انواع واترجت و کاربرد های آن

انواع واترجت و کاربرد های آن

دستگاه واتر جت، ابزاری مکانیکی است که برای از بین بردن آلودگی و جرم از اجسام و سطوح کف توسط آب با فشار بالا استفاده می شود. دستگاه واترجت صنعتی ، در اندازه های متنوعی بوده و منبع تغذیه ی مختلفی دارد. با توجه به این موارد خریدار می بایست از مناسب بودن دستگاه برای کاربرد مورد نظر خود اطمینان حاصل کند. در ادامه انواع واترجت صنعتی و نحوه انتخاب یک واترجت مناسب برای یک کاربرد مشخص توضیح داده می شود.

 

img_1518نوع کاربرد واترجت

تمامی واترجت ها، از چهار جزء اصلی پمپ، موتور بنزینی یا موتور الکتریکی، نازل و شیلنگ فشار قوی تشکیل شده است. دستگاه واترجت همچنین شامل لنس و یک شیلنگ دیگر بوده که واترجت را به منبع آب که معمولا آّب سرد است، متصل می کند. فشار آب بر حسب بار اندازه گیری شده و متناسب با سطح و فضایی است که باید شست و شو شود. کاربرد واتر جت بر روی قیمت آن نیز تاثیر گذار است. انواع واترجت از نظر کاربرد شامل واترجت های مناسب امور نظافتی سبک (فشار ۱۰۰ بار و کمتر از آن)، متوسط و سنگین می شون.

 

۱- کاربرد های سبک

واتر جت هایی که فشار کاری کمتر از ۱۰۰ بار دارند، برای شست و شوی محیط های فضای سبز و دوچرخه، موتورسیکلت و ماشین های کوچک مناسب می باشند. کارواش خانگی همچنین قادر به تمییز کردن محوطه ها و سطوح کف با مساحت کوچک تا متوسط می باشد. قیمت این دستگاه، نسبت به دیگر رده های واترجت، پایین تر بوده اما افزودن امکانات و لوازم جانبی دیگر به این دستگاه، به قیمت آن می افزاید.

۲- کاربرد های متوسط

شست و شوی قطعات با کارواش صنعتیواتر جت مناسب برای کاربرد های متوسط، فشار کاری بیش تر از ۱۰۰ بار دارند. این دستگاه برای شست وشوی ماشین و دیگر وسایل نقلیه، دریچه ها، لوله ها و ناودان ها مورد استفاده قرار می گیرد. واتر جت با این فشار کاری، جهت شست و شوی استخر، وان ها و نرده ها استفاده می شود و برای کاربرد در محوطه ها و سطوح کف با مساحت بزرگ نیز مناسب است. قیمت این دستگاه کمی از واتر جت های دسته ی اول بیشتر می باشد.

۳- کاربرد های سنگین

این نوع واتر جت، بسته به قدرت پمپ، تا فشار ۳۰۰۰ بار نیز در دسترس است.این دستگاه، برای شست و شوی وسایل نقلیه سنگین و محیط های سنگ کاری و آجرکاری شده استفاده می شود. از نازل این دستگاه، آب با فشار بالا خارج شده و بنابراین هنگام استفاده از آن، می بایست مراقب بود.

 

منبع تغذیه واتر جت

کابرد انواع واترجت در شست و شوی ماشینهنگام بررسی واتر جت ها از نظر منبع تغذیه، گزینه های مختلفی وجود دارد. منبع تغذیه می بایست با توجه به مکان استفاده این دستگاه و نوع آلودگی که قرار است شست و شو داده شود، انتخاب گردد. انواع واترجت صنعتی از نظر منبع تغذیه شامل واترجت الکتریکی و بنزینی و دیزلی می شوند.

۱- موتور الکتریکی

اگر واترجت از یک موتور الکتریکی استفاده کند، برای کار نیاز به اتصال برق دارد. واترجت های کاربردی در فعالیت های سبک و متوسط، اکثرا دارای موتور الکتریکی بوده و بیشتر مناسب استفاده در بیرون و درون محیط های خانگی می باشند.

۲-موتور بنزینی یا دیزلی

این واترجت ها که از بنزین یا دیزل برای تامین منبع تغذیه خود استفاده می کنند، در سایز های مختلفی موجود بوده و بیشتر برای کاربرد های سنگین مناسب اند. واترجت با موتور بنزینی یا دیزلی، بعلت ایجاد آلودگی ناشی از مصرف سوخت، هرگز نباید در محیط های داخلی مورد استفاده قرار گیرد. نحوه ی عملکرد این واتر جت تفاوتی با نمونه های الکتریکی نداشته و از آن بیشتر برای کاربرد های سنگین بهره برده می شود.

لوازم جانبی واترجت

پاکسازی سطح کف بوسیله ی واتر جتلوازم جانبی متعددی می تواند برای بهبود عملکرد واترجت استفاده شود. این لوازم، شامل برس متصل به نازل برای شست شوی محیط های با آلودگی های سرسخت و لنس دارای طول متفاوت برای استفاده از واترجت در شست و شوی سطوح مرتفع و دور از دسترس می باشد. همچنین خریدار می تواند همراه با استفاده از واترجت، از مواد شوینده بهره مند شود اما قبل از آن باید از وجود قابلیت مکش و پاشش ماده شوینده در دستگاه واترجت اطمینان حاصل کند

 

ملاحظات خرید یک دستگاه واترجت

خریدار قبل از انتخاب یک واترجت برای کاربرد خود، بهتر است موارد زیر را مدنظر قرار دهد.

۱- مکان استفاده ی دستگاه و سطحی که باید شست و شو شود.
۲- میزان قدرت واتر جت و منبع تغذیه آن که به مساحت و مشخصات فضای مورد استفاده بستگی دارد.

استفاده از فیلتر برای جلوگیری از رسوب در ورودی پمپ نیز برای عدم آسیب به دستگاه و افزایش طول عمر دستگاه موثر است.

لینک های مفید :

واترجت : فهرست محصولات نظافتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید