کاربرد دستگاه مکنده صنعتی در صنایع سیمان

کاربرد دستگاه مکنده صنعتی در صنایع سیمان

مکنده صنعتی از جمله تجهیزاتی است که می تواند کاربرد گسترده ایی در صنایع داشته باشد. این وسیله علاوه بر جمع آوری گرد و خاک و آلودگی های صنایع و نظافت محیط، به عنوان ابزاری برای جمع آوری و انتقال مواد به کار گرفته شود. نمونه های جدید و پیشرفته دستگاه های جارو برقی صنعتی به واسطه مخازن بزرگ و تکنولوژی ویژه ایی که دارند کاربرد گسترده ایی در صنایع مختلف ایفا می کنند. مدل های پیشرفته و به روز علاوه بر موتور های مکنده قدرتمند، مجهز به موتور دمش بوده و با استفاده از آن مواد جمع آوری شده در مخزن مکنده، به چرخه تولید بازگشته یا بدون دخالت دست، تخلیه مخزن انجام می شود. اصلی ترین ویژگی این سیستم ها عدم ایجاد گرد و خاک در هنگام تخلیه یا انتقال مواد می باشد. از این رو بسیاری از صنایع به منظور ارتقا و دستیابی به سطوح بالاتری از سازگاری با محیط زیست، از دستگاه های جارو برقی صنعتی استفاده می کنند.

نحوه کارکرد دستگاه جاروبرقی صنعتی

اساس کارکرد تمامی دستگاه های جاروبرقی اعم از خانگی تا تجاری و صنعتی تخلیه هوای داخل مخزن، ایجاد خلا در آن و در نتیجه مکش آلودگی ها همراه با هوای اطراف دستگاه می باشد. آنچه یک مدل صنعتی را از دستگاه های خانگی و یا تجاری متمایز می سازد، نوع پمپ و موتور دستگاه و در نتیجه قدرت و سرعت جمع آوری آلودگی ها و زمان استفاده از دستگاه به صورت پیوسته می باشد. مخازن بزرگ، قابلیت حمل و جابه جایی آسان، امکان تخلیه آسان مخزن، قابلیت کارکرد پیوسته بدون آسیب به دستگاه و… از جمله برخی ویژگی های یک مکنده صنعتی قابل استفاده در صنایع سیمان می باشد.

ویژگی های مکنده صنعتی مناسب

ویژگی های مکنده صنعتی
ویژگی های مکنده صنعتی

نسل جدید دستگاه های مکنده صنعتی آلمانی یا ایتالیایی سرعت بالایی در مکش حجم قابل توجه ایی از آلایند ها دارند. از آنجایی که تخلیه و حمل مواد خیس و آبکی راحت تر از نقل و انتقال مواد خشک و سبک می باشد، این مکنده ها مجهز به سیستم پاشش آب در مخازن می باشند، از این رو آلاینده ها به راحتی و بدون ایجاد خطر تخلیه شده و بسیار مقرون به صرفه می باشد. مکنده های صنعتی مجهز به لوله های طویل بوده که امکان مکش مواد از عمق های بیشتر از ۴۰ متر را فراهم نموده است. استفاده از خرطوی های بلند و موتور های مکنده قوی دراین دستگاه ها اماکن مکش و جمع آوری مواد از ارتفاعات بالاتر از ۱۰۰ متر را به راحتی فراهم نموده است.

کاربرد مکنده صنعتی در صنعتی سیمان

از آنجایی که حجم آلودگی های تولید شده در بخش های مختلف کارخانه سیمان زیاد و نیاز به نظافت به صورت پیوسته و منظم می باشد، لازم است تا از دستگاه های با کیفیت مناسب و قابلیت کارکرد پیوسته استفاده گردد، برخی از رایج ترین کارکردهای این دستگاه نظافت صنعتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– جلوگیری از انتشار گرد و غبار با مکنده

جلوگیری از انتشار گرد و غبار با دستگاه مکنده صنعتی
جلوگیری از انتشار گرد و غبار با دستگاه مکنده صنعتی

کلینکر ها محصول واسط در صنایع سیمان بوده و در مخازن یا سیلو های بزرگ و مرتفعی نگهداری می شوند و از آنجایی که در مجاورت با آب واکنش شدیدی می دهند، برای تولید محصول نهایی سیمان، از مخلوط مناسبی از کلینکر ها با سنگ کج استفاده می شود. با گذشت زمان و غلظت بالای گرد و خاک ناشی از کلینکر های داخل سیلو، عایق لاستیکی به کار رفته در محل اتصال سقف و بدنه سیلو کارآیی خود را از دست داده و نمی تواند مانع انتشار گرد و خاک در فضا می شود. انتشار ذرات گرد و خاک از این مخازن، خلاف قوانین و مقررات بوده و برای مناطق مجاور مشکل ساز می باشد، از این رو عایق های مخازن نیاز به تعمیر و تعویض دارند و از آنجایی که تعمیر و تعویض این عایق های لاستیکی در حضور حجم عظیمی از گرد و خاک دشوار می باشد، از دستگاه مکنده صنعتی برای تخلیه گرد و غبار این مخازن و کنترل آنها در هنگام تعمیر و تعویض لایه عایق استفاده می شود. مکش گرد و خاک از مخازنی با ارتفاع بلند و قطر زیاد به خرطومی طویل و پمپ های مکنده قدرتمند نیاز دارد.

 

– نظافت مواد نشت شده از سیلوها

نظافت مواد نشت شده از سیلوها با جاروبرقی صنعتی
نظافت مواد نشت شده از سیلوها با جاروبرقی صنعتی

یکی از مسائل مهم در صنایع سیمان کنترل و جمع آوری گرد و غبار و مواد نشت شده از سیلو ها می باشد. استفاده از مکنده صنعتی برای جمع آوری این مواد علاوه بر ممانعت از آلودگی محیط زیست و ارتقا سطوح بهداشتی کارخانه، می تواند تاثیر قابل ملاحظه ایی در کاهش هزینه ها داشته باشد، زیرا این مواد قابل باز یافت بوده و می توانند مجددا به چرخه تولید باز گردند.

 

– بازیافت مواد با دستگاه مکنده صنعتی

- بازیافت مواد با دستگاه مکنده صنعتی
– بازیافت مواد با دستگاه مکنده صنعتی

مکنده های صنعتی علاوه بر جمع آوری گرد و غبار، برای جمع آوری انواع قطعات کوچک مانند خورده های پلاستیک و کاغذ به منظور بازگشت به چرخه تولید نیز استفاده می شود. از آنجایی که مواد اولیه یا واسط صنایع معمولا در مخازن عایق بندی شده ای که فاقد محفظه در قسمت های پایینی می باشد، ذخیره می شوند، از این رو در صورت تعطیلی صنایع یا آسیب به سیلوها و مخازن، تنها راه تخلیه سیلو ها استفاده از مکنده های صنعتی می باشد. به این منظور کاربر با استفاده از خرطومی مخصوص همه مواد داخل مخزن را مکش می نماید. علاوه بر این ازمکنده های صنعتی برای جمع آوری و بسته بندی موادی پودری و ریز مانند خاکستر نیز استفاده می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید