چگونه هزینه نظافت محیط های وسیع را مدیریت کنیم؟

چگونه هزینه نظافت محیط های وسیع را مدیریت کنیم؟

مدیریت هزینه های نظافت یکی از مهم ترین و بزرگ ترین چالش هایی است که مدیران تاسیسات و مراکز مختلف با آن روبرو هستند. این موضوع به بررسی تجهیزات و هزینه خدمات منتهی نمی گردد، بلکه هزینه نیروی خدماتی و آموزش آن ها را نیز شامل می شوند. استفاده از دستگاه نظافتی ارتقا یافته مانند اسکرابر ، سوییپر و جاروبرقی و توجه به نکاتی مهم می تواند هزینه های نظافتی را تا حد قابل توجهی کم کند.

آگاهی از فضای مورد نظافت

تجهیزات نظافتی اسکرابرنکته مهم و کلیدی در مدیریت هزینه های نگهداری، اطلاع یافتن از چالش ها و ملزومات مجموعه می باشد. قبل از بررسی ابزار و دستگاه نظافتی جدید، حتما موارد زیر را در نظر بگیرید :

۱-ابعاد مجموعه

۲-نوع و جنس سطوح و کفپوش ها

۳-نوع آلودگی و جرم

محدود کردن استفاده از آب و مواد شوینده

کاهش مصرف آب و مواد شوینده در فرآیند نظافت مجموعه می تواند منجر به کاهش هزینه ها و بهبود بازدهی شود. مثلا در ساختار دستگاه هایی مانند زمین شوی صنعتی ، مدیریت و کنترل مصرف آب و نحوه نظافت محیط سبب می شود تا در اغلب موارد بدون نیاز به ماده شوینده بتوان سطح را نظافت نمود. بعضی از سیستم های الکتریکی نیز قادرند تا با کنترل مصرف آب تا ۷۰ مصرف آب را در دستگاه های کفشوی کاهش دهند. در نتیجه پر کردن مخزن آب آن ها هم در بازه های زمانی طولانی تری نیاز خواهد بود.

کاهش دادن هزینه نیروی خدماتی

اسکرابر صنعتی یک دستگاه نظافتی کارآمد

اگر به دنبال سر و سامان دادن به هزینه نیروی خدماتی نظافت هستید، موارد زیر را مد نظر قرار دهید :

آموزش

یک نیروی خدماتی آموزش دیده، قطعا عملکرد قابل توجه و پر بازدهی خواهد داشت. ایجاد کردن برنامه آموزش برای افراد استخدام شده شامل آموزش ابتدایی و مداوم می شود.

 

انتخاب تجهیزات با عملکرد مشابه

انتخاب دستگاه های نظافتی از یک برند و یا با مشخصات مشابه سبب می شود تا نیروی خدماتی به یک آموزش مشابه و ساده نیاز داشته باشد و هزینه های نیروی خدماتی کاهش یابد. در نتیجه نیازی نیست که چندین مرحله آموزش مختلف ببینند. خرید مقادیر بزرگ تر از یک تامین کننده نیز در کاهش هزینه ها موثر است.

ارتقای دستگاه نظافتی

دستگاه نظافتی مانند اسکرابر توسط برند های مختلف عرضه می شوند. این برند ها هر ساله به دنبال ارتقای کیفیت محصولات و افزودن ویژگی جدید به آن ها هستند. مثلا در اسکرابر ها، دستگاه هایی که ماده شوینده را به میزان دلخواه کاربر با آب مخلوط می کنند نسبت به دستگاه هایی که کاربر باید آب و مواد شوینده مخلوط شده را دستی در داخل مخزن بریزد، گزینه مناسب تری هستند. تعمیر و نگهداری کم و آسان دستگاه نیز در هنگام تهیه اسکرابر بایستی مد نظر قرار گیرد.

 

حفاظت از سرمایه

تهیه چک لیست تجهیزات نظافتینگهداری صحیح از دستگاه نظافتی به منظور بهبود عملکرد آن ها و تحمیل نکردن هزینه تعمیر و نگهداری یا حتی تعویض ضرورت دارد. در این زمینه چند نکته برای افزایش طول عمر این تجهیزات نظافتی و بهبود عملکرد آن ها مد نظر است :

تعیین برنامه زمانی منظم

ایجاد یک برنامه منظم برای نگهداری و تعمیر تجهیزات نظافتی مانند اسکرابر، موجب می گردد تا هر رخدادی سریعا گزارش شده و هزینه های گزاف تعمیر به مدیر تحمیل نشود.

 

بررسی تجهیزات بعد از هر بار استفاده

حتما بعد از هر بار استفاده از تجهیزات نظافتی ، باید آن ها را به دقت بررسی نمود. این بررسی ها شامل بررسی نشتی، خرابی یا پارگی بخش های مختلف یا هرگونه علائمی که نشان از مشکلی در دستگاه هستند.

تهیه چک لیست سرویس

تهیه کردن یک چک لیست قدم به قدم سرویس و بازبینی دستگاه نظافتی موجب می شود که افراد نیاز های خدماتی روتین خود را بشناسند. همچنین باعث می شود که دستگاه در شرایط ایده آل کار کند و کاربر پاسخگوی شرایط دستگاه باشد.

حداکثر کردن کارایی دستگاه

کاربر اسکرابر یا دیگر تجهیزات نظافتی را در حین کار مشاهده کنید تا از مدیریت و کنترل صحیح آن اطمینان حاصل نمایید. این کار از خرابی زودرس دستگاه و یا عدم کارایی آن جلوگیری می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید