آشنایی با انواع سیستم مکش مواد شوینده در واترجت

آشنایی با انواع سیستم مکش مواد شوینده در واترجت

اگرچه دستگاه واترجت ابزاری قدرتمند و کارآمد برای انجام سریع و باکیفیت عملیات شستشو به شمار می آید و اما در پاره ای از موارد برای جدا نمودن آلودگی از سطح مورد نظر، محدوده فشار کاری دستگاه های واترجت معمول کافی نمی باشد و انجام عملیات، تنها با استفاده از فشار آب پاشش شده توسط واتر جت ، نتیجه مطلوب را در پی نداشته یا باعث کندی بیش از حد عملیات می گردد. در چنین مواردی استفاده از عوامل تسهیل کننده شستشو همچون درجه حرارت بالا یا ماده شوینده در کنار قدرت فشار آب، می تواند کیفیت و سرعت عملیات را به نحو قابل توجه افزایش دهد. برای استفاده از مواد شوینده نیاز به ابزار ویژه ای به نام سامانه مکش مواد شوینده یا chemical injector می باشد که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد.

 

انواع سامانه مکش مواد شوینده در واترجت

 

سامانه مکش مواد شوینده همانگونه که نام آن مشخص می نماید، سیستمی است که مواد شوینده را از یک مخزن برای کاربرد همراه واترجت مکش می نماید. سامانه های مکش مواد شوینده در دو نوع عمده طراحی و تولید می شوند:

 

سامانه مکش high pressure

 

سامانه مکش پرفشار در واترجتسامانه مکش high pressure مواد شوینده را قبل از ورود آب به داخل پمپ مکش کرده و در نتیجه مواد شوینده وارد پمپ شده و همراه با آب فشار آن، افزایش می یابد. این نوع سامانه مکش، سامانه مکش مواد شوینده upstream نیز نامیده می شود. در حقیقت این نوع سامانه، از قابلیت پمپ واترجت برای مکش سیال استفاده کرده و ماده شوینده را وارد جریان آب می نماید. مزیت کاربرد این نوع سامانه آن است که می توان مواد شوینده را تحت فشار بالا پاشش نمود که سرعت افزایش عملیات را به نحو قابل توجه افزایش میدهد. در مقابل باید به این نکته توجه نمود در این نوع سامانه بعلت ورود مواد شیمیایی شوینده به داخل پمپ واترجت، نمی توان از هر نوع ماده شوینده استفاده نمود و ماده شوینده باید کاملا سازگار با مواد و اجزاء مورد استفاده در پمپ باشد. در هر صورت ورود ماده شوینده به داخل پمپ می تواند تاثیرات منفی بر روی آن داشته وممکن است باعث کاهش عمر مفید واشرها و سایر اجزاء داخلی دستگاه واترجت شود.

 

سامانه مکش low pressure

 

سامانه مکش کم فشار در واترجتمکش مواد شوینده در این نوع سامانه، پس از پمپ صورت می گیرد. این نوع سامانه، سامانه مکش downstream نامیده می شود. در این نوع سامانه، از یک لوله ونتوری برای مکش ماده شوینده به داخل جریان آب استفاده می شود. سرعت آب خلاء مورد نیاز برای مکش ماده شوینده و مخلوط کردن آن با جریان آب را ایجاد می نماید. بنابراین هر نوع محدودیت در مسیر خروج آب باعث کاهش سرعت آب و متعاقبا کاهش خلاء در لوله ونتوری و توقف مکش می شود. در نتیجه هنگام استفاده از این نوع سامانه مکش، باید دهانه خروجی آب بزرگ باشد که این مسأله با کاهش فشار آب همراه خواهد بود. مکش کم فشار مواد شوینده در مقایسه با مکش پرفشار دارای چندین مزیت می باشد:

 

– اجزاء کمتری از دستگاه واترجت در معرض مواد شوینده قرار می گیرند و در نتیجه طول عمر مفید واترجت افزایش می یابد.
– امکان استفاده از مواد شوینده خورنده همانند اسید ها وجود دارد زیرا ماده شوینده وارد پمپ یا واحد گرم کن نخواهد شد.
– امکان قطع یا وصل کردن پاشش مواد شوینده توسط تفنگی وجود دارد. حال آنکه در صورت استفاده از نازل مکش پرفشار، کاربر باید از طریق خود دستگاه واترجت پاشش ماده شوینده را قطع یا وصل نماید.
– کاربر می تواند میزان پاشش ماده شوینده را با تعییر فشار سیستم توسط نازل کنترل نماید.
– اعمال ماده شوینده تحت فشار کم از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است زیرا ماده شوینده کمتری مصرف می شود.

 

سامانه های مکش کم فشار مواد شوینده نسبت به نوع پرفشار رایج تر می باشند که این مسأله به تاثیرات منفی و مخرب مواد شیمایی شوینده بر روی اجزاء داخلی پمپ دستگاه واترجت باز می گردد. اما در پاره ای از موارد همانند کاربرد واترجت برای شستشوی نما، ناگزیر به استفاده از سامانه مکش پرفشار می باشیم تا بتوان از حداکثر قابلیت تمیزکنندگی ماده شوینده استفاده نمود.

 

سامانه مکش و پاشش خارجی

 

سامانه مکش و پاشش خارجیبرای کاربرد مواد شوینده همراه با واترجت، گزینه سومی نیز وجود دارد که کاربرد آن در مقایسه با دو سامانه ذکر شده، رواج کمتری دارد. در این روش، امکان پاشش مواد شوینده را در حداکثر فشار کاری دستگاه فراهم می نماید. زیرا در این روش، ابزار عمل کننده، به انتهای لنس متصل شده و بعنوان نازل پاشش کننده نیز عمل می نماید. در این شرایط اگرچه می توان از مزیت ماده شوینده پرفشار بدون وارد شدن آن به داخل پمپ بهره برد اما به دلیل اضافه شدن اجزاء دیگر به دستگاه واترجت، واترجت های دارای این سیستم گران قیمت تر از مدل های دیگر می باشند.

 

شوینده فشار قوی: فهرستی از محصولات

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید