خرطومی جاروبرقی، ویژگی ها و کاربرد های آن

خرطومی جاروبرقی، ویژگی ها و کاربرد های آن

جاروبرقی صنعتی یکی از پرکاربرد ترین ابزار آلات در صنعت است که برای جمع آوری اجسام ریز و درشت از آن ها استفاده می شود. این امر با مکش اجسام از طریق خرطومی و انتقال به مخزن دستگاه صورت می گیرد. علاوه بر جاروبرقی صنعتی دستگاه های بسیاری از خرطومی ها استفاده می کنند که معمولا با آب یا فشار هوا برای ایجاد خلاء و مکش کار می کنند. برای درک بهتر اهمیت خرطومی ها لازم است تا کارایی و مواد تشکیل دهنده آن ها مورد بررسی قرار گیرد.

 

 آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات جاروهای صنعتی

در ادامه به معرفی تجهیزات و مفاهیم دستگاه مکنده صنعتی می پردازیم:

 

مفهوم خلاء در جاروبرقی صنعتی

خرطومی جاروبرقیبرای درک بهتر تفاوت میان خرطومی ها، نخست باید با مفهوم این واژه آشنا باشیم، خلاء توسط ایجاد فشار منفی به وجود می آید. شرایط خلاء به فشار کمتر از حداقل یک اتمسفر گفته می شود و باید توجه کرد که میزان کیفیت آن به نزدیک بودن به شرایط خلاء ایده آل است. خلاء ایده آل به فضایی گفته می شود که در آن به طور مطلق هیچ ماده ای وجود ندارد. در جارو برقی صنعتی با استفاده از پمپ و ایجاد فشار منفی، فشار داخل جاروبرقی را کاهش می دهند و باعث ایجاد خلاء می شود و در نتیجه هوا یا مایع از طریق خرطومی جاروبرقی به داخل مکیده می شود.

 

 

دسته بندی خرطومی های مکنده صنعتی

مکنده صنعتیدستگاه های مکنده صنعتی بر اساس میزان فشار منفی که می توانند ایجاد کنند، دسته بندی می شوند. در حوزه خرطومی های جاروبرقی صنعتی، میزان تحمل آنها در برابر فشار و درصد ایجاد خلاء، معیار مقایسه میان آنها است. مقدار فشار منفی تولید شده به قدرت پمپ جاروبرقی صنعتی بستگی دارد. جاروبرقی های تجاری دارای سرعت بالا و فشار کم هستند، بدان معنا که جاروبرقی های تجاری جریان های زیادی با فشار متوسط ایجاد می کنند که این توانایی را به آن ها می دهد تا با خرطومی های فشار بالا نیز به خوبی کار کنند.این نکته مهم است تا بدانیم اگر در بخشی از خرطومی سوراخ ایجاد شود، فشار خلاء از بین می رود و نمی توان به شرایط خلاء دست پیدا کرد، به همین منظور مراقبت و نگهداری مناسب خرطومی ها برای کارایی آن بسیار ضرروی است.

 

 

اندازه بندی خرطومی های جارو برقی صنعتی

جاروبرقی صنعتیاندازه و سایز خرطومی ها نقشی اساسی در کارایی آن ها دارند. اگر خرطومی های با قطر کوچک به همراه موتور های بزرگ استفاده شود، به دلیل اینکه جریان هوای کافی از طریق خرطومی به موتور نمی رسد امکان داغ شدن آن وجود دارد. خرطومی های بزرگ نه تنها می توانند اجسام بزرگ تر را جمع آوری کنند بلکه میزان جریان هوای زیاد تری را برای خنک کاری موتور فراهم می کنند. به همین ترتیب، اگر خرطومی با قطر بزرگ برای موتور های کوچک و ضعیف تر استفاده شود منجر به کمبود فشار منفی کافی و اختلال در عملیات جمع آوری می گردد. به طور کلی به دلیل امکان داغ کردن موتور، خرطومی های با سایز بزرگ تر که هوای بیشتری به موتور می رسانند از لحاظ کارایی بهتر هستند چون داغ کردن موتور ممکن است باعث ایجاد آسیب مهلک برای جاروبرقی و هزینه هنگفت شود.

 

کاربرد های خرطومی جاروبرقی صنعتی

خرطومی جاروبرقی صنعتیخرطومی های مکنده صنعتی کاربردهای بسیاری دارد. آن ها از مواد مختلفی ساخته می شوند تا برای استفاده در برابر مایع و هوا ایده آل باشند. یک عامل اساسی در تفاوت میان فشار آب و هوا، مفهوم تراکم پذیری است. آب تراکم ناپذیر است در حالی که گازها و خصوصا هوا تراکم پذیر می باشند. مهم ترین تفاوتی که تراکم پذیری به وجود می آورد زمانی است که در خرطومی سوراخ و نشتی به وجود می آید، به دلیل آنکه آب سنگین تر از هواست، به محض ایجاد نشتی فشار افت شدید پیدا می کند، در مقابل، هوا و گاز ها منبسط می شوند تا فضای اضافه شده را پر کنند اما فشار ثابت باقی می ماند. یکی دیگر از تفاوت ها زمانی رخ می دهد که نشتی در یک خرطومی حامل آب به وجود می آید و پیدا کردن محل نشتی به دلیل خارج شدن مایع از محل نشتی ساده است در مقابل در خرطومی های حامل هوا این امر به سادگی امکان پذیر نیست و باید به دنبال صدای محل نشتی یا بوی گاز متصاعد شده بود.

 

مواد تشکیل دهنده خرطومی های مکنده

جاروبرقی تجاریخرطومی ها از مواد مختلفی ساخته می شوند که در صنعت بسیار پرکاربرد بوده و مواد به کار رفته در خرطومی یکی از عوامل مهم در تولید آن است. شلنگ های خرطومی ساخته شده از پلی اتیلن سبک در خانه ها و مصارف تجاری کاربرد دارند. انعطاف پذیری و وزن سبک این خرطومی ها باعث می شود تا دسترسی به گوشه ها و قسمت های زیرین وسایل داخل خانه یا فروشگاه امکان پذیر شود. برخی دیگر از خرطومی ها از موادی ساخته می شوند تا بتوان از آن ها در هر دو شرایط مرطوب و خشک استفاده کرد، این شلنگ های دوکاره معمولا در تمیزکاری استخرها کاربرد دارند. همچنین در صنعت چوب به دلیل اینکه گرد و خاک و خرده چوب معلق در هوا برای محیط کار بسیار خطرناک است، جهت جمع آوری این ذرات و افزایش کیفیت محیط کار می توان از جاروبرقی صنعتی و خرطومی های با کاربرد فشار بالا استفاده کرد. برخی دستگاه های جاروی خیابانی نیز برای جذب مواد برنده از سطح خیابان از خرطومی های مکش قدرتمند استفاده می کنند. در صنایعی که در آن گاز های سمی تولید می شود، مانند صنعت تولید دارو، می توان از خرطومی مکنده جهت جذب گازهای سمی موجود در هوای محیط استفاده کرد.

 

با وجود طیف بسیار وسیعی از تنوع در اندازه قطر، طول و مواد ساخت، خرطومی های مکنده در صنعت و حوزه های دیگر بسیار پرکاربرد هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید