کاربرد جاروبرقی صنعتی کلین روم

کاربرد جاروبرقی صنعتی کلین روم

کلین روم یا اتاق تمیز محیطی است که در مقایسه با سایر فضاهای بسته مقدار آلاینده ها در آن بسیار پایین بوده و تعداد زیادی از فرآیندهای تولیدی و تحقیقاتی در آن انجام می پذیرد. منظور از آلاینده گرد و غبار، دود، بخار و میکروب هایی است که در هوا معلق هستند و یا با سطوح تماس دارند که باید غلظت آن ها به حداقل میزان ممکن در محیط برسد و به عبارتی کنترل درستی در این زمینه وجود داشته باشد. بسیاری از عملیات صنعتی و یا پژوهشی نسبت به آلاینده ها حساسیت بالایی دارند و وجود ذرات معلق در هوا نتیجه نهایی را تحت تأثیر قرار می دهند. برای کنترل آلاینده ها در کلین روم استانداردها و قوانینی وجود دارد؛ به عنوان مثال نوع پوشش کارکنان، استفاده از ابزارهای نظافتی مانند جاروبرقی صنعتی کلین روم، تصفیه جریان هوا در اتاق و … بر کنترل میزان آلاینده ها اثر گذار هستند.

عوامل آلایش اتاق نمیز و شناسایی آن ها

آلودگی کلین روم به چند دلیل وابسته است و شناسایی آن ها در اولویت قرار دارد، در ابتدا باید به آلودگی های متداول در کلین روم ها اشاره نمود و نخستین کاری که پیش از هر اقدامی باید انجام شود، شناسایی منبع تولید آلودگی و جلوگیری از ورود ذرات از آن نقطه به محیط است. آلاینده ها به طور معمول به سه روش قابل شناسایی هستند : پرسنل، تجهیزات و ماشین آلات.

– پرسنل

یکی از عوامل مهم انتقال آلودگی به کلین روم ها، رفت و آمد کارکنان به داخل اتاق می باشد. به منظور کنترل آلاینده های منتقل شده توسط افراد لباس های مخصوصی همچون گان، ماسک، عینک، کفش، دستکش و … برای پرسنل طراحی شده است که بتواند آلودگی ها را محدود کند. رفت و آمد پرسنل به محیط کلین روم اجتناب ناپذیر است، به کار بردن لباس های مخصوص و استفاده از جاروبرقی صنعتی کلین روم به کنترل آلاینده های ناشی از رفت و آمد کارکنان کمک می کند.

– تجهیزات

در صورت استفاده نامناسب از تجهیزات و لباس های ایمنی، حتی امکان آلوده شدن این وسایل هم وجود دارد. به عنوان مثال اگر لباس ها و تجهیزات همراه پرسنل پیش از ورود آن ها به کلین روم ضدعفونی و عاری از آلودگی نباشد، احتمال آلودگی هر سطحی که لمس می کند و حتی محصول نهایی وجود دارد. چنین پدیده ای می تواند صدمات و خسارت های سنگینی داشته باشد و برای جلوگیری از آن ضروری است تمامی لوازم و تجهیزاتی که از محیط بیرون به داخل کلین روم از هر گونه آلاینده و میکروب به دور باشند.

– ماشین آلات

یکی دیگر از عوامل موثر بر آلودگی ماشین آلات موجود در کلین روم است که در حقیقت منابع بالقوه آلودگی به شمار می آیند. لرزش های ایجاد هنگام کارکرد دستگاه ها به تنهایی کافی است تا ذرات گرد و غبار را در هوا پراکنده کند. راهکار موثر برای جلوگیری از این اتفاق، بدون گرد و غبار نگه داشتن همیشگی این ماشین آلات است که با استفاده از مکنده صنعتی کلین روم مجهز به فیلتر هپا امکان پذیر می گردد.

 

کاربرد جاروبرقی صنعتی در کلین روم ها

کاربرد جاروبرقی صنعتی در کلین روم ها
کاربرد جاروبرقی صنعتی در کلین روم ها

دستگاه های جاروبرقی صنعتی به طور خاص برای نظافت عمیق طراحی و تولید شده اند و به همراه فیلتر ایمنی هپا جهت عملیات تمیزکاری در کلین روم ها نیز کاربرد اختصاصی دارند. جاروبرقی صنعتی اتاق تمیز تجهیز شده به فیلتر ایمنی از بازگشت ذرات میکروسکوپی به محیط جلوگیری نموده و یکی از راه های اطمینان از خلوص هوا، کیفیت محصول و حفظ سلامتی کارکنان می باشد. صنایع داروسازی، الکترونیک، کامپیوتر، اپتیک، نانو تکنولوژی، غذایی و لبنی، لوازم پزشکی، خودروسازی و دیگر صنایع دارای کلین روم می باشند که جاروی صنعتی در هر یک از آن ها می تواند کاربرد ویژه داشته باشد. براساس تحقیقات انجام شده میزان ذرات معلق در کلین روم بدون استفاده از فیلتر هپا دو برابر مقداری است که از جاروبرقی صنعتی اتاق تمیز مجهز به فیلتر هپا استفاده می شود.

 

انتخاب جاروبرقی صنعتی کلین روم

اگرچه رعایت استانداردها و مقررات وضع شده برای این مراکز امری کاملاً ضروری به شمار می آید اما بهره مندی از دستگاه های جاروبرقی صنعتی کلین روم مناسب و فیلتر هپا یک روش کارآمد برای کنترل ذرات آلاینده در اتاق تمیز است. هنگام استفاده دستگاه مکنده صنعتی کلین روم نوع سیستم فیلتراسیون مکنده بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد و سیستم فیلترسازی نقش اصلی را در مهار ذرات گرد و غبار ایفا می کند. همه جاروهای صنعتی دارای یک فیلتر ثانویه هستند که می تواند از نوع ستاره ای و یا کارتریجی باشد. به منظور نظافت محیط و تجهیزات کلین روم علاوه بر فیلتر اصلی باید فیلتر ثانویه هپا نیز بر روی مکنده نصب شود تا ذراتی به کوچکی ۳/۰ میکرون در فیلتر به دام افتند. به این ترتیب می توان سطح بسیار بالایی از بهداشت را در محیط برقرار نمود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید