نکاتی که لازم است درباره یک واترجت بدانیم

نکاتی که لازم است درباره یک واترجت بدانیم

واترجت صنعتی یک دستگاه نظافتی کارآمد است که به منظور تولید جریان آب با فشار بالا، به یک پمپ مجهز گردیده است. پمپ واترجت به وسیله موتور الکتریکی، گازوئیلی یا دیزلی روشن می شود. پمپ واترجت از نوع جا به جایی مثبت بوده و جریان مشخصی از آب را با فشار به سمت بیرون هدایت می کند. با قرار دادن یک نازل بر دهانه خروجی، مقدار جریان آب محدود می شود. این رخداد همانند زمانی است که انگشت شست خود را بر دهانه خروجی شلنگ های معمولی قرار می دهیم. قطر بسیار کم نازل، سرعت پاشش آب را افزایش می دهد و در نتیجه آب با قدرت بیشتری به سمت بیرون پرتاب می شود؛ هر چند که می دانیم عامل مهم و تاثیرگذار دیگر بر این سرعت توان موتور می باشد. نازل باید به گونه ای انتخاب شود که با مقدار جریان آب و توان موتور تطابق داشته باشد. قرار دادن نازل خیلی کوچک به اجزای داخلی دستگاه فشار وارد می کند و باعث فرسایش آن ها می شود و همین طور نازل بزرگ باعث کاهش فشار و در نتیجه کاهش قدرت پاک کنندگی می گردد. شوینده فشار قوی ، فشار و دبی بالایی را نسبت به شلنگ های آب معمول فراهم می کند که هر دوی آن ها در پروسه شستشو دارای اهمیت هستند. لازم به ذکر است بسیاری از شوینده های فشار قوی دارای قابلیت اضافه نمودن مواد شوینده هستند.

 

چگونگی عملکرد واترجت صنعتی

کارواش آب گرمبه منظور استفاده بهینه از دستگاه کارواش صنعتی آگاهی از مکانیزم عملکرد آن، اهمیت دارد. یک شوینده فشار قوی جریانی پر فشار از آب را تولید می کند که با انرژی بسیار زیادی به سطوح برخورد می کند، در نتیجه آلودگی های چسبیده به سطح مورد نظر جدا می شود. در اغلب اوقات آلودگی همراه با روغن و چربی می باشد یا این احتمال وجود دارد که سطح به برخی مواد شیمیایی آغشته شده باشد که می توانند منجر به واکنش های شیمیایی با سطح مورد نظر گردد. گاهی ممکن است این آلودگی ها با فشار کمتر رفع نگردد و افزایش فشار موجب آسیب رساندن به سطح شود، از این رو استفاده از مواد شوینده مناسب و یا واترجت آب گرم تاثیر قابل توجهی بر نتیجه شستشو خواهد داشت.

 

 

اهمیت فشار و دبی

کارواش صنعتیهمان طور که بیان گردید، واتر جت به وسیله پاشش آب فشار قوی، آلودگی ها را از روی سطوح می زداید، بنابراین فشار بیشتر آب تاثیر بیشتری بر نتیجه حاصل شده خواهد گذاشت. یکی از اجزای تاثیر گذار بر تنظیم فشار نوع نازل نصب شده بر دستگاه می باشد. نازل ها زاویه پاشش آب را تنظیم می کنند به همین دلیل زاویه های مختلف فشارهای متفاوتی ایجاد می کند. این نازل ها، با توجه به نوع و مقدار آلودگی و میزان آسیب پذیری سطح انتخاب می شود.
کمیت دیگری که بر کیفیت عملکرد یک واترجت اثر دارد مقدار جریان آب خروجی یا همان دبی می باشد. دبی آب خروجی با سرعت عملیات رابطه مستقیم دارد. به کارگیری شوینده فشار قوی با دبی بیشتر ، برای شستشوی سطوح وسیع تر مناسب است.

 

انتخاب واترجت با توجه به نوع مصرف

شوینده فشار قوی و عملکرد آنمصارف خانگی : دستگاه های کارواش خانگی به منظور شستشو های سبک و خانگی که کمتر از ۱۰۰ ساعت در سال مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه هایی با توان مصرفی پایین و فشارهای ۷۰ تا ۱۸۰ بار پاسخ گوی این گونه مصارف خواهند بود.
مصارف حرفه ای : برای کاربردهای حرفه ای تر و در سطح وسیع تر، با استفاده ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت در سال، واترجت های قوی تر با فشار بیشتر می توانند به کار گرفته شوند.
مصارف صنعتی : واترجت های صنعتی جهت استفاده در محیط های سخت و با کارکرد بیش از ۱۰۰۰ ساعت در سال به کار می روند. این واترجت ها برای حذف آلودگی های عمیق بر روی سطوح خشن استفاده می شوند و برای سندبلاست نیز کاربرد دارند.

 

واترجت آب گرم یا آب سرد

واترجت صنعتی و انواع آنآب سرد : واترجت های آب سرد قابلیت های زیادی در شستشوی انواع سطوح دارند که امکان به کار گیری مواد شوینده نیز به همراه آن وجود دارد. جهت افزایش کارایی واترجت آب سرد از ابزارهای خاصی مانند یک نازل دوار نیز می توان بهره گرفت. از این دسته از واتر جت ها معمولا برای شستشوی سطوح هموار یا سطوح با وسعت بیش تر استفاده می شود.
آب گرم : بر طبق تجربه های گذشته می دانیم که آب گرم قدرت پاک کنندگی بیشتری دارد به ویژه اگر هدف تمیز نمودن چربی ها و مواد روغنی باشد. واترجت آب گرم برای شستشو و حذف انواع جرم، آدامس، روغن و گریس و … می تواند تا ۵۰ درصد سریع تر عمل کند. این دسته از واترجت ها مجهز به یک مشعل داخلی هستند که حرارت آب را بالا برده اند. به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی، گرم کن این دستگاه ها کاملا عایق کاری شده است.

 

عوامل مهم دیگر در انتخاب یک واتر جت

انواع واتر جت صنعتیاولین گام در تهیه یک واترجت مناسب تعیین کارایی مورد نیاز می باشد. آگاهی از میزان فشار و دبی مورد نیاز و هم چنین لزوم استفاده از آب گرم یا آب سرد در حین شستشو از مهم ترین معیارهای یک انتخاب صحیح در این زمینه است. پس از آن بخش های دیگر سازنده دستگاه مورد بررسی قرار می گیرد. موتور واترجت ها در دو نوع الکتریکی و دیزلی طراحی و ساخته شده است که هر یک مزایا و محدودیت های مربوط به خود را دارد. موتورهای الکتریکی بی صدا هستند و دودی تولید نمی کنند. از طرفی واترجت های گازوئیلی یا دیزلی به دلیل ایجاد مقداری دود جهت استفاده در محیط های باز یا محیط هایی که دارای تهویه مناسب هستند، کاربردی اند. از آنجاییکه این نوع واترجت ها نیازی به جریان برق ندارند، به راحتی قابل جا به جایی هستند. انتخاب واترجت آب گرم یا سرد، با موتور الکتریکی یا دیزلی و اندازه فشار و دبی آن بستگی به شرایط محیطی و نیاز کاربران دارد که اولویت بندی آن هنگام انتخاب نیز بر همین اساس می باشد.

 

ویژگی های فنی

واترجت صنعتیگذشته از بررسی ویژگی های فیزیکی یک دستگاه واترجت، مشخصات فنی آن حائز اهمیت است؛ کیفیت کارکرد واترجت و طول عمر آن نسبت مستقیم با ساختار فنی دستگاه دارد. سر پمپ واترجت از جنس آلیاژ برنج می باشد که خاصیت ضد زنگ دارد و امکان استفاده مداوم از دستگاه را فراهم می سازد ضمن این که طول عمر آن را نیز افزایش می دهد. پمپ های ساخته شده از نوع پلانجری هستند که کلیه اجزای سازنده آن از استیل ضد زنگ با روکش سرامیکی ساخته شده و یکی دیگر از عوامل افزایش طول عمر واترجت می باشد. واترجت ها قابلیت تنظیم دما و فشار دارند که به همین منظور به گیج های تنظیم دما و تنظیم فشار ضد زنگ مجهز شده اند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید