چگونه طول عمر شیلنگ فشار قوی واترجت صنعتی خود را افزایش دهیم؟

چگونه طول عمر شیلنگ فشار قوی واترجت صنعتی خود را افزایش دهیم؟

در صنعت واترجت صنعتی سرویس و نگهداری درست از شیلنگ فشار قوی دستگاه نه تنها برای بهره‌ مندی از طول عمر کامل آن بلکه همچنین برای تضمین ایمنی اپراتور و سایر افراد حاضر در محیط حیاتی است. ترکیدگی شیلنگ واتر جت صنعتی فقط به معنای آشفتگی بیشتر یا خرید یک شیلنگ جدید نیست، بلکه هنگام ترکیدگی شیلنگ این دستگاه، آب پرفشار که در برخی موارد دارای دمای بالا نیز می‌باشد، بصورت غیرقابل کنترل از شیلنگ خارج شده و می‌تواند باعث آسیب دیدگی اپراتور یا افراد دیگر نزدیک به وی شود. در حقیقت این نگرانی پیرامون ایمنی و سلامت افراد مهم‌ترین دلیل برای درست استفاده کردن از شیلنگ و سرویس و نگهداری مناسب آن است.


علل آسیب دیدگی شیلنگ واترجت صنعتی

واترجت صنعتیشیلنگ فشار قوی کارواش صنعتی یکی از تجهیزات دستگاه است که بیش از هر بخش دیگری مورد استفاده نادرست و بی‌توجهی قرار می‌گیرد. دلیل این امر آن است که شیلنگ بخشی به ظاهر بسیار ساده است و بسیاری از اپراتورهای واترجت صنعتی احساس می‌کنند که این بخش می‌تواند در برابر هر نوع رفتار و عمل نامناسبی مقاومت نماید. حال آنکه شیلنگ‌های تولید شده برای استفاده همراه با جت واترها ساختاری پیچیده دارند و به شدت نیازمند نگهداری و استفاده درست و اصولی می‌باشند.
خرابی شیلنگ فشار قوی دستگاه معمولا در فاصله ۹۰ تا ۱۲۰ سانتیمتری از محل اتصال به تفنگی یا لنس رخ می‌دهد. نیازی به یادآوری نیست که این فاصله به شکل خطرناکی نزدیک به اپراتور است. بنابراین بروز هر گونه عیب در این محدوده به شدت می تواند امنیت و سلامت اپراتور را تهدید کند. اگرچه اغلب مشکلات منجر ترکیدگی شیلنگ قابل پیشگیری هستند. بنابراین کافی است با پیروی از چند دستورالعمل ساده برای سرویس و نگهداری شیلنگ واترجت صنعتی از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری نمود. مهم‌ترین دلایل آسیب دیدگی شیلنگ فشار قوی عبارتند از:

اتصالات نامناسب

ترکیدگی شیلنگ در محل نزدیک به انتهای تفنگی در بسیاری از دستگاه‌های واترجت صنعتی به علت متصل نشدن درست کنتکتور شیلنگ به تفنگی است. بنابراین هنگام استفاده از شیلنگ فشار قوی بعنوان یک اصل ایمنی بسیار مهم باید اطمینان حاصل نمود که تفنگی و شیلنگ به درستی به یکدیگر متصل شده اند. در نتیجه توصیه‌های تولید کننده واترجت و شیلنگ در خصوص نوع و اندازه کاپلر مورد استفاده باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

پیچ خوردگی بیش از حد

پیچ خوردن و تاب برداشتن بیش از حد شیلنگ فشار قوی می‌تواند باعث آسیب دیدگی نوار فولادی و به تبع آن ضعیف شدن شیلنگ شود و آن را مستعد آسیب دیدگی و ترکیدگی نماید. پیچ خوردگی بیش از حد زمانی رخ می‌دهد که اپراتور با شیلنگ همانند یک طناب رفتار می کند و در حین عملیات نظافتی از شیلنگ برای کشیدن دستگاه واترجت صنعتی به سمت خود استفاده می‌کند. این عمل فشار زیادی به محل اتصال پمپ دستگاه با شیلنگ فشار قوی وارد نموده و می تواند باعث پیچ خوردگی به دلیل شیلنگ شود. هر چه انعطاف پذیری شیلنگ کمتر باشد احتمال آسیب دیدگی آن به دلیل ذکر شده بیشتر خواهد بود. استفاده از اتصالات هرزگرد به جلوگیری از آسیب دیدگی مرتبط با پیچ خوردگی بیش از حد کمک می‌کند. این تجهیز جانبی با توزیع فشار در کل طول شیلنگ به افزایش طول عمر آن کمک می‌کند.

فشرده شدن

بافت تقویت کننده فولادی شیلنگ فشار قوی واترجت صنعتی ممکن است در اثر عبور یک جسم سنگین همانند یک وسیله نقلیه از روی شیلنگ دچار آسیب دیدگی شود. وقتی که شیلنگ به این طریق تحت فشار بالا قرار می‌گیرد، نوار فولادی آن معمولا می‌شکند. این عیب شیلنگ را به حدی تضعیف می کند که دچار ترکیدگی می شود. آسیب ناشی از رد شدن اجسام سنگین همانند وسایل نقلیه به ویژه هنگامی که شیلنگ خالی است بیشتر است زیرا در این حالت فشار داخلی وجود ندارد تا در برابر فشار خارجی ناشی از وسیله نقلیه مقاومت کند.
در بعضی موارد بخشی از شیلنگ که به دلیل رد شدن وسیله نقلیه پهن و دفرمه شده است بریده می‌شود و از مابقی شیلنگ با یک کاپلر نامناسب استفاده می‌شود. همانطور که در بخش قبلی ذکر گردید اتصالات نامناسب یکی از دلایل اصلی ترکیدگی شیلنگ در نزدیکی انتهای لنس است. مشکل یا آسیب ناشی از پیچ خوردگی یا فشرده شدن بلافاصله رخ نمی‌دهد زیرا این نوع آسیب دیدگی ممکن است در ابتدا کاملا غیرقابل مشاهده باشد.

ساییدگی شیلنگ

یکی از دلایل ساییدگی شیلنگ واترجت صنعتی، کشیدن بیش از حد آن روی زمین است. این مشکل با خودداری از کشیدن شیلنگ بر روی سطوح زبر به راحتی قابل حل می‌باشد. ساییدگی ممکن است ناشی از چرخه فشار پمپ باشد. بعلت عملکرد پلانجر پمپ فشار قوی کارواش صنعتی ، نوسانات فشار رخ می‌دهد که باعث می شود شیلنگ اندکی روی زمین حرکت کند. این مشکل با استفاده از یک سیستم محرک فشار قابل حل است.

استفاده نامناسب

شیلنگ‌های فشار قوی تنها باید در دما و محدوده فشاری استفاده شوند که برای آن طراحی شده اند. دمای بیش از حد می تواند باعث سخت شدن ماده لاستیکی شیلنگ و متعاقبا ترک خوردگی شود. به همین شکل فشار بیش از حد می‌تواند باعث آسیب دیدگی شیلنگ شده و دمای داخلی آن را افزایش دهد. لازم به ذکر است که مشکل افزایش بیش از حد فشار ممکن است به دلیل استفاده رها کردن تفنگی و عدم خروج آب در نازل در شرایطی که پمپ روشن است نیز رخ دهد.

نگهداری نامناسب از شیلنگ واترجت صنعتی

همانند سایر بخش‌های واترجت صنعتی ، شیلنگ فشار قوی دستگاه نیز باید بعد از هر بار استفاده از کارواش صنعتی کاملا تمیز شود. به دلیل وجود منافذ بسیار کوچک در لایه خارجی شیلنگ این لایه در برابر حلال‌ها آسیب پذیر است. این منافذ ریز به سیالات اجازه می‌دهند که از خارج وارد شیلنگ شوند. بنابراین هرگز نباید بر روی آب یا حلال‌های نفوذ کننده رها کرد زیرا این نفوذ این سیالات به تدریج باعث خراب شدن نوارهای فولادی و تقویت کننده شیلنگ می‌ شوند. به همین دلیل اکیدا توصیه می‌شود در پایان عملیات با استفاده از قرقره شیلنگ جمع کن دستگاه، شیلنگ فشار قوی جمع شده و از باز گذاشتن آن خودداری شود.
نکته مهم دیگر در مورد شیلنگ فشار قوی آماده سازی آن برای زمستان است. اگر در محیط بسیار سرد و دارای دمای زیر صفر درجه اب داخل شیلنگ باقی بماند، این آب یخ زده و منبسط می‌شود و باعث آسیب دیدگی لوله یا تقویت کننده خواهد شد. به علاوه اتصالات فلزی نیز ممکن است یخ زده و آسیب ببینند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید