راهکار های نظافت و ضدعفونی سالن یوگا

راهکار های نظافت و ضدعفونی سالن یوگا

شما بعنوان مدیر یا حتی کارمند مشغول در یک سالن ورزش یوگا بایستی با اصول تمیزی این محیط ها آشنا باشید. به جای تلف کردن وقت برای امور روتین غیر ضرور، با انجام چند گام ساده می توانید نظافت سالن یوگا خود را به بهترین نحو انجام دهید. نظافت کف و ضدعفونی آن مهم ترین بخش از فرآیند های تمیز کردن سالن یوگاست که در این مقاله با جزئیات مورد بررسی قرار می گیرد. استفاده از کفشوی ها یا تجهیزاتی مانند بخارشوی می تواند سرعت فرآیند های نظافتی را در مجموعه شما افزایش دهد.

اهمیت جنس کفپوش برای نظافت سالن یوگا

نوع کفپوش سالن یوگا اهمیت زیادی در تعیین روش و ابزار نظافتی آن دارد. کفپوش های چوبی، بامبو، PVC و چوب پنبه بیشترین استفاده را در این محیط ها داشته و شما می توانید بسته به جنس آنها از تی، کفشوی صنعتی و مواد شوینده مخصوص بهره ببرید. با توجه به تماس بدن افراد و عرق آنها با سطوح کف، شستشو و بهداشتی کردن سطح اهمیت ویژه ای دارد. بعد از هر بار استفاده سالن یوگا باید نظافت، شستشو و ضدعفونی کف مورد توجه قرار گیرد.

ضدعفونی سالن یوگا
ضدعفونی سالن یوگا

نکات شستشو و نظافت در سالن یوگا

بهترین زمان شستشو و نظافت بعد از پاپان هر کلاس می باشد. در این زمان آلودگی ها بر روی سطح و تشک ها ایجاد شده و باید امر شستشو و ضدعفونی جدی گرفته شود. اگر قادر به انجام این حجم از فعالیت با توجه به تعدد کلاس ها و جلسات ورزش یوگا نیستید، می توانید در پایان آخرین کلاس نظافت را انجام دهید. تنظیم برنامه نظافت و تقسیم وظایف دو نکته مهم است که باید همیشه در نظر داشته باشید. مواد شوینده مورد استفاده حتما باید با جنس کفپوش سازگار باشند.

مراحل  نظافت کف سالن یوگا

بیشتر کفپوش های استودیو یوگا در دو دسته کفپوش pvc و کفشوپ چوبی سخت قرار می گیرند. روش دستی شستن کف سالن یوگا و جمع آوری آلودگی ها به کمک یک جاروی دستی، تی و مواد شوینده انجام می گیرد. البته می توانید از یک ترولی نظافتی دارای سطل آب نیز به جای تی استفاده کنید. مواد شوینده باید تطابق کامل را با جنس کفپوش داشته باشند. راه دیگر استفاده از تجهیزات نظافتی مکانیزه مانند کفشوی صنعتی است. این دستگاه در صورت استفاده همراه با برس مناسب کفپوش برای شستن کف در محیط ها ورزشی کاربرد دارند. کفشوی صنعتی بصورت مکانیزه سطوح کف را برس زنی می کند و در حین برس زدن سطوح و شستشوی آن ، آب آلوده را جمع آوری می نماید. بعد از تهیه تجهیزات، فرایند تمیز کردن سالن یوگا شروع می شود. ابتدا وسایل اضافی و تشک ها باید از سطح محیط جمع آوری شود تا خللی در امر نظافت ایجاد نگردد. نظافت اولیه قبل از شستشو اقدام مهمی است که باید مد نظر قرار دهید تا شستشو به نحو عالی انجام گیرد. اگر روش دستی را انتخاب می کنید، حدود ۲۰ دقیقه باید زمان دهید تا سطح پس از شستشو قابل استفاده باشد. اما با بکارگیری دستگاه کفشوی صنعتی نیازی به خشک کردن سطح نیست.

کاربرد ترولی نظافتی در سالن ورزشی
ترولی نظافتی

ضدعفونی کف سالن ها و تجهیزات با دستگاه بخارشوی

عدم رعایت بهداشت در سالن های ورزشی باعث رشد میکروب ها و در نتیجه افزایش بیماری ها می شود. بنابراین ضدعفونی سطوح در مراکز ورزشی مثل سالن های یوگا اهمیت دارد. برای جلوگیری از رشد ویروس نوظهور کرونا توجه به ضدعفونی سطوح در چنین محیط هایی باید چند برابر شود. روش سنتی انجام اینکار، استفاده از اسپری ها و برس ها همراه با مواد ضدعفونی و همچنین استفاده از تی می باشد. با این حال تی با توجه به پخش آلودگی در محیط برای سطوح پر تماس و تردد چندان مناسب نیست. امروزه دستگاه بخارشوی از بهترین تجهیزات برای شستشو و ضدعفونی کف سالن یوگا و تجهیزات آن مانند تشک، بالش ها و توپ ها می باشد. به کمک بخارشور حرارت بالا کمک می کند تا میکروب ها و باکتری ها به سرعت از بین بروند. این دستگاه به سیستم تولید بخار مجهز شده و با برخورداری از مخزن آب ضدعفونی را به نحو عالی انجام می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید