مشکلات نظافت پتروشیمی و راهکار مناسب برای حل آن

مشکلات نظافت پتروشیمی و راهکار مناسب برای حل آن

آلاینده های صنعتی پتروشیمی، گاز، پالایش و نفت به محیط زیست آسیب وارد می کنند و پسمانده های تولید شده در این صنایع باید به سرعت از چرخه محیط زیست پاکسازی شوند. نظافت پتروشیمی با مشکلات عدیده ای همراه هستند؛ در واقع این نظافت با اجرای هر روش سنتی امکان پذیر نیست. جمع آوری آلاینده ها و مواد سمی صنعت پتروشیمی باید با استفاده از دستگاه های مکانیزه و قدرتمند نظافت صنعتی و با قاعده و اصول انجام شود. زیرا در غیر این صورت می تواند سلامت انسان و نظم محیط زیست را به خطر بیندازد. تمیز نگه داشتن محیطی نظیر صنایع و پالایشگاه ها به مراتب کار دشوارتر از نظافت های معمولی است  و باید به سرعت، با کیفیت و بدون آسیب به تجهیزات صنعتی، انجام پذیرد. به طور عمده در صنایع نفت و پتروشیمی مخازن، تجهیزات و تاسیسات پتروشیمی، مبدل های حرارتی، لوله و کفپوش پالایشگاه و … نظافت می گردند.

 

نظافت پتروشیمی با دستگاه نظافت صنعتی
نظافت پتروشیمی

 

چالش های نظافتی پتروشیمی

دسترسی به کلیه تجهیزات و سطوح در مکان هایی نظیر پتروشیمی امری دشوار بوده و در یکی از بزرگ ترین چالش های مربوط به نظافت پتروشیمی به شمار می آید. همچنین وجود آلاینده های نفتی و روغنی فراوان در این پالایشگاه سبب می شود که نظافت این محیط به راحتی میسر نگردد.

با توجه به این که آلودگی های تجهیزات صنعتی و سطوح در پتروشیمی ها بسیار عمیق و سرسخت هستند، فرآیند نظافت و شستشو و نیز باید در سطحی عمیق و قدرتمند صورت گیرد.

آلاینده های پتروشیمی از جنبه های مختلف بسیار زیان آور و خطرناک هستند، بنابراین بهتر است به جای روش های سنتی از متدهای مکانیزه برای جمع آوری این زباله ها بهره مند شد.

صنایع پتروشیمی بخش ها و سالن های تولیدی گوناگونی دارند که تمامی آن ها می توانند با درجه های مختلفی از شدت و ضعف در معرض انواع آلاینده های صنعتی قرار گیرند. آلاینده ها در چنین محیطی فرصت مناسبی برای انتشار و انباشت دارند. این موضوع نیازمند نظافت عمیق است. ذخیره شدن بیش از اندازه آلاینده سبب کاهش عمر مفید کفپوش های این محیط ها نیز خواهد شد.

 

اهمیت نظافت پتروشیمی

تولید محصولات نفتی و گاز، عملیات حفاری، تهیه فرآورده های پالایشگاهی، اکتشاف، تولید محصولات شیمیایی و … در محیط های صنعتی و پالایشگاهی با خطرات انسانی و محیط زیستی همراه است و بنابراین نظافت پتروشیمی و جمع آوری و حذف این زباله ها و آلاینده ها از محیط اطراف اهمیت زیادی پیدا کرده باید مورد توجه واقع شود.

 

کفشوی پتروشیمی

کفشوی پتروشیمی یا اسکرابر صنعتی دستگاه نظافت صنعتی قدرتمند و موثر در پالایشگاه و صنایع می باشد که برای شستشوی کف سالن ها کاربرد دارد. دستگاه شستشوی سالن یا کف شوی صنعتی با بهره مندی از مواد شوینده،آب و سیستم برس زنی مکانیزه سطوح را تمیز می گرداند. چرخش برس های این کفشوی صنعتی با سرعت انجام می شود و همین موضوع امکان از بین بردن آلودگی های عمیق و قدیمی را فراهم می نماید. این دستگاه اسکرابر صنعتی امکان شستشوی سطوح کارخانه، پالایشگاه و صنایع را به وجود می آورد که در نهایت سطح بهداشت محیط پالایشگاه بالا می رود. برای شستشوی ساختمان اداری صنایع پتروشیمی نیز از کفشوی صنعتی کمک گرفته می شود. دستگاه زمین شوی صنعتی برای نظافت پتروشیمی دارای یک یا دو برس است؛ فرآیند برس زنی هم زمان با پاشش آب انجام گرفته و به شکل چرخشی و با سرعت بر روی سطوح کثیف اجرا می گردد. این آب آلوده با تی مکنده دستگاه جمع آوری و به مخزن آب آلوده راه می یابد. سیستم مکنده دستگاه برای جمع کردن آب آلوده و هدایت آن به مخزن آب آلوده مورد استفاده قرار گرفته و بر سرعت خشک شدن سطح زمین می افزاید.

 

کاربرد نظافت صنعتی در نظافت پتروشیمی
کفشوی پتروشیمی

 

 

جاروبرقی پتروشیمی

جاروبرقی پتروشیمی در واقع همان جاروبرقی صنعتی است که می تواند در صنایع نفت و پتروشیمی به کار گرفته شود. این رده از دستگاه های مکنده صنعتی با قدرت مکش بالا تولید شده و امکان جمع آوری و حذف مواد شیمیایی مایع، زباله های خشک و تر، پلیسه، روغن، لجن، نفت، خاک، گل، خاکستر، براده،آب و … را از نقاط دور به وجود می آورد. حتی مدل های ویژه ای از جاروهای صنعتی طراحی و تولید شده اند که از توانایی جمع آوری مواد اشتعال زا در محیط های انفجاری، برخوردار هستند. جاروبرقی صنعتی نظافت پتروشیمی را به خوبی برقرار می سازد. این جاروبرقی از مکش بالای همزمان آلودگی های مایع و جامد برخوردار است و مدل های تخصصی جاروبرقی پتروشیمی امکان تفکیک و جداسازی زباله های جامد را از آلاینده های مایع فراهم می آورد. با بهره گیری از جاروبرقی صنعتی می توان نظافت پتروشیمی را در کوتاه ترین زمان ممکن به انجام رسانید و حجم قابل توجهی از زباله ها را جمع آوری نمود. این موضوع برای مکان هایی نظیر پالایشگاه که زباله های زیادی دارند، گزینه بسیار مهم و کارکردی خواهد بود.

 

کاربرد مکنده ضد انفجار نظافت پتروشیمی

پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی مکان های حساسی هستند. در واقع با توجه به مواد موجود در این محیط ها و امکان آتش سوزی در آن از مکنده ضد انفجار برای این محیط ها استفاده می شود. با بهره مندی از این نوع جاروبرقی می توان آلاینده های مختلف را با درجه بالای ایمنی جمع آوری کرد. سیستم مکنده در این نوع جاروبرقی مانند سایر جاروبرقی ها می باشد. جاروبرقی پتروشیمی نیز دارای فیلتراسیون، موتور مکش و مخزن است و تنها تفاوتی که این مکنده با سایر مکنده های صنعتی دارد، مربوط به نوع موتور آن است؛ موتور مربوط به این مکنده ها ونتوری بوده به این معنا که الکتریکی نیست و هواکار است. در واقع در این نوع موتور نیروی مکش با جریان هوا انجام خواهد شد. این نوع موتور از نیروی برق برای مکش بهره مند نمی شود. لذا در حین کار با این دستگاه احتمال جرقه زنی به صفر می رسد و نظافت پتروشیمی به شکل ایمن و مناسب انجام می گیرد. مکنده های صنعتی با استاندارد Atex می باشد. این استاندارد نشان دهنده کاربرد مکنده ضد انفجار در مناطق انفجاری می باشد.

 

کاربرد جاروبرقی صنعتی در نظافت پتروشیمی
جاروبرقی پتروشیمی

 

 

واترجت مناسب پتروشیمی

واترجت صنعتی یا کارواش صنعتی یک شوینده فشار قوی است که امکان شستشوی صنعتی نقاط بسیار کثیف و آلوده ای را که دور از دسترس قرار دارند، فراهم می آورد. این موضوع در نظافت پتروشیمی جایگاه بسیار ارزشمندی دارد. نازل های دستگاه واترجت پتروشیمی قابل تنظیم می باشد و از این رو شستشو در جهت ها و زوایای مختلف و با فواصل گوناگون امکان پذیر است. دستگاه واترجت آب گرم و آب سرد دو دسته بندی اساسی در شوینده های فشار قوی به حساب می آیند. با توجه به این که آلودگی های چرب و روغنی با آب گرم از بین می روند و آب سرد کارایی چندانی برای این نوع آلاینده ها ندارد، دستگاه کارواش آب گرم در صنعت نفت و پتروشیمی کاربرد موثر خواهد داشت. این دستگاه نظافت صنعتی آب داغ را با فشار بالا پاشش می کند و قابلیت تولید بخار نیز دارد. این عملکرد برای شستشوی سطوح روغنی و آلوده گزینه بسیار مهمی می باشد. دستگاه واترجت صنعتی به دلیل فشار بالا به عنوان لوله باز کن مبدل های حرارتی پالایشگاه به کار می رود و امکان شست و شوی لکه های روغنی و آلوده این صنایع نیز با واترجت صنعتی فراهم است. از واترجت آب گرم برای شست و شوی تجهیزات و تاسیسات، محوطه، رنگ بری، رسوب زدایی، لایه برداری و زنگ بری دیگ یا بویلر و … نیز استفاده می شود.

 

کاربرد واترجت صنعتی برای نظافت پتروشیمی و شستشوی صنعتی
نظافت پتروشیمی

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید