشیده می شود و در انتهای ماشین تی لاستیکی آب های کثیف را جمع کرده و بخش مکش آن را به منبع آب کثیف انتقال می دهد در نتیجه این روند، سطح زمین بدون انتقال کثیفی به نقطه ای دیگر بسیار تمیز و پاکیزه خواهد شد. بعد از انجام این پروسه ما باید به منظور حفظ و نگهداری تجهیزات نظافتی از جمله کفشوی صنعتی اعمالی را انجام دهیم که دراین مقاله قصد داریم چگونگی آن را شرح دهیم.

لیست تجهیزات حفاظت فردی(PPE) برای کارمندان نظافتی

از تمام تجهیزات مناسب برای حفاظت فردی در سازمان خود استفاده کنید. تجهیزات محافظت فردی امری بسیار ضروری هستند. برای دستورالعمل های PPE ، برچسب تمام مواد شیمیایی تمیز کننده و ضد عفونی کننده را با دقت بخوانید. دو مورد از مهمترین تجهیزات نظافتی که همواره باید در هنگام نظافت مورد استفاده قرار گیرند، در ادامه ذکر شده است.

۱. عینک یا گاگل ایمنی، ابزاری برای محافظت از چشم در مقابل برخورد اجسام خارجی و تابش نور شدید می باشد.
۲. دستکش یکبار مصرف. دقت داشته باشید که دستکش همانند دستان میتواند جرم را به سطوح دیگر منتقل کند. دستکش ها را قبل از تماس با دیگر سطوح تعویض و یا ضدعفونی کنید. هنگام استفاده از دستکش ها از تماس دست با صورت خودداری کنید.همیشه بعد از درآوردن دستکش دستان خود را بشویید.

تجهیزات حفاظت فردی
ضدعفونی و نگهداری از تجهیزات حفاظت فردی

لیست تجهیزات موردنیاز برای تمیز کردن کف

تجهیزات و امکاناتی که ممکن است به تمیز و ضد عفونی کردن سطح زمین به منظور نگهداری تجهیزات نظافتی با استفاده از دستگاه اسکرابر نیاز داشته باشیم:

  • مواد شوینده یا ضدعفونی کننده ای که توسط وزارت بهداشت مورد تایید قرار گرفته باشد و بتواند ویروس ها را از بین ببرد. ما توصیه می کنیم از ضد عفونی کننده ای استفاده کنید که به شما و تجهیزات آسیب نرساند.
  • استفاده از مواد شوینده بی رنگ یا چربی زدا در صورت کثیف شدن کف.
  • گردپاش (گردپاش پمپی یا باتری)
تجهیزات موردنیاز برای تمیز کردن سطوح
تجهیزاتی که برای تمیز و نظافت کردن کف نیاز داریم

چگونه سطوح سخت را تمیز و ضدعفونی کنیم

نکته مهمی که وجود دارد این است که سطوح سخت باید همیشه قبل از ضد عفونی کردن تمیز شوند. برای تمیز کردن هر سطحی بمنظور حفظ و جلوگیری از آسیب های جدی به دستگاه ابتدا باید سطح آن را بررسی کنیم. هنگام استفاده از اسکرابر سرنشین دار باید مراقب باشیم که سطوح سخت را باید قبل از شستشو حتما تمیز و ضدعفونی کنیم تا علاوه بر جلوگیری از آسیب به سطح، سطح بخوبی پاک شود و آلودگی بجا نماند.

  1. سطح را با دستمال مخصوص پاک کنید. جریان آب را تا حد ممکن کم کنید. هر سطحی به یک جریان آب متفاوت نیاز دارد. معیار های جریان آب:
  2. مخزن محلول را با آب تمیز پرکنید (پیشنهاد می کنیم مخزن را به منظور از بین بردن ویروس ها و باکتری ها ضدعفونی کنید)
  3. علائم هشدار برای خیس بودن کف یا موانع لازم را در راهروهایی که ضد عفونی می شوند قرار دهید. قسمت های شسته شده برای مدت زمان طولانی مرطوب خواهند ماند. اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از ورود تجهیزات حرکتی و عابران پیاده تا زمان ایمن بودن آنها انجام دهید!
  4. مخزن آب تمیز را کاملا بشویید و آن را خالی نگه دارید.
  5. مخزن آب کثیف و پسماند ها را خالی کنید و آنها را کاملا بشویید.
  6. کف ها را کاملاً جارو بزنید تا خاک و سایر آلاینده های درشت از بین برود.
  7. آب و محلول تمیز کننده را به مخزن آب تمیز اضافه کنید. این کار را با دقت انجام دهید.
  8. اگر دستگاه شما از نوع دستگاه سوییپر-اسکرابر نیست ، ابتدا جارو بزنید.
  9. موانع بزرگ را از زمین بردارید. سیم، شن و سنگ ریزه و سنگ درشت مخصوصاً برای دستگاه مضر است.
  10. برای خیس کردن سطح کف که اسکرابر به آن نرسیده است (مانند گوشه ها و زیر میز یا صندلی ها)، از تی و سطل و روش های دستی استفاده کنید.
  11. بگذارید که سطح زمین خشک شود. اگر ناهمواری وجود داشت از تی برای پاک کردن آب های جمع شده استفاده کنید.
  • ماده ضدعفونی کننده در کل مسیر اسکراب پراکنده می شود.
  • مدت زمان باقی ماندن رطوبت برای ضدعفونی کردن کف معمولا ۱۰ دقیقه است.

چگونه تجهیزات نظافتی را ضد عفونی کنیم

بعد از اتمام کار به منظور نگهداری تجهیزات نظافتی باید تجهیزاتی که مورد استفاده قرار گرفته اند را تمیز و ضدعفونی کنیم تا از آلودگی آنها جلوگیری کنیم و این مراحل را اجرا کنیم:

  1. دستورات تجهیزات حفاظت فردی که در ابتدا به آن اشاره شد را بخاطر بیارید. در نظر بگیرید که دستکش بزرگ لاستیکی و پیش بند، محافظ شما در برابر مایعات و محافظ شفاف صورت (شیلد) می باشد.
  2. مخزن آب کثیف را تمیز کنید. مایع را به درستی انتقال دهید. به خاطر داشته باشید که مخزن آب کثیف شما می تواند پناهگاه باکتری ها باشد. بگذارید هوای مخزن با درب خشک شود و درهای تمیز را باز کنید. از سوی دیگر می توانید مخزن را با محلول ضدعفونی کننده پرکنید و اجازه دهید با درب های بسته خیس بخورد.
  3. اگر دستگاه، سوییپر-اسکرابر است ، قیف را خالی کنید و کاملاً بشویید.
  4. تی را کاملا تمیز کنید. این کار را می توان با دستگاه روشن یا خاموش انجام داد.
  5. سطح ماشین و دیگر قسمت های کثیف را کاملا تمیز کنید.
  6. ضد عفونی کننده را در تمام قسمت های ماشین که با آب کثیف یا بقایای آن تماس داشته اند ، بکار ببرید.
  7. ضدعفونی کننده را در تمام نقاط تماس ماشین شامل داشبورد، کنترل ها، فرمان، دستگیره ها و اهرم ها اسپری کنید و بزارید خشک شود.
ضدعفونی کردن تجهیزات نظافتی
روش های تمیز کردن تجهیزات نظافتی

نحوه انتقال تجهیزات حافظت فردی

وقتی که ضدعفونی کردن کف را انجام دادید تمام تجهیزات حفاظت فردی را در مکانی مناسب قرار دهید تا از آلوده شدن در امان باشند به این صورت که:

  1. پاک کردن تمام تجهیزات نظافتی فردی.
  2. تمیز و ضدعفونی کردن تجهیزات حفاظت فردی اگر که قابل استفاده مجدد هستند.
  3. دستان، بازو ها و صورت خود را کاملا بشویید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید