استفاده از مکنده صنعتی جهت نقل و انتقال مواد به شیوه پنوماتیک

استفاده از مکنده صنعتی جهت نقل و انتقال مواد به شیوه پنوماتیک

در روند تولید کارخانه های صنعتی مواد همواره در چرخه های تولیدی در حال گردش بوده و انواع واکنش های فیزیکی و شیمیایی بر روی آنها صورت می گیرد تا در نهایت محصولی قابل عرضه به بازار تولید می شود. در طی روند تولید گاهی نیاز به نقل و انتقال مواد به سایر بخش ها و قسمت های کارخانه می باشد که این عملیات به شیوه های متفاوتی صورت می پذیرد. یکی از کارآمد ترین روش ها جهت انتقال مواد استفاده از شیوه پنوماتیک می باشد. پنیو لغتی یونانی به معنای تنفس باد می باشد و پنوماتیک علمی است که به بررسی حرکات و وقایع هوا می پردازد. نقل و انتقال مواد به شیوه پنوماتیک با استفاده از مکنده صنعتی با قابلیت های ویژه صورت می پذیرد و دلایل بسیاری سبب محبوبیت این شیوه در میان صنعت گران شده است که دراین مقاله به چگونگی انتقال مواد با استفاده از مکنده صنعتی ( شیوه پنوماتیک ) می پردازیم.

 

عملکرد مکنده صنعتی در نقل و انتقال مواد

مکنده صنعتینقل و انتقال مواد به شیوه پنوماتیک مناسب جهت حرکت، جمع آوری و انتقال گرد و غبار ریز مواد از بخشی به بخش دیگر می باشد که با استفاده از مکنده صنعتی مناسب با توان بالای مکش صورت می پذیرد. این مکنده ها مجهز به مخزن رابط مخروطی شکل هستند که سبب سهولت در نقل و انتقال مواد از محلی به محل دیگر شده و با ایجاد خلاء در مخزن مواد تحت هیچ شرایطی در محیط پراکنده نمی شوند و می توان این مواد را بدون هدر رفت در محل مورد نظر تخلیه نمود.

 

 

 

نقل و انتقال پنوماتیک در صنایع مختلف

مکنده صنعتی انتقال مواد به شیوه پنوماتیک و با استفاده از جاروبرقی صنعتی در صنایع کاربرد فراوانی دارد. انواع عملیات های کاربردی در صنعت همچون جداسازی مواد، حمل و تخلیه، توزیع و مخلوط نمودن مواد با استفاده از این سیستم با ایمنی هر چه بیشتر صورت می پذیرد و این سیستم  تا ۳۰ درصد کارآمد تر و بهینه تر از سایر شیوه های انتقال مواد عمل می نماید. در کارخانه های تولید دارو، مواد غذایی، بهداشتی، صنایع ساخت و تولید پلاستیک و صنایعی که از مواد کربنی و آلومینیوم مدر روند کار استفاده می نمایند از این روش جهت انتقال مواد به سایر بخش ها در سالن تولید استفاده می نمایند. مکنده های مناسب نقل و انتقال مواد به دلیل برخورداری از سیستم های صد انفجار و احتراق حین استفاده در محیط های صنعتی بسیار ایمن بوده که به دنبال آن از بروز خطرات بسیاری جلوگیری به عمل می آید.

 

چگونگی استفاده از مکنده جهت انتقال مواد

در این میان روند نقل و انتقال مواد به درون مخزن و سپس تخلیه در محل مورد نظر به شیوه های متفاوتی صورت می پذیرد.

مکنده صنعتیاستفاده از نازل

در این روش با اتصال نازل مناسب به خرطومی مکنده صنعتی مواد از محل مورد نظر به صورت کامل جمع آوری شده به مخزن مکنده انتقال یافته و سپس در محل مورد نظر تخلیه می گردد.

استفاده از مخزن مخروطی

در صنایع گاهی مواد با حجم بالایی از درون تجهیزات و دستگاه ها خارج می شوند و در این صورت با اتصال یک مخزن مخروطی شکل به انتهای نوار نقاله و  خروجی دستگاه می توان مواد را توسط مکنده صنعتی به محلی دیگر انتقال نمود.

 

 

مزایای استفاده از روش پنوماتیک در انتقال مواد

مکنده صنعتی در صنایع کاربرد فراوانی دارد. همانطور که در این مقاله بدان اشاره شد یکی از کاربرد های این دستگاه نظافت صنعتی نقل و انتقال مواد می باشد که به آن نقل و انتقال به شیوه پنوماتیک یا با استفاده از هوای فشرده شده گفته می شود. در اینجا برخی از مهم ترین مزایای استفاده از این شیوه کارآمد را برمی شماریم:

۱-جلوگیری از هدر رفت مواد در روند نقل و انتقال

۲-کاربرد آسان و ایده آل جهت استفاده در خط تولید

۳-افزایش ایمنی در محیط کار

۴-جلوگیری از خطرات ناشی از انفجار و اشتعال مواد حین انتقال به محلی دیگر

۵-حفظ بهداشت و سلامت کارکنان به دلیل برخورداری از قدرت فیلتراسیون بالای مکنده صنعتی

۶-صرفه اقتصادی بالا برای صنعتگران فعال

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید