پارامترهای مهم در طراحی یک جاروبرقی کوله ای

پارامترهای مهم در طراحی یک جاروبرقی کوله ای

دستگاه های جاروبرقی کوله ای به دلیل سهولت جابجایی، نیاز اندک به سرویس و نگهداری و سودمندی بالا، دارای نقش مهمی در عملیات نظافت صنعتی به ویژه در محیط های متراکم نظیر سالن های سینما و کلاس های درس می باشند. بررسی ها نشان می دهد در جایی که نیاز به نظافت فضای زیر میزها، صندلی ها، قفسه ها در اماکنی مثل دفاتر و مدارس می باشد، سرعت انجام عملیات توسط یک دستگاه جاروبرقی کوله ای ۲۵/۳ برابر بیشتر از جاروبرقی ایستاده با همان سطح انرژی خواهد بود. همانند هر ابزار نظافت صنعتی دیگر، طراحی کلی یک جاروبرقی کوله ای دارای تاثیر قابل توجه بر عملکرد کاربر می باشد.با توجه به اینکه کاربر، جاروبرقی کوله ای را هنگام استفاده بر پشت خود حمل می نماید، اهمیت دارا بودن طراحی اصولی و ارگونومیک در آن بیش از تجهیزات نظافت صنعتی دیگر است. در این مقاله مشخصه های مهم در طراحی و تولید یک جاروبرقی کوله ای ارگونومیک مورد بررسی قرار گرفته است.

فاکتورهای اصلی در طراحی یک جاروبرقی کوله ای

دستگاه های جاروبرقی کوله ای موجود در بازار از لحاظ اصول طراحی مشابه بوده و شامل یک محفظه نگهدارنده موتور مکش، مخزن، کمربند نگهدارنده، خرطومی، لوله مکش و سری های مختلف می باشند. اگرچه طراحی کلی دستگاه های جاروبرقی کوله ای مشابه می باشد اما تفاوت جزئی در وزن، نحوه توزیع وزن، راحتی کمربند نگهدارنده، سطح صدا و جهت خروج هوا از دستگاه، تاثیر قابل توجه بر میزان خستگی کاربر، بازده کلی عملیات و خطرات احتمالی مرتبط با وارد آمدن فشار پیوسته بر بدن دارد و طراحی ارگونومیک و اصولی دستگاه می تواند میزان لرزش و سطح صدای جاروبرقی و متعاقبا میزان خستگی کاربر را به حداقل برساند. در ادامه این پارامترهای مهم مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وزن دستگاه

اهمیت وزن مناسب در جاروبرقی کوله ایبررسی ها نشان می دهد که حمل کوله پشتی کمپینگ با وزن بیش از ۶ کیلوگرم در یک بازه زمانی طولانی، ممکن است در عملکرد شش ها اختلال ایجاد نماید. دستگاه های جاروبرقی کوله ای از لحاظ وزن، طراحی کمربند نگهدارنده و مدت زمان کاربرد بسیار مشابه کوله پشتی های کمپینگ می باشند. هنگامی که عملکرد شش ها کاهش یابد، تلاش فیزیکی درک شده افزایش یافته و کاربر زودتر احساس خستگی می نماید. در نتیجه بازده عملیات کاهش می یابد. همچنین اثرات منفی حمل کوله پشتی مستقیما متناسب با وزن آن می باشد. بنابراین طراحی و تولید جاروبرقی کوله ای با حداقل وزن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

توزیع وزن

توزیع وزن مناسب در جاروبرقی کوله ایوزن درک شده توسط کاربر هنگام حمل یک دستگاه جارو برقی کوله ای تحت تاثیر وزن کل، طراحی کمربند نگهدارنده و توزیع وزن می باشد. بررسی های ارگونومیکی نشان می دهد که قرار گیری کوله پشتی در نزدیکی بدن و در بخش های بالاتر پشت باعث می شود که وزن درک شده توسط کاربر کاهش یابد و در مقابل اگر همین کوله پشتی دور از بدن و به گونه ای قرار گیرد که وزن آن در بخش پایینی پشت کاربر توزیع شود، وزن درک شده توسط کاربر به شکل قابل توجه افزایش می یابد. بعلاوه چنین توزیع وزنی باعث می شود که شانه به سمت عقب کشیده شده و ماهیچه های شکمی تحت فشار پیوسته قرار می گیرند. بنابراین اگر طراحی جاروبرقی کوله ای به شکلی باشد که اصول توزیع وزن صحیح در آن رعایت شده باشد، وزن درک شده توسط کاربر کاهش یافته و کاربر احساس راحتی بیشتری خواهد کرد.

کمربند نگهدارنده

کمربند نگهدارنده جاروبرقی کوله ایطراحی کمربند نگهدارنده جاروبرقی کوله ای دارای نقش حیاتی در توزیع وزن دستگاه می باشد. طراحی درست این بخش موجب توزیع وزن صحیح شده و وزن درک شده توسط کاربر را کاهش می دهد. راحتی کمربند هنگام کاربرد دستگاه به پارامترهایی چون سطح تماس کل، ضخامت پدهای محافظ شانه، دانسیته و انعطاف پذیری، بافت و قابلیت ارتجاعی ماده به کار رفته در تولید کمربند بستگی دارد. کمربند جاروبرقی کوله ای باید برای بدن هایی با سایز متفاوت قابل تنظیم باشد. سطح تماس وسیع، ضخامت مناسب پدهای محافظ و قابلیت تنظیم سایز راحتی بیشتری را برای کاربر فراهم نموده و انعطاف پذیری وی را در حین کار افزایش می دهند.

سطح صدا

تاثیر صدا در خستگی کاربرسطح صدای بالا باعث افزایش استرس کاربر گردیده و به وی حس خستگی القا می نماید. هنگامی که خستگی افزایش یابد، سودمندی افت می کند. در شرایطی که سایر پارامترها ثابت نگاه داشته شوند، هر چه سطح صدای جاروبرقی کوله ای هنگام عملکرد کمتر باشد، سطح راحتی درک شده توسط کاربر بیشتر خواهد بود.

نحوه خروج هوا از جارو برقی

جهت خروج هوا از مدل های مختلف جاروبرقی کوله ایسطح صدا، دما و جهت هوای خارج شده از دستگاه، در مورد جاروبرقی های استاندارد اهمیت چندانی ندارند. اما در مورد جاروبرقی کوله ای، دستگاه بر پشت کاربر قرار می گیرد و نزدیکی به هوای پر حرارت خارج شده از جاروبرقی ، می تواند باعث ناراحتی و خستگی وی شود. برخی مدل های جاروبرقی کوله ای هوای خروجی را بصورت مستقیم به سمت پایین هدایت می کنند. در برخی مدل های دیگر هوا خروجی با زاویه نسبت به دستگاه و به سمت پایین خارج می شود. خروجی هوا در برخی دیگر از مدل ها به گونه است که هوا مستقیما به سمت عقب هدایت می شود و طراحی برخی به گونه ای است که هوا به سمت عقب و بالا هدایت می گردد. در مدل هایی که هوای خروجی مستقیما به سمت پایین حرکت می کند، دمش پیوسته هوای گرم به پاهای کاربر، می تواند موجب ناراحتی وی گردد. مدل های جاروبرقی کوله ای که در آنها هوا با زاویه به سمت پایین هدایت می شود، سطح راحتی بالاتری را برای کاربر فراهم می نمایند اما این نحوه خروج هوا از دستگاه می تواند باعث بلند شدن گرد و غبار از سطوح مجاور یا جابجا شدن ناخواسته اشیاء سبک وزن مانند کاغذ و دستمال شود. دستگاه های جاروبرقی کوله ای که در آنها هوا خروجی با زاویه و به سمت بالا حرکت می نماید بیشترین سطح راحتی را برای کاربر فراهم می نمایند و احتمال بلند شدن گرد و غبار از سطوح مجاور توسط هوای خروجی دستگاه در این مدل های حداقل می باشد.

با توجه به توضیحات داده شده مشخص می گردد که هنگام انتخاب یک جاروبرقی کوله ای چهار پارامتر سبک بودن دستگاه، سطح صدای پایین آن، قرارگیری وزن دستگاه بر روی بخش بالایی پشت و توزیع وزن به طور یکنواخت بین شانه ها و ران ها و داشتن طراحی ارگونومیک از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. این ویژگی ها سبب می گردد که حداکثر سطح راحتی برای کاربر فراهم شده و میزان خستگی و احتمال آسیب دیدگی ان به حداقل کاهش یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید