شستشوی و نظافت ماشین با ابزار تخصصی نظافت

شستشوی و نظافت ماشین با ابزار تخصصی نظافت

یک ماشین تمیز علاوه بر داشتن جلوه و ظاهری زیبا و القای حس مثبت به راننده، به عنوان یک سرمایه شخصی و با ارزش است که نگهداری مناسب از آن موجب برخورداری از ارزش بالاتر در صورت نیاز به فروش آن می باشد. انواع ذرات ریز و معلق موجود در هوا، خاک و گرد و غبار، فضولات پرندگان، لکه های ایجاد شده پس از بارش باران، تابش نور خورشید و… همگی از اصلی ترین دلایل نیاز به شستشو و نظافت ماشین به صورت منظم می باشد. اما همانطور که بدنه اتومبیل در معرض الودگی های مختلف قرار دارد، فضای داخلی آن نیز ممکن است به دلایل مختلف آلوده شود. به منظور سهولت در نظافت ماشین می توان از دستورالعمل ها و ابزارهای تخصصی استفاده نمود.

نظافت داخل اتومبیل

به منظور انجام نظافت داخلی خودرو فقط کافی است چند گام ساده را طی کرد. این مراحل عبارتند از:

– قدم اول

نظافت داخل اتومبیل
نظافت داخل اتومبیل

اولین قدم در نظافت داخل ماشین خروج زباله های بزرگ و کوچکی است که در اتاقک اتومبیل به چشم میخورد. همچنین تخلیه سطل زباله داخل اتومبیل از جمله اصلی ترین این اقدامات می باشد. سپس با خارج کردن تمامی کفی ها و تنها با استفاده از یک کف شوی برقی می توان تمامی آلودگی های به دام افتاده در گوشه و کنار اتاقک را جمع آوری نمود. یک جارو برقی مناسب برای نظافت ماشین باید از قدرت مکش مناسب، امکان اتصال به سری و برس های مختلف برخوردار باشد و با داشتن وزن و ابعاد مناسب به سادگی توسط کاربر جابه جا شود. کلیه کفی ها، فضای بین صندلی ها، صندوق، داخل داشبورد و کلیه فضاها باید در این مرحله از هرگونه آلودگی و گرد و غبار عاری شوند.

– قدم دوم

به منظور انجام نظافت عمیق تر و اساسی تر پس از طی شدن مرحله اول می توان با استفاده از ابزارهای تخصصی تر به نظافت ماشین به شکل دقیق پرداخت. برای مثال شستشوی صندلی خودرو یک یا دو بار در سال با محافظت از الیاف صندلی از وارد شدن هرگونه آسیب به آن جلوگیری کرده و افزایش عمر صندلی ها را به دنبال خواهد داشت. بهتر است به منظور شستشوی صندلی خودرو از ابزار های تخصصی نظیر مبل شوی و بخار شوی استفاده نمود. در بسیاری از کارواش ها این عملیات به عنوان بخشی از عملیات نظافت داخل ماشین ارائه می گردد.

— شستشوی صندلی خودرو با مبل شوی

شستشوی صندلی خودرو با مبل شوی،شستن صندلی ماشین
شستشوی صندلی خودرو با مبل شوی

مبل شوی یک ابزار نظافت صنعتی قدرتمند و ضروری برای نظافت ماشین می باشد. این وسیله با تجهیز به مخزن مواد شوینده، موتور مکنده، سیستم فوم پاش و انواع برس و سری بوده که با پاشش فوم، امکان شستشو و مکش آلودگی های به جای مانده بر سطح را فراهم می آورد. به این ترتیب علاوه بر قابلیت استفاده از مواد شوینده در غلظت مناسب، از نفوذ آب به داخل الیاف صندلی خودرو جلوگیری شده درنتیجه بوی نامطبوعی ایجاد نشده و به بافت صندلی آسیبی وارد نمی گردد، این قابلیت ها در نظافت ماشین به شیوه دستی و سنتی وجود ندارد چراکه در روش های سنتی عموما از محلول های شوینده در غلظت نامناسب استفاده می شود و جمع آوری آب آلوده پس از شستشو ممکن نیست.

— نظافت ماشین با بخار شوی صنعتی

شستشو با بخار آب یکی از روش های رایج در از میان برداشتن آلودگی ها و ضدعفونی نمودن بخش های مختلف داخل خودرو می باشد. دستگاه های بخار شوی به یک بویلر یا جوشاننده مجهز هستند تا بخار لازم برای شستشو را فراهم نمایند. یکی از اصلی ترین کاربردهای این دستگاه، شستشو شیشه اتومبیل و ضدعفونی نمودن داخل اتومبیل می باشد. استفاده از این دستگاه از ایجاد لکه بر روی سطح جلوگیری می نماید چراکه آب با درجه حرارت بالا با سرعت زیادی خشک می شود.

شستشوی بدنه خودرو

بدون شک بدنه خودرو در تماس با طیف وسیع تری از آلودگی ها قرار دارد و از ابن رو نیاز به شستشوی دقیق تر و تخصصی تر به چشم می خورد. این عمل با استفاده از دستگاه های مختلف انجام پذیر است:

– دستگاه واترجت

نظافت ماشین ، واترجت صنعتی شستشوی ماشین
دستگاه واترجت

احتمالا تاکنون نام کارواش دستی یا کارواش سیار به گوش شما خورده است. در واقع دستگاه کارواش یا واترجت در مدل های مختلف صنعتی و خانگی به منظور انجام عملیات شستشو با آب پرفشار مورد استفاده قرار می گیرد. میزان فشار آب به هنگام خروج، حجم آب خارج شده از نازل دستگاه در هر واحد زمان ( دبی)، نوع موتور و پمپ، جنس بدنه و… همگی از عوامل متمایز کننده دستگاه های واتر جت در انواع صنعتی و خانگی هستند. آنچه در شستشوی خودرو با دستگاه کارواش خانگی یا صنعتی به چشم می خورد امکان اعمال فشار ۱۸۰-۲۰۰ بار می باشد چرا که اعمال فشار بیش از این مقدار می تواند به بدنه آسیب وارد نماید. عموما برای نظافت ماشین در تعداد بسیار محدود از واترجت خانگی استفاده می شود اما در صورتی که نیاز به شستشوی ماشین های سنگین باشد از آنجا که حجم آلودگی ها بالا و بدنه از وسعت بالاتری برخوردار است می توان از انواع دستگاه واتر جت صنعتی بهره برد. به منظور دستیابی به سطح بالاتری از پاکیزگی کارواش ابگرم یک انتخاب مناسب به شمار می آید.

کارواش اتوماتیک

نظافت ماشین، کارواش اتوماتیک، شستشوی ماشین
کارواش اتوماتیک

در کنار انواع مختلف دستگاه های نظافتی نظیر دستگاه کارواش صنعتی که به آن اشاره شد، بدون شک خدمات ارائه شده در کارواش ها به ویژه انواع کارواش اتوماتیک می تواند با زحمت کمتر و سرعت بالاتر، شستشوی باکیفیت تری را فراهم نماید. مراحل شستشو و نظافت ماشین در این مراکز شامل پیش شویی، پاشش فوم و مواد شوینده کارواش، برس زنی عمیق در جهت عمودی و افقی بدون ایجاد خش و آسیب به رنگ بدنه، آبکشی نهایی، خشک کردن و در نهایت پاشش واکس و مواد براق کننده می باشد. استفاده از انواع واکس و پاشش آن به صورت یکنواخت می تواند از ایجاد آسیب های ناشی از تابش نور آفتاب جلوگیری کرده و نشست مجدد آلودگی ها را به تعویق بیندازد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید