دستورالعمل کار با دستگاه جاروبرقی

دستورالعمل کار با دستگاه جاروبرقی

جاروبرقی از جمله پر کاربرد ترین تجهیزات نظافتی در هر محیط خانگی، اداری، صنعتی و تجاری می باشد. این دستگاه در بسیاری از محیط ها، یک دستگاه ضروری جهت نظافت محیط به شمار می آیند. جمع آوری آلودگی از سطوح کف، مبل ها، تجهیزات و مکش ذرات مختلف با استفاده از دستگاه جاروبرقی قابل انجام است. بسته به نوع کاربرد و محل مورد استفاده، می توانید از جاروبرقی صنعتی ، خانگی و تجاری بهره ببرید. طول عمر هریک از این دستگاه ها بدون نگهداری و بازبینی منظم چندان زیاد نخواهد بود. بنابراین نگهداری و سرویس دقیق جاروبرقی صنعتی در زمان های مشخص، امری حیاتی و ضروری است. در این مقاله قصد داریم تا دستورالعمل کار با دستگاه جاروبرقی و نکات مهم نگهداری و بازبینی جاروبرقی قبل، حین و پس از کار با این دستگاه را بیان کنیم.

نکات عمومی در استفاده از دستگاه جاروبرقی

اولین نکته در استفاده از هر دستگاه جاروبرقی، نوع آلودگی است که می تواند مکش نماید. تمامی جاروبرقی ها توانایی مکش مواد جامد را دارند اما تنها برخی از آنها برای مکش مایعات و یا آلودگی های صنعتی کاربرد دارند. کاربری جاروبرقی می بایست مطابق با دستورالعمل دستورالعمل کار با دستگاه جاروبرقی طبق دفترچه راهنمای آن صورت گیرد. مواد سمی و اشتعال زا نیز تنها به کمک برخی از دستگاه های جارو برقی صنعتی قابل جمع آوری هستند. محل نگهداری جاروبرقی حتما باید به دور از رطوبت باشد تا سیستم الکتریکی آن دچار آسیب نشود. هر جاروبرقی خانگی یا صنعتی از سیستم فیلتراسیون بهره می برد. این سیستم با جذب ذرات ریز از بازگشت انها به محیط جلوگیری می کند. بنابراین هنگام کار با جاروبرقی حتما باید از عملکرد مناسب فیلتر اطمینان حاصل کنید. فیلتر مسدود شده یا فیلتری که در جای خود به درستی نصب نشده بر روی سیستم فیلتراسیون تاثیر می گذارد. ضمن اینکه در صورت نیاز به جمع آوری آلودگی های مخصوص صنعتی باید از فیلتر ویژه آن استفاده نمایید.

 

فیلتر جاروبرقی صنعتی و اهمیت نظافتت فیلتر
فیلتر جاروبرقی صنعتی و اهمیت نظافت فیلتر

دستورالعمل کار با دستگاه جاروبرقی پیش از شروع نظافت

چند اقدام مهم قبل از شروع کار با جاروبرقی برای عملکرد صحیح و بدون نقص دستگاه ضرورت دارد. اقدام اول جمع آوری زباله های درشت از محیط برای جلوگیری از گیر افتادن آنها در خرطومی و لوله جاروبرقی می باشد. همچنین کابل برق دستگاه را باید قبل از شروع کار با آن بررسی کنید و در صورت آسیب یا خراشیدگی از آن استفاده نکنید. مخزن زباله دستگاه جاروبرقی آب جمع کن معمولا دارای یک سنسور و علامت مشخص پر شدن است. بنابراین باید قبل از شروع کار با جارو برقی پر بودن مخزن را بررسی کنید تا از ایجاد هرگونه مشکل در بخش مکش جلوگیری شود. فیلتر جارو برقی از دیگر بخش های مهم این دستگاه است که باید بطور منظم بازبینی و در صورت لزوم نظافت گردد. همچنین بهتر است در ابتدای کار با دستگاه، خرطومی آنرا چک کنید تا از گرفتگی احتمالی خرطومی باخبر شوید. ضمن اینکه اتصالات و لوله ها را قبل از شروع نظافت بررسی کنید تا از محکم بودن آنها مطمئن شوید.

دستورالعمل کار با جاروبرقی و عیب یابی

هر گونه عملکرد غیر معمول و یا سر و صدای غیر عادی یک عیب در دستگاه جاروبرقی صنعتی یا خانگی به حساب می آید که باید قبل از ادامه فرآیند نظافت آنرا برطرف کنید. عیب یابی صحیح و به موقع جارو برقی به شما کمک می کند تا از مشکلات بیشتر جلوگیری کرده و طول عمر دستگاه را افزایش دهید. بعضی از عیوب احتمالی کار با جارو برقی در ادامه بررسی شده و راه حل رفع این عیوب بیان می شود.

نشت آلودگی از دستگاه

در صورت نشت گرد و غبار و آلودگی از دستگاه، ابتدا خرطومی مکش را بررسی کنید، در صورت سوراخ شدن خرطومی، آنرا تعویض نمایید. البته ممکن است مشکل از سوراخ شدن فیلتر باشد. در این وضعیت باید فیلتر را باز کرده و آنرا تعویض نمایید. ضمن اینکه عدم تناسب کارایی نوع فیلتر با نوع آلودگی می تواند باعث مشکل در مکش ذرات شود.

مشکل روشن نشدن جارو برقی

اولین علت روشن نشدن جاروبرقی ، برقرار نبودن جریان برق در دستگاه است. برای بررسی این موضوع کابل برق را بررسی کنید و از سالم بودن کابل و پریز اطمینان حاصل کنید. اگر از این موارد مطمئن هستید و چراغ وضعیت دستگاه خاموش است احتمالا فیوز برق جاروبرقی سوخته است. اگر چراغ وضعیت روشن باشد، مشکل از ذغال موتور است و باید آنرا تعویض نمایید.

خرطومی جاروبرقی
خرطومی جاروبرقی

عدم کارایی مد نظر جاروبرقی

اگر در عملکرد مورد انتظار شما از جاروبرقی تغییری ایجاد شده باید عیب یابی این بخش را انجام دهید. مسدود شدن خرطومی با آلودگی حجیم یکی از مشکلاتی است که می تواند بر روی عملکرد دستگاه تاثیر گذار باشد. همچنین پر بودن مخزن زباله دلیلی برای خوب مکش نشدن آلودگی هاست. ضمن اینکه انسداد فیلتر فرآیند مکش را با اختلال مواجه می کند. بنابراین بخش های ذکر شده را برای رفع مشکل عملکردی جاروبرقی آبکش بررسی نمایید. مشکلات دیگری مانند خراب شدن مهر و موم دستگاه و نشت هوا نیز در کاهش قدرت مکش جاروبرقی تاثیر گذار هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید