هنگام راه اندازی یک سیستم کارواش اتوماتیک چه پارامترهایی باید در نظر گرفته شود؟

هنگام راه اندازی یک سیستم کارواش اتوماتیک چه پارامترهایی باید در نظر گرفته شود؟

با توجه به رشد روزافزون تولید خودرو و استقبال مردم از خدمات کارواش، راه اندازی یک مرکز کارواش می تواند به لحاظ اقتصادی بسیار سودآور باشد. اما اگر به تازگی تصمیم به ورود به صنعت کارواش را گرفته اید و به دنبال تجهیزات کارواش برای راه اندازی کسب و کار خود می باشید، بدون شک انتخاب یک سیستم کارواش اتوماتیک مناسب و مقرون به صرفه با توجه به کثرت برندهای موجود در بازار، برای شما دشوار و گیج کننده خواهد بود. این مقاله تلاش می کند مهمترین پارامترهایی را که باید در انتخاب یک سیستم کارواش مناسب  در نظر گرفته شود، به طور مختصر شرح دهد.

مساحت مکان در نظر گرفته شده برای احداث کارواش اتوماتیک

فضای لازم برای کارواش اتوماتیکفضای مورد نیاز برای کارواش های اتوماتیک دروازه ای باید حداقل ۱۰ متر طول ، ۳.۵ متر عرض و ۴.۳ متر ارتفاع داشته باشد. علاوه بر این میزان ترافیک مکان در نظر گرفته شده برای کارواش نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اگر کارواش در محلی تاسیس می شود که ترافیک خودرو بالا می باشد به طور طبیعی تعداد خودروهای مراجعه کننده افزایش یافته و در نظر گرفتن فضایی وسیع برای صف خودروها ضروری است. لحاظ کردن فضایی مناسب برای این منظور نقش عمده ای در تأمین رضایت خاطر مشتریان دارد.
کارواش های تونلی بدون در نظر گرفتن فضای لازم برای هدایت مشتریان به ورودی و خروجی تونل، حداقل به ۱۶ متر فضا نیاز خواهند داشت. فضای پیش شستشوی حداقل ۵ متری و فضای صف حداقل ۱۰ متری برای کارواش های تونلی متعارف می باشد.

حجم شستشوی پیش بینی شده

پیش بینی تعداد میانگین خودرو شسته شده در کارواش اتوماتیک در یک روزبدون شک مهمترین عامل در انتخاب تجهیزات کارواش اتوماتیک، حجم شستشویی است که برای کارواش خود پیش بینی می نمایید. اگر چه تخمین دقیق تعداد مشتریان بسیار دشوار می باشد اما از هر لحاظ در تصمیم سرمایه گذاری شما بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود. به گونه ای که شاید لازم باشد برای محاسبه تعداد متوسط مراجعه کنندگان به کارواش خود ، با کارشناسان خبره مشورت نمایید. ظرفیت شستشوی کارواش‌های دروازه ای سه برسه بین ۸ تا ۱۲خودرو در ساعت می باشد. کارواش دروازه ای پنج برسه اندکی سریعتر بوده و معمولا قادر به شستشوی تا ۱۶ خودرو در یک ساعت می باشد. کارواش های تونلی در هرجایی می توانند عملیات شستشوی بین ۵۰ تا ۱۰۰ ماشین را در یک ساعت انجام دهند. به خاطر داشته باشید که شما هیچگاه بطور پیوسته با حداکثر ظرفیت کارواش خود کار نخواهید کرد. نوع کار شما به گونه ای است که در بازه های زمانی خاص ممکن است تعداد مشتریان افزایش یا کاهش بیابد. بنابراین تعداد شستشوی متوسط شما بطور قابل توجهی کمتر از حداکثر ظرفیت کاری تجهیزات کارواش اتوماتیک شما خواهد بود.

نوع خودرو

کارواش اتوماتیکهنگام انتخاب تجهیزات کارواش اتوماتیک، تعیین نوع خودروهایی که مورد شستشو قرار می گیرند، مهم است. این مساله تنها به تعیین حداکثر ارتفاع یا پهنای شستشو محدود نمی شود. معمولا تجهیزات اروپایی برای مکان هایی از شهر مناسب هستند که مشتریان آنها غالبا صاحبان خودروهای سواری می باشند در حالیکه تجهیزات کارواش آمریکایی عموما برای ماشین های کاری و سنگین مناسب هستند.
بطور کلی اگر تمایل داشته باشید که به دامنه وسیعی از خودروها با مشخصه های متفاوت خدمات کارواش ارائه نمایید، باید در انتخاب تجهیزات کارواش اتوماتیک خود دقت بیشتری مبذول نمایید. انتخاب نادرست تجهیزات می تواند به اتلاف سرمایه و ناکامی شما در کسب و کار منجر گردد.

کارواش بدون برس یا برس دار

برس زنی در کارواش اتوماتیکمقایسه سیستم های کارواش اتوماتیک برخوردار از برس و سیستم هایی که تنها از فشار آب برای شستشوی خودرو استفاده می کنند، نشان می دهد که سیستم های برس دار از کیفیت شستشوی بسیار بالاتری برخوردار هستند. امروزه معمولا از سیستم های کارواش مجهز به برس های نرم غیرمتخلخل استفاده می شود که به هیچ عنوان روی بدنه ماشین خش ایجاد نمی کنند. آسیبی که ممکن است به ماشین در سیستم‌های کارواش اتوماتیک برس دار وارد شود غالبا ربطی به برس ندارد و ناشی از خطای مشتری یا کاربر می‌باشد و معمولا شامل خم شدن آنتن، تیغه های برف پاک کن یا سایر آسیب‌هایی است که از قبل وجود داشته و وضعیت بدتری پیدا کرده است.
tracer-08سیستم های تریسر (touch free) (سیستم هایی که از مواد شیمیایی و آب با فشار بالا برای تمیز کردن دستگاه استفاده می کنند) معمولا کیفیت شستشوی پایین تری ارائه نشان می‌دهند. از سوی دیگر در مورد بسیاری از خودروها نمی توان از کارواش تریسر (touch free) استفاده کرد زیرا برچسب های لوگوی ماشین با فشار بالا و حتی متوسط آب کنده می شود. همچنین فشار بالای آب می‌تواند باعث کنده شدن رنگ خودورهای قدیمی‌تر شود. به طور مشابه سطوح خودروهای قدیمی اغلب در شستشو با کارواش تریسر (touch free) دچار سوختگی شیمیایی و لکه می شوند.
در هر صورت برای به حداکثر رساندن کیفیت شستشو انجام عملیات دستی پیش شستشو و بعد از شستشو می تواند خطر آسیب دیدگی را حذف کرده، کیفیت شستشو را افزایش دهد و از همه مهمتر بالاترین سطح خدمات به مشتری و رضایت خاطر وی را فراهم نماید.

بودجه مورد نظر برای سرمایه‌گذاری

مطمئنا هدف از ورود به صنعت کارواش، کسب درآمد می باشد. بازگشت سرمایه و دست‌یابی به سود قابل قبول مشوق قبول ریسک کسب و کار خواهد بود.با توجه به اینکه عمر مفید اغلب تجهیزات کارواش بین ۷ تا ۱۰ سال می‌باشد، بسیار مهم است که برای تجهیزات بیش از حد سرمایه‌گذاری نکنید. بنابراین باید تجهیزاتی را انتخاب نمایید که در بازه زمانی بین ۳ سال سرمایه اولیه را به شما بازگردانده و سود و سرمایه کافی را برای خرید تجهیزات جدید برای شما فراهم نماید.
بسیار مهم است که بودجه شما با پتانسیل سودآوری مکانی که برای کارواش خود انتخاب کرده‌اید، تناسب داشته باشد. اگر سرمایه گذاری شما بیش از حد باشد پول شما هرگز باز نخواهد گشت و اگر سرمایه گذاری کمتر از حد صحیح آن باشد، ظرف سه سال دستگاه های شما کیفیت خود را از دست داده و شروع به آسیب رساندن به خودرو خواهند کرد.
نکات ذکر شده اصلی‌ترین پارامترهایی است که به هنگام خرید تجهیزات کارواش باید به آنها توجه نمایید. اما پس از در نظر گرفتن آنها و قبل از اقدام به خرید، هزینه های خدمات، تعمیرات و قطعات یدکی سیستمی را که انتخاب می نمایید، به دقت بررسی کنید و خاطر داشته باشید که راه اندازه یک کارواش اتوماتیک مدرن در صورت انتخاب صحیح و در نظر گرفتن کلیه جوانب کسب و کاری سودآور خواهد بود زیرا در مقایسه با روش های سنتی شستشوی خودرو بسیار سریعتر وکارآمد تر بوده و در نظر مراجعه کنندگان و مشتریان جذاب می باشد.

 

لینک های مفید:

کارواش اتوماتیک : فهرستی از دستگاه های کارواش اتوماتیک

تجهیزات کارواش : فهرستی از تجهیزات کارواش

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید